دادستان کل کشور :

شعبه ‌ای در دادسرای تهران مسئول ثبت شکایات خانواده قربانیان فاجعه منا شد/پیگیری و اطلاع نتیجه اولین درخواست ما از دستگاه قضایی عربستان

دادستان کل کشور با اشاره به این مطلب که مسئولیت سنگینی به عهده عربستان است و ما پیگیری موضوع را رها نخواهیم کرد، گفت: یکی از شعبات دادسرای تهران برای ثبت شکایات خانواده قربانیان فاجعه منا و همچنین جمع آوری مستندات مربوط به آن مسئولیت یافته است.
کد خبر: ۵۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۰ - 07October 2015

شعبه ‌ای در دادسرای تهران مسئول ثبت شکایات خانواده قربانیان فاجعه منا شد/پیگیری و اطلاع نتیجه اولین درخواست ما از دستگاه قضایی عربستان


به گزارش سرویس اجتماعی دفاع پرس، حجت الاسلام سید "ابراهیم رئیسی" دادستان کل کشور پیش از ظهر امروز درباره اقدامات دستگاه قضایی کشور در موضوع فاجعه منا گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده شعبهای در دادسرای تهران مسئول ثبت شکایات خانواده قربانیان منا شده است.

وی افزود: این شعبه همچنین پس از ثبت و جمع آوری شکایات قربانیان تلاش میکند تا اقدامات قضایی لازم را انجام دهد.
 
دادستان کل کشور گفت: امروز وظیفه سنگینی بر دوش همه مسئولین است و آن چیزی جز احقاق حقوق جانباختگان در حادثه منا نیست.
 
وی افزود: با همکاران و قضات دادسرای دیوان عالی کشور و صاحبنظران حقوقی نشستهایی داشتیم نشست امروز هم چندمین نشستی بود که ما با مسئولین در بخش حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه، سازمان حج و زیارت داشتیم.
 
حجت الاسلام رئیسی گفت: نکته ای که در اینجا وجود دارد کار مقدماتی است، وکالتی که خانواده جانباختگان به کنسولگری میدهند در عربستان و همانجا اخذ میشود اما چون این یک مساله بسیار مهمی است و تحت هیچ عنوانی نمی توانیم از آن بگذریم شکایات و گزارشاتی که در این  مورد باشد شعبهای در دادستانی تهران قرار شد ماموریت داشته باشد و کلیه این شکایات را جمع آوری کند و مستنداتی که ارائه می شود جمع آوری کند.
 
دادستان کل کشور تصریح کرد: همجنین بخشهایی مسئولیت پیدا کردند مانند وزارت اطلاعات و سازمان حج و همچنین از حجاج و افراد مطلع گزارشات و مستندات اخذ میشود و در دادسرای تهران جمع آوری و مورد بررسی قرار میگیرد البته بخش بین المللی وزارت امور خارجه در خط مقدم این پیگیری ها قرار دارد.
 
حجت الاسلام رئیسی گفت: اولا از خود دولت عربستان مساله تشکیل کمیته حقیقت یاب همچنان مورد تاکید است و یک امر کاملاً ضروری است، در اختیار گذاشتن فیلم هایی که در مسیر گرفته شده همچنان مورد تأکید ماست، باید این فیلمهایی که در مسیر گرفته شده به ویژه در سرزمین منا در اختیار ما قرار گیرد چه در اختیار جمهوری اسلامی و چه کشورهایی که در این ماجرا قربانی داشتند.
 
وی افزود: ما فکر می کنیم این مستندات حتما باید مورد بررسی قرار گیرد، کمیته حقیقت یاب می تواند در این رابطه نقش ایفا کند، به نظرم میرسد گذشت زمان تأکید را در این قضیه بیشتر می کند که مستندات در اختیار قرار گیرد.
 
دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: نکته بعدی مساله پیگیری است، من روزهای ابتدایی این فاجعه نامهای به دادستان عربستان نوشتم با این امید که همه ابعاد قضیه و دستهای پشت پرده مشخص شود.
 
حجت الاسلام رئیسی گفت: یک وظیفه سنگین برای دادستان کل عربستان وجود دارد که این ماجرا را پیگیری کند و ما تا مشخص شدن مقصرین این فاجعه و کیفر کردن ان ها حتما مصمم هستیم و از طریق مجامع بین المللی همچون سازمان ملل متحد پیگیر خواهیم بود.
 

وی با اشاره به اینکه در حادثه منا قریب 5 هزار نفر جان باختند، گفت: این موضوع شوخی نیست که بشود از آن گذشت، مراسمی است که هرساله تکرار میشود، به همین جهت در اینجا صلاحیت دادگاههای بین المللی مختلفی همچون آی سی سی، آی سی جی و دادگاه داوری بینالمللی بررسی شد.

حجتالاسلام رئیسی ادامه داد: من فکر می کنم مجامع بین المللی در این رابطه مسئولیت دارند و ما حتماً به عنوان دادستانی مسئولیت داریم، ضمن اینکه وزارت امور خارجه مسئولیت اصلی را بر عهده دارد که باید مجدانه پیگیری کنند.

وی افزود: ما ابتدا پیگیری و خواستهمان از دولت عربستان و دستگاه قضایی عربستان این است که خودشان به این موضوع رسیدگی کنند و ما را از نتیجه مطلع کنند، در این چند روزی که گذشته ما نشانههایی از جدیت و رسیدگی را شاهد نیستیم من اینجا به عنوان یک مسئول از دولت عربستان میخواهم که با جدیت موضوع را پیگیری کند، خونهای این عزیزان امری قابل گذشت نیست.

دادستان کل کشور ادامه داد: کسی این موضوع را فراموش نمیکند، جدیت ما تشدید خواهد شد و این موضوع مجدانه مورد تأکید ماست تا مساله روشن شود، اگر دولت عربستان توجهی به این خواسته قانونی، حقوقی و شرعی ما نداشته باشد بدون هیچ تردیدی ما از طریق مجامع بینالملل و سازمان ملل موضوع را دنبال خواهیم کرد.

حجت الاسلام رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا دادستان عربستان به نامه ارسالی شما پاسخی داده است یا خیر؟ گفت: تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکردهایم، من دو سه روز بعد حادثه نامه را نوشتم اما تاکنون نشانهای از جدیت بر پیگیری قضیه را از سوی انها ندیدیم، امروز هم مجدد به وزارت خارجه پیغام دادیم که موضوع را دنبال کنند تا ببینیم در این رابطه چه اقدامی میشود.

وی در خصوص نحوه شکایت خانواده جانباختگان گفت: آنچه که تا الان خانوادهها اقدام کردند و به صورت عرف در حال انجام است دادن وکالت به کنسولگری ایران در جده برای پیگیری حقوقشان بوده که یک امر حقوقی و قانونی است و باید انجام شود، اما این امر نافی آنچه که ما دنبال می کنیم نیست، اگر شکایتی دارند در اینجا به دادسرای تهران بدهند، پذیرش اینگونه شکایات در دادسرای تهران است اما نحوه پیگیری بحث جداگانه ای دارد که باید بررسی شود.

انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها