«بنیاد توحید در ادب پارسی» به دین و تاریخ ادبیات می‌پردازد

کتاب «بنیاد توحید در ادب پارسی» نوشته صدیقه نجف‌زاده به بررسی توحید و آرا و نظرات بزرگان ادب فارسی می‌پردازد.
کد خبر: ۶۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۵ - 01February 2016

«بنیاد توحید در ادب پارسی» به دین و تاریخ ادبیات می‌پردازد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، تاریخ در معنی واقعی آن، سیر تکامل اندیشه و فرهنگ بشری است. بخش مهمی از این اندیشه و فرهنگ هم به حوزه دین و اعتقادات مربوط میشود. باورهای انسان در مسیر خود از مراحل بسیار مختلف گذشته است. توتمپرستی، پرستش ارواح، پرستش خدایان متعدد، اعتقاد به دو خالق در عنایت یگانهپرستی و رسیدن به توحید و وحدت وجود دستاوردهای تاریخی است.
 
نویسنده کتاب «بنیاد توحید در ادب پارسی» تلاش کرده است دیدگاههای بزرگان تصوف و ادب را درباره توحید، تفرید، تجرد و ... در سه فصل موردبررسی قرار دهد. فصل اول با عنوان «توحید، مفهومشناسی و اقسام آن»، فصل دوم «توحید در فرهنگ اسلامی» و فصل سوم «بررسی توحیدی شعرا و عرفای بزرگ» نام دارد.
 
در بخشی از این کتاب میخوانیم: «شاعران بزرگ تصوف مانند سنایی، عطار و مولوی در ادبیات فارسی ظهور کردند و همچنین کسانی مانند شاه نعمتالله ولی، حافظ و پسازآن جامی، اندیشه وحدت وجود ابنعربی را در شعر خود بازتاب دادند. هدف نهایی این تحقیق آن بوده است که نظر شاعران و مؤلفان بزرگ تصوف را درباره توحید و وحدت وجود موردبررسی و تحلیل قرار دهد.»
 
پسازاین بخش، نویسنده به تفضیل آثار شاعران مختلف را موردبررسی قرار میدهد.
 
کتاب «بنیاد توحید در ادب پارسی» با شمارگان هزار نسخه به قیمت 10 هزار تومان بهتازگی از سوی انتشارات تیرگان راهی بازار کتاب شده است.

نظر شما
پربیننده ها