بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات/ حسن عابدینی در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد

چرایی حضور ایران در نشست وین/ مقامات سعودی حق ندارند از دموکراسی حرف بزنند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: هدف ایران و برخی از کشورهای منطقه از حضور در نشست‌ وین متقاعد ساختن قدرت‌های بزرگ در جهت احترام گذاشتند به رای مردم سوریه است.
کد خبر: ۵۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹ - 13November 2015

چرایی حضور ایران در نشست وین/ مقامات سعودی حق ندارند از دموکراسی حرف بزنند

حسن عابدینی، کارشناس مسائل سیاسی ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری دفاع مقدس در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها در گفتو گو با خبرنگار بینالملل دفاع پرس پیرامون نشست وین اظهار داشت: این نشست از دو منظر قابل ارزیابی است: اول اینکه برگزاری اینگونه نشستها یک بدعت در نظام بینالمللی به شمار میرود، یعنی شماری از کشورها و بازیگران بینالمللی در یک مکانی جمع شده و بدون در نظرگرفتن دیدگاه آن کشور درباره آینده آن تصمیم بگیرند؛ اگر این اتفاق بیفتد، در آینده با این موضوع روبرو خواهیم شد که قدرتهای بزرگ دوباره دور هم جمع شوند و درباره کشورهای دیگر تصمیم گیری کنند، به نظر من از این لحاظ برگزاری نشستهای مشابه نشست وین خطرناک است.

عابدینی در ادامه افزود: هدف ایران و برخی از کشورهای منطقه از حضور در این نشستها متقاعد ساختن قدرتهای بزرگ در جهت احترام گذاشتن به رأی مردم سوریه است؛ به نظر میرسد این حضور در این نشست با این سیاست، حضور خوبی است، ولی اگر هدف قدرتهای بزرگ در وین نشست برکناری دولت بشاراسد باشد، عدم حضور ایران در این نشست بهتر از حضور در آن است.

وی با اشاره به انتقادهایی که سعودیها نسبت به حکومت بشار اسد وارد می کنند، تصریح کرد: ده برابر این انتقادها متوجه خود این کشور است، سعودیها طی هشتاد سال گذشته حتی یک انتخابات هم برگزار نکردهاند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: حکومت عربستان سعودی طی این هشتاد سال گذشته بین هفت برادر سعودیها دست به دست شده است؛ حکومتی که از لحاظ مدنی یک حکومت بدوی است، حکومتی که در آن زنان حق رانندگی ندارند، حکومتی که در منطقه بذر تکفیری و وهابیت را می کارد، بنابراین این کشور نباید درباره دموکراسی در منطقه حرف بزند.

وی با بیان اینکه نظام عربستان سعودی وابسته به نظام آمریکا و در چارچوب سیاستهای این کشور در منطقه عمل میکند و کسی با آن کار ندارد، خاطر نشان کرد: قطر نیز خواهان برگزاری انتخابات در سوریه است، کشوری که تقریبا تاکنون سه بار درآن کودتا شده است، هیچ انتخاباتی در این کشور برگزار نشده است، از انتخابات در سوریه حرف میزند.

عابدینی در ادامه افزود: آیا بهتر نیست آنهایی که دم از دموکراسی میزنند در کشور خودشان انتخابات برگزار کنند!.

وی گفت: رفتن ایران به نشست وین اگر منجر به این شود که حقوق مردم و دولتهای مستقل به رسیمت شناخته شود به نظر من مثبت است.

کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تغییر موضع ترکیه نسبت به تحولات منطقه خاطر نشان کرد: مدتها پیش سیاست ترکیه به صفر رساندن مشکلات این کشور با همسایگان بود، اما با توجه به اتفاقاتی که در منطقه رخ داد، متاسفانه ترکیه دچار یک توهم جدی در حوزه بینالملل شد و به همین دلیل به جای اینکه مشکلاتش را با کشورهای همسایه به صفر برساند، مشکلاتش را چند برابر کرد.

عابدینی در پایان گفت: در شرایط فعلی اگر ترکیه بخواهد، سیاست منطقی را دنبال کند باید واقع بین باشد و در قبال سیاستهای منطقه تجدید نظر کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار