در دیدار با مادر سردار شهید محمود کاوه مطرح شد؛

معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا: شهید کاوه شاگرد مکتب حضرت عباس علیه‌السلام بود

سردار «ایافت» گفت: یکی از خصوصیات بارز شهید کاوه وفا بود. او وفاداری را از حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام آموخته بود. این فرمانده شجاع به نیروهایش وفادار بود و به همراه جمعی از آن‌ها در عملیات «کربلای ۲» که شهریور ۱۳۶۵ در منطقه حاج عمران انجام شد به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۱۷۲۳۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴ - 19September 2023

معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس: شهید کاوه شاگرد مکتب حضرت عباس (ع) بودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، به مناسبت سی و هفتمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر پاسدار «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا در عملیات «کربلای ۲»، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، سردار سرتیپ دوم پاسدار «علی قاسمی» مشاور ارشد فرمانده سپاه امام رضا (ع)، «محمدرضا قلندر شریف» شهردار مشهد، «حسن موحدیان» رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، «محمد حسین‌زاده» مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، «محسن نصرپور» مدیرکل صدا و سیمای استان، امروز (سه‌شنبه) با حضور در منزل این فرمانده خراسانی دفاع مقدس با مادر شهید دیدار و گفت‌وگو کردند.

سردار سرتیپ دوم پاسدار «سید مجید ایافت» معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس در این دیدار ضمن بیان خاطره‌ای از فرمانده شهید لشکر ویژه شهدا در خصوص جدیت در اجرای مأموریت‌ها، اظهار داشت: سردار شهید محمود کاوه برای نیرو‌های تحت امر خود اهمیت و ارزش قائل بود و برای آن‌ها حاضر بود جان بدهد؛ بر همین اساس در لشکر ویژه شهدا نیروی انسانی محور بود.

وی افزود: همین توجه باعث شده بود که عده‌ای از رزمندگان جذب سیره و منش شهید کاوه بشوند تا جایی که سعی داشتند به لشکر ویژه شهدا که این فرمانده دلاور سکاندار هدایت آن بود مأمور شوند.

این پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: حتی عده‌ای از رزمندگان دوربین تهیه می‌کردند تا در مدتی که در جبهه حضور داشتند بتوانند در کنار شهید کاوه لحظات خاطره‌انگیزی را ثبت و ضبط کنند.

معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس ادامه داد: شهادت سردار کاوه در شب دوم عملیات «کربلای ۲» مهر تأییدی بود بر اینکه این فرمانده خراسانی دفاع مقدس برای جان نیرو‌های تحت امرش اهمیت قائل است.

ایافت تصریح کرد: یکی دیگر از خصوصیات بارز شهید کاوه وفا بود. او وفاداری را از حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام آموخته بود. این فرمانده شجاع به نیروهایش وفادار بود و به همراه جمعی از آن‌ها در عملیات «کربلای ۲» که شهریور ۱۳۶۵ در منطقه حاج عمران انجام شد به شهادت رسید.

همچنین روز گذشته سردار سرتیپ پاسدار «سید هاشم غیاثی» فرمانده سپاه امام رضا (ع) و سردار سرتیپ «محمدکاظم تقوی» فرمانده انتظامی استان با مادر شهید کاوه دیدار کردند.

گزیده‌ای از زندگی سردار شهید محمود کاوه

سردار سرلشکر پاسدار «محمود کاوه» فرمانده لشکر ویژه شهدا یکم خرداد ۱۳۴۰ در خانواده‌ای مذهبی و دوستدار اهل‌بیت عصمت و طهارت (علیهم السّلام) در مشهد متولد شد. پدرش «محمد کاوه» که از کسبه متعهد به شمار می‌آمد، در دوران ستمشاهی و اختناق، با علماء و روحانیون مبارز، از جمله حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شهیدان هاشمی‌نژاد و کامیاب ارتباط داشت.

با شروع جریانات انقلاب، او که جوانی بانشاط، فعال و مذهبی بود با شرکت در محافل درسی مسجد جوادالائمه علیه‌السّلام و امام حسن مجتبی علیه‌السّلام که در آن زمان از مراکز تجمع نیرو‌های مبارز بود، از هدایت‌ها و تعالیم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بهره‌های فراوانی برد و ره‌توشه‌های همین تعالیم را با خود به محیط دبیرستان و میان دانش‌آموزان منتقل می‌کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی شهید کاوه جزو اولین عناصر مومن و متهدی بود که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهر مشهد پیوست و پس از گذراندن یک دوره آموزش شش ماهه چریکی، به آموزش نظامی برادران سپاه و بسیج پرداخت. پس از آن برای حفاظت از بیت شریف حضرت امام خمینی (ره) در یک مأموریت شش ماهه به تهران عزیمت کرد و با شروع جنگ تحمیلی، به همراه تعدادی از نیرو‌های خراسان به جبهه‌های جنوب اعزام شد. مدتی بعد به علت نیاز شدیدی که پادگان به مربی داشت، او را برای آماده‌سازی و آموزش نیرو‌ها به مشهد فراخواندند.

به دنبال عملیات سرنوشت‌ساز نیرو‌های سپاه در محور‌های مختلف کردستان و همزمان با تشکیل تیپ ویژه شهدا که فرماندهی آن بر عهده شهید ناصر کاظمی بود شهید کاوه به‌عنوان فرمانده عملیات این تیپ انتخاب شد.

او پس از شهادت سرداران رشید اسلام، «ناصر کاظمی»، «محسن گنجی‌زاده» و «محمد بروجردی» در خرداد ۱۳۶۲ رسما به فرماندهی تیپ منصوب شد.

یازدهم شهریور ماه ۱۳۶۵، روزی که روح این سردار شجاع اسلام و سرباز وارسته حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) در عملیات کربلای ۲ بر بلندای قله ۲۵۱۹ حاج عمران به پرواز درآمد به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار