کتاب «درباره زندگی و جهان ویرجینیا وولف» منتشر شد

انتشارات سروش جلد دوم مجموعه کتاب‌های «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» را با عنوان «درباره زندگی و جهان ویرجینیاوولف»منتشر کرد.
کد خبر: ۶۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ - 30January 2016

کتاب «درباره زندگی و جهان ویرجینیا وولف» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جلد دوم از مجموعه کتابهای «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» زیر مجموعه «داستان نویسان» با عنوان «درباره زندگی و جهان ویرجینیا وولف» تالیف شهریار زرشناس از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.

در قرون اخیر دنیای غرب توانسته با ابزار فلسفههای الحادی و علوم سکولار و به پشتوانه اقتصاد، قدرت رسانهای و نظامی گری لجام گسیخته، اغلب ساحتهای فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را به تصرف خود درآورد.

از آغاز مواجهه دنیای شرق و جهان اسلام با مظاهر جدید تمدن، به موازات حرکت ملتها برای رهایی از قید استعمار، اصحاب اندیشه و تدین رویکردهای متفاوتی برای سامان دادن تعامل صحیح با غرب مطرح کردهاند. در کشور ما نیز طی نیم قرن اخیر جریانی فکری شکل گرفته است که این موضوع به سهم خود کمک شایانی به بازشناسی این فرهنگ استعماری و چگونگی تعامل با آن کردهاند.

کتاب حاضر با عنوان درباره زندگی و جهان ویرجینیا وولف، دومین کتاب از زیر مجموعه «داستان نویسان»، از مجموعه کتابهایی که برای معرفی چگونگی ظهور و تحول و تأثیر مکتبهای سکولار بر نویسندگان غربی و ایرانی توسط انتشارات سروش منتشر میشود، دوران حیات وولف و نوع تفکر و شخصیت و نوشتههای او را از دیدگاه تحلیلی جریان فکری فوق الذکر بررسی میکند.

او در دهه 1950 از پیش قدمان نوعی ادبیات ابسورد آرمان گریز شد که در دهههای 40 و 50 میلادی به اوج رونق خود رسید، لیکن اینک بعد از حدود 70 سال نزول از این دوره رونق در غرب، هنوز نزد بعضی از روشنفکران جهان سوم، نه در جایگاه تاریخی آن، که به عنوان کشف روز مطرح میشود.

کتاب حاضر در دو فصل تدوین شده است. فصل اول کتاب با عنوان بحران انحطاطی غرب مدرن و پسارئالیسم ادبی کلاسیک، بحران سوژه نفسانی مدرن و بحران ادبیات تفصیلی را مورد نقد و بررسی قرار داده و روایتی زنانه از پسارئالیسم کلاسیک را از زبان ویرجینیا وولف بیان میکند.

فصل دوم کتاب درباره زندگی و زمانه ویرجینیا وولف سخن میگوید و بحرانهای زندگی این داستان نویس را در یک نگاه تحلیل و ارزیابی میکند.

چاپ نخست کتاب «درباره زندگی و جهان ویرجینیاوولف» در 102 صفحه جیبی در شمارگان یک هزار نسخه و با قیمت 5000 تومان از سوی انتشارات سروش برای علاقهمندان منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها