حداد عادل خبر داد:

کتاب درسی ادبیات انقلاب برای دانشگاه‌ها منتشر می‌شود

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: از ظهور اسلام تا اسلام آوردن ایرانی‌ها و مشروطیت و انقلاب اسلامی در ادبیات و زبان کشورمان تاثیر داشته است.
کد خبر: ۱۰۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۵ - 26January 2014

کتاب درسی ادبیات انقلاب برای دانشگاه‌ها منتشر می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاعمقدس، "غلامعلی حداد عادل" رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در مراسم پایانی "شبهای شعر انقلاب" که در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، اظهار داشت: با هر تحول اجتماعی عمیق و ریشه داری، تحولی در ادبیات و زبان پیدا میشود و در هر کشوری این قاعده حاکم است.

وی گفت: از ظهور اسلام تا اسلام آوردن ایرانیها و مشروطیت و انقلاب اسلامی در ادبیات و زبان کشورمان تاثیر داشته است.

حدادعادل با بیان اینکه تحول در شعر و ادبیات ایران را طی انقلاب اسلامی شاهد بودهام، عنوان کرد: ۵۰ سال قبل وارد دانشگاه تهران شدم و از آن زمان علاقهمند ادبیات بودهام گرچه رشته تحصیلیام ادبیات نبود. در خاطرم هست که در آن دوران کتابهای شعر آزاد انتشارات جیبی و مجلات روشنفکری را در جلوی دانشگاه تهران میخریدیم و میخواندیم.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با تاکید بر اینکه پیش از پیروزی انقلاب، شعر انقلاب اسلامی غریب بود، گفت: در آن دوران حال و هوای دیگری در کشورمان وجود داشت. اگر به مجله فردوسی که در سالهای پیش از انقلاب اسلامی منتشر میشد مراجعه شود میتوان دید که مضامین و آرمانهای شعر کشورمان طی این سالها چقدر تغییر کرده است.

وی ادامه داد: در مهر ماه سال ۵۷، انستیتو گوته که عهده دار برنامههای فرهنگی آلمان در ایران بود، در فضای باز سیاسی که به برکت انقلاب اسلامی ممکن شده بود در باغ بزرگی در خیابان ولی عصر ۱۰ شب شعر برگزار کرد که هر شب تعدادی از شاعران نوپرداز آن زمان شعر میخواندند و مجموعه آن شعرها نیز چاپ شد. آن برنامه آخرین جلوه شعر انقلاب بود که وصل به انقلاب شده بود و شعرهای انقلابی هم در آن برنامه خوانده شد و میتوان اشعار را با شعر انقلاب اسلامی امروز مقایسه کرد.

حدادعادل خاطرنشان کرد: این تغییرات دست مایه ایی است برای ارزیابی تحول ادبیات در بعد از انقلاب اسلامی و این راه باید ادامه داشته باشد. تحولات عمیقی طی این سالها رخ داده است و آرمانها و افق نگاه شاعران انقلابی به کلی عوض شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه شعر برای ایرانیها سرمایه ملی است، عنوان کرد: از دیرباز هر انسان فرهیخته، با فرهنگ و با سوادی در کشورمان با شعر سرو کار داشته است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه گروه پژوهشی "ادبیات انقلاب اسلامی" در فرهنگستان زبان و ادب فارسی راه اندازی شده است، عنوان کرد: سعیمان این است تا در این گروه تحول شعر در سالهای بعد از انقلاب اسلامی را در قالب دانشگاهی و سامان یافته بررسی کنیم.

مجله ادبیات انقلاب اسلامی منتشر میشود

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین گفت: در تلاشیم تا برای درس ادبیات انقلاب اسلامی در دانشگاهها کتاب درسی تولید کنیم. در حال حاضر کتاب درسی تالیف شده است که در دانشگاههایی که "ادبیات انقلاب اسلامی" را به صورت واحد اختیاری ارائه میدهند تدریس شود.

وی افزود: مجله ادبیات انقلاب اسلامی نیز از سوی فرهنگستان زبان و ادب فارسی تا ۲۲ بهمن منتشر میشود و به دست مخاطبان میرسد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار