پایان کار جشنواره فیلمهای ایرانی در اوگاندا

به مناسبت سی و هفتمین پیروزی انقلاب اسلامی جشنواره فیلم‌های ایرانی در اوگاندا به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۷۰۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰ - 15February 2016

پایان کار جشنواره فیلمهای ایرانی در اوگاندا

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، جشنواره فیلم ایرانی با حضور کاماندا باتارینگایا، وزیر فرهنگ، کار و توسعه اجتماعی و نیک بین، سفیر ایران در اوگاندا و رییس هیئت مدیره مرکز ملی فرهنگ اوگاندا، به کارخود پایان داد.

در این جشنواره که همزمان با سیوهفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان در کامپالا برگزار شده بوده، شش فیلم فاخر سینمای ایران همچون «شیار 143»، «تنهای تنهای تنها»، «حوض نقاشی»، «بوسیدن روی ماه»، «یکی میخواد باهات حرف بزنه»، «امروز» و قسمتهایی از انیمیشن ایرانی «شکرستان» اکران شد.

در آیین اختتامیه این جشنواره، علی بختیاری، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا طی سخنانی،به ویژگیهای سینمای ایران از جمله پویایی، عقلانیت، معنویت و رویکرد اخلاقی آن اشاره کرد و گفت: سینمای ایران میتواند الگوی خوبی برای فیلمسازان اوگاندایی باشد.

در ادامه، نیک بین، سفیر ایران در اوگاندا ضمن تقدیر از رایزنی فرهنگی کشورمان در برگزاری این جشنواره با همکاری مرکز ملی فرهنگی اوگاندا، انقلاب اسلامی ایران را شامل دستاوردهای زیادی از جمله فرهنگ و هنر دانست که پس از انقلاب اسلامی از نظر شیوه و مفهوم تغییرات اساسی یافتند.

وی افزود: سینمای قبل از انقلاب تنها نگاهی اقتصادی داشت در حالیکه سینمای پس از انقلاب اسلامی، ارزش محور و اخلاق محور است.

نیک بین در ادامه سخنان خود، نسبت به توسعه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و اوگاندا به ویژه در حوزههای فرهنگ و سینمای ابراز امیدواری کرد.

پس از آن، کاماندا باتارینگایا، وزیر فرهنگ اوگاندا، فعالیتهای فرهنگی و توسعه روابط فرهنگی دو کشور را دارای اهمیت خواند و از برگزاری جشنواره فیلم ایرانی در اوگاندا قدردانی کرد.

در طول برگزاری این جشنواره، جمعی از مسئولان اوگاندایی، فعالان فرهنگی، چهرههای برجسته فیلم و سینمای اوگاندا و همچنین، دوستداران سینمای ایران از دانشگاهها و مراکز فرهنگی در محل برگزاری حضور یافتند و علاوه بر آشنایی با صنعت رو به رشد سینمای ایران، با فرهنگ، تمدن و هنر ایران اسلامی آشنا شدند.

از دیگر نکات چشمگیر این رویداد فرهنگی، حضور قابل توجه رسانههای خبری و مسئولان آنها، از جمله رییس شبکه تلویزیونی سلام تی وی (SALAM TV)، مدیر شبکه ان بی اس (NBS)، مدیران برنامههای شبکه های یو بی سی (UBC) و استار تی وی (Star TV)، خبرنگاران شبکه ان تی وی (NTV) و حضور خبرنگاران روزنامههای نیوویژن (NEW VISION)، دیلی مانیتور (DAILY MONITOR)، آبزرورو (OBSERVER) و رادیوهای مروارید آفریقا (PEARL OF AFRCIA)، رادیو بلال (RADIO BILAL)، رادیو بیت اف ام (RADIO BEAT FM) بود.

بنابر اعلام این خبر، این جشنواره با هدف معرفی ایران و فرهنگ ایرانی با تکیه بر سینمای ایران بود که در محل سالن تئاتر ملی از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و مشارکت مرکز ملی فرهنگی اوگاندا برگزار شد. همچنین، در حاشیه این برنامه، نمایشگاه ایرانشناسی و صنایع دستی برپا شده که بازدیدکنندگان با تاریخ، فرهنگ و هنر ایران اسلامی آشنا شدند.

از دیگر برنامههای این جشنواره میتوان به اجرای زنده سرودهای انقلابی توسط گروهی از هنرمندان آفریقایی اشاره کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار