ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در دیدار با اسقف اعظم ارامنه:

اگر به آموزه‌های ادیان عمل شود، منازعه‌ای در کار نیست

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ریشه همه ادیان، مشترک است که اگر به آموزه‌های ادیان عمل شود، منازعه‌ای در کار نیست و چنانچه دین و خدا فراموش شود، قتل و غارت آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۱۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱ - 21February 2016

اگر به آموزه‌های ادیان عمل شود، منازعه‌ای در کار نیست

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، ابوذر ابراهیمیترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به دعوت هاسمیک بوغوسیان، وزیر فرهنگ ارمنستان (28 بهمنماه) به این کشور سفر کرده است در ادامه سلسله برنامههای خود، اول اسفندماه با حضور در کلیسای مقدس اچمیادزین و مقر اسقف نشینی ارامنه جهان با جاثلیق، اسقف اعظم گارگین دوم دیدار و گفتوگو کرد.

گفتوگوی دینی؛ عامل سازنده در حل مشکلات منطقه و جهان

اسقف اعظم گارگین دوم در ابتدای این دیدار، ضمن خیرمقدم به ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به تشریح تشابهات فرهنگی دو کشور و دو ملت پرداخت.

وی در ادامه سخنان خود، بر ضرورت تحکیم و گسترش همکاریهای فی مابین ایران و ارمنستان تأکید و نسبت به روابط کنونی دو کشور به ویژه در حوزه فرهنگی، ابراز خرسندی کرد.

جاثلیق ضمن قدردانی از دولت جمهوری اسلامی ایران جهت حفظ آثار ارامنه، اظهار کرد: ما از دولت جمهوری اسلامی ایران به لحاظ حفظ آثار ارامنه در ایران و ثبت کلیساهای آنان در میراث جهانی یونسکو و همچنین، آزادی ارامنه در انجام مراسم مذهبی خود در این سرزمین اسلامی، سپاسگزاریم.

وی با اذعان اینکه گفتوگوی دینی حائز اهمیت و بخشی از زندگی رهبران معنوی ارامنه است، گفت: توسعه گفتوگوی دینی منجر به توقف جنگ میشود تا جنگجویان به اهداف خود نائل نشوند. برای ما بسیار سخت است که ببینیم افراد یک کشور که باید برای سازندگی کشورشان در کنار هم باشند، در مقابل یکدیگر هستند و با هم جنگ میکنند.

اسقف اعظم ارامنه جهان در سخنان خود، تأکید کرد: هماکنون، وضع منطقه خاورمیانه بسیار نگرانکننده است؛ با توجه به این وضعیت، بحث تحقق گفتوگوی دینی تأثیرگذار است زیرا راه حل مشکلات منطقه و جهان خواهد بود.

جاثلیق به سفر پاپ رُم به ارمنستان اشاره و تصریح کرد: طی سال جاری، پاپ رُم به ارمنستان سفر میکند که در این راستا، اجلاس مهمی برگزار میکنیم و در نظر داریم به زودی تعدادی از طلاب خود را برای آموزش در خصوص «اسلام» به ایران اعزام کنیم.

تبیین نقش ادیان در صلح جهانی

رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: ریشه همه ادیان، مشترک است که اگر به آموزههای ادیان عمل شود، منازعهای در کار نیست و چنانچه دین و خدا فراموش شود، قتل و غارت آغاز میشود.

وی ادامه داد: مرکز گفتوگوی ادیان، تحت نظارت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به انجام فعالیت میپردازد و از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران، بیش از 30 سال است که به گفتوگو با ادیان جهان میپردازد، خوشبختانه با بسیاری از کلیساهای جهان گفتوگو میکند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن دعوت از اسقف اعظم گارگین دوم جهت سفر به ایران، گفت: متأسفانه تاکنون موفق به گفتوگو با کلیسای «اچمیادزین» نشدهایم، لذا لازم است تا در اولین فرصت به کشورمان سفر و نمایندهای را برای شرکت در گفتگوی ادیان معرفی کنید تا در آیندهای نزدیک، با یکدیگر گفتوگوی مشترک داشته باشیم.

ابراهیمیترکمان با تأکید بر ایجاد و تداوم گفتمان دینی با مجامع و نهادهای دینی، پیشنهاد برگزاری نخستین دور گفتوگو را در تهران داد و گفت: لازم است تا نخستین دور این گفتوگوی دینی با حضور نمایندگان شما برگزار و موضوع «نقش ادیان در صلح جهانی» مورد تبیین و بررسی قرار گیرد.

همبستگی دینی در رهبران و پیروان ادیان الهی

اسقف اعظم ارامنه جهان در ادامه، ضمن ابراز خرسندی از دعوت ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جهت سفر به کشورمان و انجام گفتوگوی ادیان و بازدید از اماکن مقدس این سرزمین اسلامی، گفت: از اینکه رهبران معنوی دو کشور تمایل به گفتوگو و تفاهم دارند، بسیار خوشحالم. روابط ما در بخش دینی بسیار اهمیت دارد، روابط دینی میتواند برای تمام دنیا الگو باشد.

وی ضمن قدردانی از تلاشهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به منظور ایجاد همبستگی دینی در رهبران و پیروان ادیان الهی، اذعان کرد: به طور قطع، ماحصل این تلاشها، ایجاد صلح در منطقه است.

«اسقف ناتان» پس از آن، در خصوص پیشرفت برنامه گفتوگوی دینی بین کلیسای اچمیادزین و جمهوری اسلامی ایران به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و کلیسای اچمیادزین، گفتوگوهای بسیاری در این زمینه با یکدیگر داشتند که مقرر شده، طی هفته آینده جلسهای جهت برنامهریزی و اجرای این گفتوگوها برگزار شود تا به زودی شاهد برقراری گفتوگوهای طرفین باشیم.

بنابر اعلام این خبر، این دیدار همراه با اهدای هدایای نفیس از سوی طرفین به یکدیگر پایان یافت.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار