مریم کاظم زاده در گفت‌و گو با دفاع مقدس:

شرایط را برای جوانان مهیا نکردیم تا مظلومیت شهدا را بفهمند/ فیلم "چ" در بازگو کردن واقعیت بی‌نظیر بود

همسر شهید اصغر وصالی گفت: هیچ وقت از جوان‌ها پرسیده نشد چه می‌خواهید؛ حتی اگر با تشنگی به سراغ ما آمدند برایشان نمک بردیم و تشنه‌تر شدند و هیچ‌گاه آن‌ها را درک نکردیم.
کد خبر: ۱۱۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۴ - 20February 2014

شرایط را برای جوانان مهیا نکردیم تا مظلومیت شهدا را بفهمند/ فیلم

مریم کاظمزاده، همسر شهید اصغر وصالی و اولین خبرنگار زن در دوران جنگ تحمیلی در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: به جرات میتوان گفت دلیل از بین رفتن ارزشها و به تعویق افتادن انتقال ارزشهای دفاع مقدس تربیت نکردن نیروهای متخصص است چرا که نسل های جوان در سالهای ۵۹ با ۶۹ یک دنیا فاصله دارد که باید این تفاوت و تغییرات را شناسایی کرد.

کاظمزاده افزود: بنا بر آمار جامعهشناسی که ارائه شده بیانگیزهترین نسل در جامعه دهه ۶۰ها هستند که حتی خودشان هم خود را نسل سوخته میدانند و این در تمام دنیا مرسوم است. ما کشور آلمان نبودیم  و با اینکه بیشترین ضربه را در جنگ جهانی دوم خورد ولی با سختگیری برخود توانست دوباره برگردد در صورتی که  فرهنگ جامعه ما این را قبول نکرد.

همسر شهید وصالی در تشریح نابسامانی های موجود در زمان جنگ تحمیلی ادامه داد: وقتی من از جبهه می آمدم و صف تخم مرغ را میدیدم و متوجه می شدم که حتی مردم برای حمام رفتن هم مشکل دارند برایم ناراحت کننده بود، این مردم بودند که جنگ را پیش بردند، چون هیچ وقت با این شرایط بد اعتراض نکردند و همین اتحاد میان مردم بود که باعث پیروزی شد، اما بعد از جنگ کاملا به فراموشی سپرده شدند.

  هیچ گاه شرایط را برای جوانان مهیا نکردیم تا بفهمند مظلومیت شهدا یعنی چه ؟
 
کاظم زاده از شرایط بد جوانان در جامعه گفت و اذعان کرد: هیچ وقت از جوان ها نپرسیدند چه می خواهید؟ حتی اگر با تشنگی به سراغ ما آمدند برایشان نمک بردیم و تشنه تر شدند. هیچ وقت آن ها را درک نکردیم، باید در شرایط جبهه و دفاع مقدس قرار بگیریم تا  بتوانیم ارزش های آن دوران را جستجو کنیم.
 
مسئولین فرهنگی ما با افراط گری های بیجا نتوانستند نیازهای جامعه را فراهم کنند
همسر شهید وصالی افزود: عمده ترین دلیل این نابسامانی ها مسئولان فرهنگی هستند که نتوانستند نیازهای جامعه ما را فراهم کنند. افراط های بی حدی که اعمال شد و اکنون اثرات آن را می بینیم. بیایید خودمان را گول نزنیم من خواهرم اوایل انقلاب معلم بود و الان گاهی خاطراتش را این گونه نقل می کنند"  یادم هست اگر جوراب بچه ها طوسی بود باید برمی گشتند منزل"،  خوب چرا این کار غلط و افراط بیجا اتفاق افتاد که الان وضع جامعه ما این باشد.
 
دشمن به خوبی توانست از جاماندن ما در هنر به سود خود استفاده کند
 
کاظم زاده به جاماندن کشور در هنر اشاره کرد و گفت: چرا کارگردانان ما به درستی صحنه های جنگ را به نمایش نمی گذارند، چرا مستندسازی ها اینقدر ضعیف هستند، درواقعیت ارزش ها اگر بخواهیم واقعیت را به تصویر بکشیم باید صداقت داشته باشیم و اگر غیراز این مسائلی که موجود نبوده وارد کارهای ما شود خیانت به جنگ است و با این کار فقط دشمن را به اهدافش نزدیک تر می کنیم، چرا که طی ۳۰ سال گذشته در زمینه هنر هیچ کاری انجام نداده ایم .
 
وی در پایان با اشاره به فیلم "چ" تصریح کرد: در فیلم "چ" حاتمی کیا به 48 ساعت  پایانی زندگی دکتر چمران در پاوه می پردازد که به دلیل درست بازگو کردن واقعیت همه را جذب می کند، که این فیلم در نوع خود بی نظیر بود یا در فیلم  "مادر" بیژن بیرنگ، به هیچ عملیاتی اشاره نشده بود و فقط، به یک پسر مسیحی اشاره شده که بدون اجازه ی مادرش به جنگ آمده است و مادرش برای برگرداندن فرزند خود راهی جبهه می شود، این فیلم به دلیل این که به زبان جوانان نزدیک تر است برای نسل جوانان خوش آیند تر بود. 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار