نوباوه در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع‌مقدس؛

زبان و ادبیات فارسی دومین زبان مهم جهان اسلام است

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید جلوی تهاجم و آسیبی‌های زبان و ادبیات فارسی را از طریق رفتارهای فرهنگی بگیریم.
کد خبر: ۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۱ - 18January 2014

زبان و ادبیات فارسی دومین زبان مهم جهان اسلام است

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتوگوی با خبرگزاری دفاعمقدس با اشاره به طرح دغدغه اخیر رهبر معظم انقلاب درباره "زبان و ادبیات فارسی" اظهار کرد: بحث زبان فارسی موضوع تازهای نیست، رهبر معظم انقلاب بارها و بارها در این خصوص هشدار دادهاند.

نوباوه با تاکید بر اهمیت پاسداری از زبان وادبیات فارسی، بیان داشت: یکی از مولفههای ماندگاری هر فرهنگ، حفظ و حراست از زبان بومی و محلی هر منطقه است، فرهنگ ملی هر کشوری میتواند به واسطه زبان آن منطقه پایدار بماند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با هشدار از هجوم فرهنگی، تصریح کرد: گفته میشود در حال حاضر روزانه دهها زبان، زبان محلی،  لهجهها و خورده فرهنگها در دنیا از بین میرود همین اتفاق زنگ خطری است برای حراست از فرهنگ ملی هر منطقه از کشورمان است.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس زبان فارسی را دومین زبان مهم جهان اسلام خواند و گفت: فارسی با توجه به شرایط ویژه خود بعد از زبان عربی دومین زبان مهم جهان اسلام است.

وی در ادامه اذعان داشت: همه مجموعههای فرهنگی بدانند امروز برای ماندگاری فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور باید زبان و ادبیات فارسی را به اوج شکوفایی خود برسانیم.

نوباوه با مطرح کردن حفظ زبان فارسی به عنوان راهبرد ملی، بیان کرد: حفظ زبان فارسی امروز به عنوان یک راهبرد ملی برای  نظام اسلامی مطرح است و باید توجه کنیم که با حفظ زبان فاسی ما می توانیم به اهداف بزرگ کشور دست پیدا کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به توطئه دشمنان برای استحاله ادبیات و زبان فارسی تصریح کرد: دشمن برای از بین بردن و تضعیف زبان فارسی فعالیت گسترده ای انجام داده است، وارد کردن کلمات و جملات بیگانه در زبان فارسی از ساده ترین این روشهاست و کسانی ناخواسته به این سمت حرکت کردهاند این یک خطر بسیار مهم است.

نایب رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: حفظ زبان فارسی و ارزشهای وابسته به ادبیات انقلاب موجب پایداری فرهنگ میشود و از این روش تا حد بسیار بالایی میتوانیم از آسیبهای هجوم ادبیات بیگانه جلوگیری کنیم.

وی با دعوت از همه دست اندرکاران فرهنگی برای حفاظت از زبان وادبیات فارسی اظهار داشت: حراست از زبان و ادبیات فارسی نیاز به همکاری و همدلی همه مسئولین فرهنگی کشور دارد که در این راه باید برنامه ریزیها را در سطح مدارس، دانشگاهها و حوزه های علمیه بیشتر کنیم.

نوباوه در پایان با اشاره به اینکه مجلس آمادگی همکاری در این زمینه را با مراکز فرهنگی اعلام می کند، گفت: بحث زبان فارسی موضوع بسیار مهم فرهنگی است، در این زمینه کمبود قانون نداریم و مجلس هم به عنوان یک عنصر فرهنگی دراین سیستم حمایت و تلاش می کند که قوانین مربوط به زبان به بهترین شکل به اجرا دربیاید، باید جلوی تهاجم و آسیبیهای زبان و ادبیات فارسی را از طریق رفتارهای فرهنگی بگیریم.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار