فاضل نظری در گفت‌وگو با دفاع پرس:

اراده‌ چاپ مجموعه جدیدی ندارم/ توصیه‌های فاضل برای خرید از نمایشگاه کتاب

دبیرعلمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: در برابر خورشیدهای ادبیات فارسی خودم را شاعر نمی‌دانم و اگر اتفاق و موفقیتی داشته‌ام فضل خدا بوده است.
کد خبر: ۸۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷ - 03May 2016

اراده‌ چاپ مجموعه جدیدی ندارم/ توصیه‌های فاضل برای خرید از نمایشگاه کتاب

فاضل نظری شاعر جریانساز و معاون هنری حوزه هنری در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به انتشار آخرین مجموعه شعر خود تحت عنوان «کتاب» درباره علت نام گذاری این مجموعه گفت: علت این نامگذاری همانند سایر آثارم بوده است. همان طور که نام کار پیشینم «ضد» بود، این مجموعه نیز «کتاب» نام دارد. کتاب معجزه آخرین فرستاده الهی است و همچنین آخرین سنگرهای شکل فکر کردن ماست. ما در سایر ابزارهای فرهنگی که متکی بر تکنولوژی است وارد کننده هستیم اما شعر و کتاب متعلق به فرهنگ خودمان است.

وی درباره موضوعات این مجموعه شعر نیز اظهار کرد: موضع این مجموعه عاشقانه، عارفانه و تعلیمی است که در حوزه شعر آئینی هم ورود داشته است. موضوعات دینی را نباید از در و دیوار و سیاست و اجتماع گم کرد. اساس شعر موضوع عشق است، وقتی عشق خدایی می شود عشق هم عرفان می شود.

پرمخاطبترین شاعر به انتخاب مردم در پاسخ به سوالی درباره کم شدن شعر با مضامین اخلاقی، عنوان کرد: دورن مایه اکثر شعرهای امروز پر از حوزه اخلاق و دین است. مردم ما خدا و پیغمبرشان را دوست دارند و این موضوع هم در شعرهای نسل جدید دیده می شود. نباید اختلاف سلیقه های نسل ها را دلیل بی رقبتی به دین جلوه داد.

نظری ادامه داد: اخلاق با اجتماع گره جدا نشدنی دارد. دوست داشتن، ایثار و احترام به پدر و مادر، دروغ نگفتن چیزی است که پیامبر ما به خاطر آن مبعوث شده است پس اگر ما در اشعارمان از این موضوعات حرف می زنیم موضوع ما می شود اخلاق که به اجتماع مربوط می شود. شاعران باید وارثان آب و خرد و روشنی باشند.

دبیرعلمی جشنواره بینالمللی شعر فجر تصریح کرد: ما به دنیا نیامده ایم تا راحت زندگی کنیم. ما گذشته منحصر به فردی داشته ایم که متعلق به تاریخمان است و معتقد و قائل به آینده ای جاودان هستیم که برگرفته از دینمان است، ما برخلاف غرب زندگی می کنیم پس باید این مسائل در شعرهایمان وجود داشته باشد و گذشته از همه اختلافات نظرها این مسائل را نمی توان سلیقه ی قلمداد کرد.

 وی رشد اجتماعی، مطالعه مردم و هنرمندان را عامل ارتقاء سطح کیفی شعر دانست و تاکید کرد: تعداد و کیفیت اشعار نسبت به سال های گذشته و پیش از دوره انقلاب اسلامی بسیار بیشتر شده است و شعرهای بسیار خوبی تا به امروز توسط شاعران جوان سروده شده است. اتفاقاتی که امروز در شعر شاهد آن هستیم اتفاق سادهای نیست، شاید باید صد سال صبر می کردیم و منتظر این رشد می شدیم ولی خوشبختانه در سی سال انقلاب اتفاق بزرگی رخ داده است با اینکه ممکن است در سال های مختلف افت و خیزهای داشته باشیم اما در کل باید به حرکت شعر توجه کرد.

نظری در پاسخ به اینکه برنامه ای برای انتشار کتاب تازه خواهید داشت یا خیر گفت: شعر پنجره ای از پنجره های دنیاست که برای من گشوده شده است. همیشه وقتی کتابی منتشر می کنم فکر می کنم شاید این آخرین مجموعه ی باشد که من به چاپ می رسانم و هیچ اراده ای برای کتاب تازه ندارم. من در برابر خورشیدهای ادبیات فارسی خودم را شاعر نمی دانم و اگر اتفاق و موفقیتی داشته ام فضل خدا بوده است.

وی همچنین درباره اینکه کدام یک از اشعار این مجموعه را دوست دارد، گفت: چون در روزگاری هستیم که متاسفانه تازگی و نو بودن یک ارزش است من هم اگر بخواهم از این منظر انتخاب کنم اشعار تازه و نو را بیشتر می پسندم. به لطف خدا در اشعارم سعی کرده ام صادق باشم و چیزی که می گویم را قبول داشته باشم.

نظری در توصیهی ایهام دار برای بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران گفت: سه توصیه من در نمایشگاه بینالمللی خرید کتاب و کتاب و کتاب است.   

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار