اقتدار ارتش 15/ پیشکسوت پدافند هوایی در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس:

توسعه تجهیزات پدافند هوایی از مهمترین دستاوردهای دوران دفاع مقدس است

پیشکسوت پدافند هوایی با بیان نقش ناثیر گذار پدافند هوایی در دوران دفاع مقدس گفت: توسعه و تجهیز پدافند هوایی در شرایط کنونی از دستاوردهای پدافندی دوران دفاع مقدس است.
کد خبر: ۱۶۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۰ - 17April 2014

توسعه تجهیزات پدافند هوایی از مهمترین دستاوردهای دوران دفاع مقدس است

امیر سرتیپ دوم رضوی از پیشکسوتان پدافند هوایی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس گفت: در طول دوران دفاع مقدس ما موریت های پدافندی مختلفی را در پایگاه های پدافندی داشتم. سال 56 فرمانده سایت رادار کرج بوده و در سال 61 به عنوان معاون عملیات نیروی هوایی منصوب شدم.

وی ادامه داد: در دوران جنگ تحمیلی به هیچ وجه نیرویی، بدون پدافند هوایی نمی توانست حمله دشمن را به طور کامل پاسخ دهد به طور مثال در عملیاتی مثل والفجرها تعداد 4 آتش بار هاگ و سایت های رادار در بندر امام (ره) مستقرمی شدند و رادارهای متحرک و جنگ افزارهای زمین به هوا از دیگر تجهیزات پدافندی بود و می توان گفت شرکت پدافند در همه عملیات ها ضروری بود.

امیر رضوی خاطرنشان کرد: در سال های دفاع مقدس که در خارک به عنوان جانشین فرمانده هوایی حضور داشتم روزانه 4 بمب 5 کیلویی توسط دشمن از ارتفاع بالا در جزیره پرتاب می شود اما با اقدامات شایسته پدافند نیروی هوایی پروازها و حملات متجاوزانه دشمن  به این جزیره کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به ماموریت خود در بوشهر گفت: در این بندر به عنوان فرمانده پایگاه منصوب شدم ، ما علاوه بر مرز آبی 800 کیلومتر مرز مشترک با دشمن داشتیم و از آخرین آمارهایی که در دست داریم این است که در طول 3 سال خارک و بوشهرتعداد 60 هواپیمای دشمن منهدم و تعدادی از خلبان های عراقی اسیر شدند و منهدم کردن هواپیماهای مختلف میگ از دیگر افتخارات پدافند هوایی است.

پیشکسوت پدافند هوایی گفت: ماموریت پدافند در قبل از جنگ دفاع از آسمان کشور به وسعت یک میلیون و 600 هزار کیلومتر بود که در زمان جنگ برد راداری به 2 میلیون و 400 هزار کیلومتر افزایش پیدا کرد و با وجود محدودیت هایی که در جنگ با آن مواجه بودیم گاهی اوقات پدافند آخرین سنگر ما بود.

امیر رضوی تصریح کرد: کنترل پدافندی خارک به عهده بوشهر بود و حفاظت از نفتکش ها و کشتی ها تاسیسات مهم گازی و نفتی از سوی پدافند انجام می شد.

وی با اشاره به یکی از عملیات های دوران دفاع مقدس  که پدافند در آن نقش مهمی داشته افزود: در پایگاه بوشهر از طریق رادار متوجه حمله یک هواپیما به سمت پالایشگاه کنگان شدیم که بلافاصله وضعیت قرمز را به آنها اطلاع دادیم تا به جان پناه بروند و با نزدیک شدن هواپیماهای دشمن آتش به سمت آنها شلیک شد که بسیار آنها از این اقدام غیر منتظره شگفت زده شدند و یکی از هواپیماها منهدم و نتوانستند بمب هایشان به هدف اصابت کند.

پیشکسوت پدافند هوایی گفت: امام (ره) فرمودند: جنگ انسان ها را می سازد و این فرمایش رهبری درباره پدافند صدق پیدا کرد چراکه جنگ برای پدافند سازندگی به همراه داشت.

وی افزود : ماموریت پدافند 24 ساعته است و برا ی جلوگیری از تجاوزهای هوایی دشمن همیشه نیروهای پدافندی همیشه آماده باش هستند.

امیر رضوی گفت: قبل از انقلاب اسلامی برای تعمیر تجهیزات پدافندی نیازمند کارشناسان خارجی بودیم اما پس از جنگ نیروهای پدافندی با اتکا به تجربیات دوران دفاع مقدس و آموزش های تخصصی در دانشگاه ها ی کشور نیروهای مومن و متخصص توانستند به دستاوردهای پدافندی گسترده تری دست پیدا کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار