بررسی نقش زن در کتاب «رازهای زنان سرزمینم»

«رازهای زنان سرزمینم» یک کار پژوهشی تطبیقی در حوزه ادبیات ملی است و نویسنده کتاب نگارش اثر تطبیقی دیگری را به پایان برده است.
کد خبر: ۶۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳ - 29January 2016

بررسی نقش زن در کتاب «رازهای زنان سرزمینم»

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، این پژوهشگر در حال حاضر مشغول بازنگری اثر پژوهشی تازهای با موضوع بازنگری زنان در نقد تطبیقی دو کتاب «خواب زمستانی» گلی ترقی و «همسایهها»ی احمد محمود است و بنا دارد این اثر را نیز به زودی راهی بازار کند.

به تازگی کتاب «رازهای زنان سرزمینم» ناطقپور با مقدمه دکتر عبدالحسین فرزاد از سوی انتشارات تیرگان راهی بازار شده است.

این دانشجوی دوره دکترای زبان و ادبیات فارسی در این کتاب پژوهشی تلاش کرده است دیدگاه شهرنوش پارسیپور در رمان «طوبی و معنای شب» و رضا براهنی در رمان «رازهای سرزمین من» درباره زن پیش از انقلاب و زن پس از انقلاب را مورد بررسی قرار دهد.

این کتاب در چهار فصل نوشته شده است: فصل اول به کلیات مبانی نظری چون تعریف داستان کوتاه، پیرنگ، زاویه دید و... اختصاص یافته است. نویسنده در فصل دوم به بررسی رمان «طوبی و معنای شب» پرداخته است. «بررسی رمان رازهای سرزمین من» عنوان فصل سوم این کتاب است. موضوعاتی چون «نقد اجتماعی رازهای سرزمین من» و «عبارات فمینیستی رمان» در این فصل مطرح شده است. در فصل پایانی هم به نقد تطبیقی این دو رمان توجه شده است.

این مولف درباره این کار پژوهشی خود گفت: در طول تاریخ حاکمیت نگاه مردسالارانه در جامعه ما باعث شده با شکلگیری گرایشهای فمینیستی در حق زنان این دیار به نوع دیگری ظلم شود. اسلام دینی است که زن و مرد را مکمل یکدیگر میداند اما گرایشهای مارکسیستی با طرح حقوق زنان به بهرهکشی از هر دو جنس زن و مرد پرداخته است. البته از آنجا که قانونگذاران ما عمدتا مردان بوده و هستند طبعا در پایهگذاری قوانین و اجرای آنها بر اساس احکام ثانویه ایراداتی داشته و دارند که باید اصلاح شود.

در مقدمه این کتاب به قلم دکتر عبدالحسین فرزاد آمده است: کتابی که پیش رو دارید به تجربهای جالب و ارزنده دست زده است. در این اثر ارجمند، خواننده، زن پیش از انقلاب و زن پس انقلاب را در آثار نویسنده زن و مرد میشناسد. به بیان دیگر مردان در این دو برهه متفاوت، زن را چگونه دیدهاند و زنان آن را چگونه به تصویر کشیدهاند. رمان «طوبی و معنای شب» اثر شهرنوش پارسیپور در دهه 1360 و «رازهای سرزمین من» در دهه 1380 نوشته شده است. انتخاب این دو نویسنده بسیار زیرکانه صورت گرفته است زیرا هر دو رمان آثاری بودهاند که پس از انتشار چالشهایی را به همراه داشتهاند و گاهی برای چاپ ممنوع اعلام شدهاند. نویسنده محترم در این پژوهش کوشیده است از خلال این آثار که نویسندگان مطرح و مشهوری آنها را نگاشتهاند مساله فمینیسم را در دو برهه متفاوت با یکدیگر مورد تحلیل و بررسی قرار دهد. به نظر میرسد این پژوهش، که از موهبت پژوهشگری که خود از منادیان مکتب اصالت زن و مرد است و نیز خود انسان و کرامت او را مدنظر دارد، پژوهشی مغتنم باشد.

زینت ناطقپور متولد 1343 و دانشجوی دوره دکترای ادبیات و زبان فارسی است که هماکنون به تدریس در مدرسهها اشتغال دارد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار