دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

یاران امام مهدی(عج) چه کسانی هستند؟/ نشانه‌ها و آیه‌های صاحب الزمان

درباره اصحاب امام مهدی علیه السلام آمده است، برخی از یاوران پیامبران پیشین در آینده رجعت خواهند کرد و از یاوران امام مهدی خواهند بود. همچنین گاه پیامبران از مقام یاوران امام مهدی یاد می‌نمودند.
کد خبر: ۸۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷ - 20May 2016

یاران امام مهدی(عج) چه کسانی هستند؟/ نشانه‌ها و آیه‌های صاحب الزمان

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، بنابر روایات درباره اصحاب امام مهدی علیه السلام  آمده است، برخی از یاوران پیامبران پیشین در آینده رجعت خواهند کرد و از یاوران امام مهدی خواهند بود. همچنین گاه پیامبران از مقام یاوران امام مهدی یاد می نمودند. (وَ مِن قَومِ مُوسی اُمَّةُ یَهدُونَ بِالحَقَ وَ بِهِ یَعدِلُونَ) و از قوم موسی گروهی هستند که به حق راهنمایی می کند و به حق دادگری می ورزند(اعراف:159).

در تفسیر عیاشی از مفضل بن عمر روایت می کند که حضرت صادق علیه السلام فرمودند هنگامی که قائم آل محمد قیام نمود 25 نفر از قوم موسی که حکم به حق و عدالت می کنند و 7 نفر اصحاب کهف و یوشع و سیع حضرت موسی و مومن آل فرعون و سلمان فارسی و ابودجانه انصاری و مالک اشتر را از پشت کعبه داخل خانه خدا بیرون می آورد. (قالَ لَو اَنَ لِی بِکم قُوة او اَوی الی رکن شَدِید) هود:80 گفت کاش برای رویاروی با شما توانی داشتم یا به تکیه گاهی استوار پناه می جستم.

ابوبصیر از امام علیه السلام روایت می کند که فرمود: وقتی لوط به قومش می گفت: ای کاش در برابر شما توانایی داشتم، یا به رکن شدیدی ماوار می گرفتم، آرزو داشت که توانایی قائم علیه السلام را داشته باشد و با این کلام استواری اصحاب او را یاد کرد زیرا مردی از اصحاب او توانایی چهل مرد را دارد و قلب او از پاره آهن استوارتر است و اگر بر کوه های آهن بگذارند آن را بر می کند و شمشیرهای خود را در نیام نکنند تا که آن خداوند تعالی خشنود گردد.( صدوق، 135،2،673؛قندوزی:1385، 3،241)

یادکرد امام مهدی علیه السلام ضمن بیان پدیده های طبیعی در قرآن

در برخی آیات مهدوی برای تبیین حقایق مهدوی از پدیدهایی در عالم طبیعت استفاده شده است. با نظری دقیق تر به این مسئله تفاوت و تمایزی میان تمثیل بشری و تمثیل الهی  دیده می شود. از نظر انسان مفاهیم ملموس و محسوس مادی در دسترس تراند و او برای تفهیم مفاهیم انتزاعی و تقریب به ذهن آن از مفاهیم محسوس و مادی به عنوان مثال بهره می گیرد.

اما خدواند متعال خالق همه عوامل غیب و شهود است و میان این عوالم مراتبی قرار داده و عالم ماده را دنیا نامیده است و آن را پست ترین عالم شمرده است در این نظام، خلقت یعنی ظهور اشیاء غیبی در عالم دنیا با اندازه ها و خصوصیتی که مشیعت خداوند آن را تقدیر می کند و خداوند این ظهور را «نزول» خوانده است. (طباطبایی: -143-145،12،1417)

او در طرح خلقت دنیا نظر به مفاهیم و موجودات برتر در غیب داشت و هر شی و قاعده ای را در دنیا مثال و نمونه ای از اشیا و قواعد فرا مادی در عوامل بالاتر آفریده است. او خورشید را مثال و نشانه ای برای وجود هدایتگر رسول خدا قرار داد که به نور هدایتش همه موجودات عالم انسانی روشن می شوند.

و ما را آیه ای برای وجود مبارک امیرالمومنین آفرید که بیشترین بهره را از خورشید رسول الله صلی الله علیه واله وصلم می برد و آن را به سایرین بازتاب می کند.(کلینی:1362،8،50) بسیاری از موجودات در عالم دنیا نمونه ای کوچک از حقیقت عظیم در عالم اعلاً هستند بنابراین در مثال های الهی ممثل و ذی الایه و ممثل به و آیه فرو بر وجود آن  است.

برای وجود خاتم الوصیا امام مهدی علیه السلام نیز آیتی در آفرینش قرار داده که در روایت تاویل آن بر آن شده و در این بخش به ذکر آن می پردازیم.

روز نشانه و آیه ای است بر امام مهدی علیه السلام

(وَالشَّمسِ وَ ضُحاها* وَالقَمَرِ اِذا تَلاها* وَالنَّهارِ اِذا جَلاَّها* وَاللَّیلِ اذا یَغشاها) محمد به نقل از پدرش می گوید که از امام صادق علیه السلام پیرامون آیه و (الشمس و ضحاها) پرسیدم. حضرت علیه السلام فرمودند: مقصود از خورسید پیامبر اکرم صلی الله علیه واله و سلم است که خداوند عزوجل به وسیله او دین را برای مردم روشن کرد.

او می گوید عرض کردم نفسیر (و القمر اذا تلاها) چیست؟ فرمود: امیرالمومنین علیه السلام است که پس از پیامبر می آید و پیامبر، دانش را به کمال در او می دهد. روای می گوید: عرض کردم مقصود از (واللیل اذا یغشاها) چیست؟ فرمود: امامان ستم هستند که در برابر خاندان پیامبر خود رأیی می کنند، و در جایی می نشینند، که خاندان پیامبر علیه السلام از ایشان به آن شایسته تر هستند و دین خدا را با ستم و ظلم بپوشانند و خداوند کار ایشان را حکایت کرده می فرماید:(واللیل اذا یغشاها) راوی می گوید پرسیدم: مقصود از:(والنهار اذا جلاها) چیست؟ پیامبر صلی الله علیه واله و سلم فرمودند منظور از آن امام بر حق از نژاد فاطمه است که از دین رسول خدا پرسش می شود و او آن را برای کسی که پرسیده است روشن می کند و خداوند از گفتار او حکایت می کند.(کلینی: 50،8،1362).

( والیلِ اذا یَغشی* وَالنَهار اِذا تَجَلَی) سوگند به شب چون(همه جا را) فرا پوشاند، و به روز چون هویدا شود.

محمد بن مسلم می گوید از امام باقر علیه السلام درباره آیه( والنهار اذا تجلّی) پرسیدم، ایشان فرمودند: روز همانا قائم علیه السلام از خاندام ماست که چون قیام کند، دولت او بر دولت باطل چیره گردد و خداوند متعال در قرآن برای مردم مثلها می آورد و بدان پیامبرش صلی الله علیه واله و سلم و ما را مورد خطاب قرار می دهد و کسی جز ما آن را نمی داند. (بحرانی:،5،6771416)

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار