الهام علی‌اف در آیین افتتاح سد قیزقلعه‌سی:

ورود بیگانگان به منطقه را نمی‌پذیریم

رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان گفت: مواضع تهران و باکو در مسائل منطقه و بین‌المللی یکسان است و امروز تمام دنیا شاهد دوستی ما هستند.
کد خبر: ۶۶۸۱۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴ - 19May 2024

.به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، «الهام علی‌اف» رئیس جمهور آذربایجان در آیین افتتاح سد قیز قلعه سی با تاکید بر اینکه امروز روابط ایران و جمهوری آذربایجان جایگاه ویژه‌ای دارد و با قدردانی از مهندسان کشورمان که در احداث این نیروگاه مشارکت داشته‌اند، اظهار داشت: برای ساخت این پروژه‌ها از ظرفیت‌های بزرگی بهره گرفته شده است؛ چراکه اجرای چنین پروژه‌ای نیاز به تجربه بالایی داشت.

وی دوستی و روابط بین ایران و آذربایجان را دارای سبقه تاریخی دانست و تصریح کرد: اجرای این پروژه نشان دهنده دوستی دو کشور است و امروز تمام دنیا شاهد دوستی میان ایران و آذربایجان هستند. مردم ما در یک منطقه می‌زیسته‌اند و مراودات دو کشور در عالی‌ترین سطح قرار داشته است.

مرز میان ایران و آذربایجان، مرز دوستی و برادری است

علی‌اف ادامه داد: اولین بار است که روسای دو کشور در مرزی دیدار می‌کنند که نشان می‌دهد مرز میان ایران و آذربایجان، مرز دوستی و برادری است. 

وی گفت: امروز با رئیس جمهور ایران درباره مسائل بسیار مهمی مذاکره کردیم و اطمینان حاصل کردیم که دیدگاه‌های ما به ویژه در مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک است و ما در چارچوب تمام سازمان‌های بین المللی از یکدیگر حمایت می‌کنیم.

الهام علی‌اف با اشاره به پروژه‌های مشترک بین ایران و جمهوری آذربایجان که در حوزه حمل و نقل در حال اجرایی شدن است، اذعان کرد: کریدور شمال-جنوب برای منطقه بسیار مهم است و با ایجاد زیرساخت‌های راه آهن در ایران این کریدور به حیاتی‌ترین رگ حمل و نقل دنیا بدل خواهد شد.

رئیس جمهور آذربایجان با اشاره به رشد ۵۰ درصدی حمل و نقل بین دو کشور در سال گذشته، افزود: پس از افتتاح راه آهن، این میزان بیش از پیش افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: امروز پل جدید آق‌بند نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که بخشی از کریدور شمال جنوب است و جمهوری آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند.

بیگانگان نمی‌توانند در روابط ایران و آذربایجان تفرقه بیافکنند

رییس جمهور آذربایجان توسعه روابط میان دو کشور را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: از رئیس جمهور ایران دعوت می‌کنم در کنفرانسی که در ماه نوامبر در باکو برگزار خواهد شد، شرکت کند. این پنجمین ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان است و این اولین ملاقاتی است که در نقطه مرزی انجام می‌گیرد. ملاقات روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای دنیا و منطقه پیام دارد. هیچکس نمی‌تواند بین دو کشور سوتفاهم و تفرقه ایجاد کند.

الهام علی‌اف با ابراز تاسف نسبت به اشغال ۳۰ ساله اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان، گفت: ۲۰ درصد از اراضی جمهوری آذربایجان توسط ارمنستان اشغال شده بود و متاسفانه مردم ما از خانه و کاشانه خود رانده و بیش از یک میلیون آذربایجان بی‌خانه شده بودند.

وی افزود: جمهوری آذربایجان تمامیت ارضی خود را در چهارچوب نظامی و سیاسی حل و در سال ۲۰۲۳ حق حاکمیت خود را تعیین کرد. در حال حاضر نیز در حال تعیین خط مرزی آذربایجان و ارمنستان هستیم. این اتفاق امیدبخشی است چرا که بعد از سال‌های متمادی توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان اجرا خواهد شد.

رئیس‌جمهور آذربایجان ضمن استقبال از حمایت ایران در برقراری صلح در منطقه، تصریح کرد: در ملاقات با آیت‌الله رئیسی شاهد آن بودیم که ایران در برقراری صلح و ثبات در منطقه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. ما نیز معتقدیم که صلح و ثبات در منطقه باید با اراده و خواست مردم منطقه تامین شود و ورود بیگانگان به مسائل منطقه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: روابط خود با کشور‌های خارجی در چهارچوب احترام متقابل انجام می‌دهیم، اما مسائل منطقه باید توسط کشور‌های منطقه حل شود و ورود بیگانگان مشکلات را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار