هفته ناجا_94/قشقاوی در جمع خبرنگاران:

بازداشت شدن تعدادی از مفقودان فاجعه منا محتمل است/ تکلیف 73 نفر از مفقودین هنوز مشخص نشده

معاون وزیر امور خارجه گفت: بازداشت شدن تعدادی از مفقودان فاجعه منا محتمل است و هنوز قطعی نیست.
کد خبر: ۵۴۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷ - 07October 2015

بازداشت شدن تعدادی از مفقودان فاجعه منا محتمل است/ تکلیف 73 نفر از مفقودین هنوز مشخص نشده

به گزارش خبرنگار انتظامی دفاع پرس، حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در حاشیه چهارمین نشست دیدار با سفرا و کارداران کشورهای مختلف در ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به فاجعه منا گفت: به دنبال سفری که با ریاست وزیر بهداشت، رئیس جمعیت هلال احمر و رئیس مرکز حج و تیم پزشکی ایران داشتیم طی ملاقاتهایی که با مقامات سعودی داشتیم سه خواسته مهم "بازگشت فوری پیکرهای شناخته شده، عدم دفن قبل از رضایت خانوادهها و بازگشت سریع همه پیکرها و مجروحین به داخل کشور" داشتیم.

وی افزود: همکاری در جهت شناسنایی مفقودین و تعیین تکلیف آنها بسیار خوب صورت گرفت و در حال حاضر نیز اجرا میشود و امیدواریم این همکاری تا شناسایی آخرین نفر ادامه داشته باشد.

قشقاوی با بیان این مطلب که تیم پیگیری کننده این موضوع را با تمام قوا برسی می کنند، گفت: تیم پیگیری کننده ایران، پیگیری های خود را چه در قالب مذاکره تلفنی و چه در قالب فعالیتهای حضوری ادامه میدهند و اگر میبینید این کار به سرعت در حال انجام شدن است، حاصل همین پیگیری ها و مذاکرات است.

وی ادامه داد: برخی از جنازهها هنوز تعیین تکلیف نشدهاند یعنی کاروان های آنان گفتهاند، هنوز برنگشتهاند. نه میتوان گفت فوت شدهاند، نه میتوان گفت که زنده هستند و احتمالاتی که مبنی بر بازداشت شدن یا مجروح بودن در بیمارستان مطرح شده است. فقط در حد احتمال است. زمانی قطعی میشود که بتوانیم ردی از آنها بدست آوریم. و ما نمیدانیم تکلیف این 73-72 نفر چیست؟

قشقاوی با بیان این مطلب که حدود ده نفر عضو فعال وزارت امور خارجه به صورت شبانه روزی با مسئولین عربستانی در تماس هستند، گفت: عمق فاجعه در ساعتهای اولیه به دلیل انتقال سریع و غیراستاندارد به بیمارستان و سردخانه ها باعث شد که به صورت سازمان یافته شناسایی و بررسی نشود. اگر می بینید که ایران توانسته در بین تمام کشورها سرسخت تر عمل کند به دلیل تلاش های شبانه روزی تیم پیگیری کننده یعنی وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه ، سازمان حج و پزشکی بوده است.

قشقاوی از خانواده های داغداری که صبورانه مسئولین را در امر فاجعه منا کمک کردند تقدیر و تشکر نمود.

معاون وزیر امور خارجه در پایان گفت و گو با خبرنگاران اشارهای به اظهارات اخیر دکتر زاکانی در مورد پاسخگو نبودن وزارت امور خارجه که مبتنی بر بی توجهی وزارت امور خارجه بر طرح برجام مطرح شده است، گفت: وزارت امور خارجه نسبت به برنامه کمیسیون برجام به هیچ عنوان بی توجه نبوده بلکه بسیار جدی هم وارد عمل شده است. اظهارات مطرح شده تفاوت بر دو دیدگاه بود.

وی ادامه داد: وقتی آقای زاکانی بحث نامه را به من گفتند گفتم پس آن همه جلساتی که در تلویزیون نیز پخش شد مگر پاسخ برجام نبود! من بسیار شگفت زده شدم. وزیر خارجه و معاونینش بیش از 20 ساعت پاسخگوی سوالات مجلس بوده اند چرا باید دوباره کتباً پاسخ دهند.

قشقاوی با بیان این مطلب که این موضوع مطرح شده به این دلیل صورت گرفت که تیم مذاکره کننده به همراه وزیر امور خارجه در نیویورک بودند به من گفته شد و من به آقای زاکانی گفتم چرا هنگامی که وزیر و تیم وزارت امور خارجه در کشور بودند این را مطرح نکردید؟ الان این بزرگواران در سفر هستند و من نمی توانم ظرف 24 ساعت آینده به شما پاسخ دهم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها