روایتی غریبانه از زنانی با «چادر خاکی»

«چادر خاکی» یادی از زنان مجاهد است که در روزگار مدگرایی‌ها فراموششان کرده‌ و دختران امروز بی جهت و بدون شناخت از این افراد دنبال الگو هستند.
کد خبر: ۶۸۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۰ - 30January 2016

روایتی غریبانه از زنانی با «چادر خاکی»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، در کنار مردان رزمندهای که در خط مقدم به دفاع میپرداختند و زندگی آنان دستمایه کتابهای بسیاری شده، کمبود کتابهایی درباره زنان مدافع و ایثارگر به شدت احساس میشود و در این زمینه کم کاریهای بسیاری صورت گرفته است. در این میان کتاب «چادر خاکی» که زنان شهیده را موضوع کار خود قرار داده است قابل تقدیر است.

کتاب «چادر خاکی» حاصل تلاش «طیبه فرد» است که به زنان شهیده و سلوک این بزرگواران میپردازد.

در این اثر کم نظیر با زنان شهیدهای چون، فهیمه سیاری، طیبه واعظیدهننوی، مریم آبباز، مریم ابراهیمیفرد، نسرین استوان، طاهره باقریان، مدینه بهمنی و  ... آشنا میشویم.

این زنان در جریان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به فیض شهادت نائل آمدند و گوشههایی از سجایای آنان را در رابطه با ولایت پذیری، حجاب، انقلاب و ... میپردازد.

در قسمتی از این کتاب میخوانیم:

«خوشم نمیآید»

در دبیرستان زنجان، رشته ریاضی فیزیک تدریس نمیشد و آن عده از دخترانی که دوست داشتند در این رشته درس بخوانند، باید به دبیرستان پسرانهی امیرکبیر میرفتند، اما چون دبیرستان پسرانه بود، دختران زنگ تفریح نداشتند.

فهیمه جزء این دختران بود. میگفت:« دخترها حیاط مدرسه را از پشت پنجره میبینینند و من حتی جلوی پنجره هم نمیروم. از این دخترها که اینطوری جلب توجه میکنند و شئونات اسلامی را رعایت نمیکنند خوشم نمیآید و دختر مسلمان باید با حیا و متین باشد.»

کتاب مملو از این دست خاطرات و دست نوشتههایی است که نه فقط برای دختران و زنان بلکه برای مردان نیز مناسب است. نکته مهم کتاب این است که متن خاطرات به ندرت از دو یا سه پاراگراف بیشتر میشود. و همین کوتاهی خاطرات که گاهی به دو  سطر میرسد هر بهانهای برای نخواندن را میبندد بخصوص اینکه خواننده میتواند کتاب را از هرکجا که خواست شروع کند.

کتاب دربردارنده تصاویر زیادی از زنان انقلابی و رزمنده است که فارغ از متن کتاب میتواند مورد مطالعه قرار بگیرد. علاوه بر تصاویر طراحی صفحه و جلد کتاب نیز جالب توجه است.

«چادر خاکی» نوشته طیبه فرد264 صفحه مصور توسط انتشارات زمزم هدایت در 3000 جلد منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها