مسئول ستاد راهیان نور آذربایجان شرقی‌:

اردوگاه شهید باکری میزبان راهیان نور ۱۳ استان کشور می‌شود

اسفند و فروردین هر سال اخبار یکی از بزرگ‌ترین عملیات‌های فرهنگی در سطح کشور در صدر رسانه‌ها قرار می‌گیرد؛ راهیان‌نور، نامی آشنا برای نسل‌های مختلف انقلاب. عملیات و بازدیدی که برای پیران جبهه انقلاب یادآور خاطرات و برای نسل‌های جوان‌تر الگوی تمام عیار اسلام انقلابی حضرت روح‌الله است.
کد خبر: ۱۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۵ - 13April 2014

اردوگاه شهید باکری میزبان راهیان نور ۱۳ استان کشور می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، با قرار دادن ۲۰ اسفند به نام روز ملی راهیاننور اخبار این عملیات فرهنگی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. بیستم اسفند ۹۲ همایش روز ملی راهیان در اردوگاهی در نزدیکی خرمشهر و چند کیلومتری این شهر نرسیده به پلیس راه خرمشهر- اهواز به نام اردوگاه شهید باکری برگزار شد که در کنار خبر این همایش افتتاح این اردوگاه را نیز شاهد بودیم. به همین خاطر بر آن شدیم گفتوگویی را با سردار علی داداشزاده مسئول ستاد راهیاننور استان آذربایجان شرقی ترتیب دهیم تا از چند و چون افتتاح این اردوگاه و چگونگی آن باخبر شویم. متن زیر ماحصل گفتوگوی جوان با سردار "داداشزاده" مسئول هماهنگکننده سپاه عاشوراست که از نظرتان میگذرد.

برای شروع توضیحی از سابقه اردوگاه شهید باکری بدهید و اینکه نقش سپاه عاشورا در راهاندازی این اردوگاه چیست؟

اردوگاه شهید باکری بعد از اتمام دوران دفاعمقدس و قبول قطعنامه تحویل سپاه عاشورا شد و در واقع مقری برای لشکر ۳۱ عاشورا در خوزستان به شمار میآمد. مقر دائم گروه تفحص لشکر عاشورا همین اردوگاه شهید باکری محسوب میشد. منتها از سه سال گذشته با توجه به گستردگی این اردوگاه و وسعت زیادی که داشت و محرومیت موجود در اردوگاه، بنا شد با کمک سازمان بسیج مستضعفین اینجا مقر اردویی و اسکان ۱۳ استان علاوه بر سپاه عاشورا شود. هر استان برای خود اردوگاه و زائرسرا بنا میکند. افتتاحیه امسال که اعلام شد و هماهنگی داشت با همایش روز ملی راهیاننور مربوط است به فاز اول این اردوگاه. یعنی امسال فاز اول اردوگاه شهید باکری افتتاح شد. فاز اول در واقع ترمیم یک سوله بزرگ بود که اسکلت آن از پیش در اردوگاه قرار داشت. الان هم که کارهای عمرانی محوطه درونی اردوگاه در حال اجرا میباشد و انشاءالله در یکی دو سال آینده بقیه استانها ساخت و ساز خود را تکمیل کرده و آماده خدماترسانی به زائران استان خود میشوند. به هر حال چون این اردوگاه متعلق به سپاه عاشورا بوده تمامی هماهنگیهای مربوط به این برنامه عظیم با سپاه عاشورا صورت گرفت و سازمان بسیج هم پای کار آمد و توانست با استفاده درست و بهینه این مقر نظامی سپاه عاشورا را به یک اردوگاه عظیم در خصوص راهیاننور تبدیل کند تا امروز مشاهده کنیم علاوه بر سپاه عاشورا ۱۳ استان دیگر نیز در اینجا قرار دارند و به زائران خود خدمترسانی میکنند.

یعنی ۱۳ استان خدماترسانی دارند؟

خیر. ۱۳ استان زمین و جای خود را تحویل گرفتند. یک تعداد شروع به ساخت و ساز کردند که دو یا سه استان تقریباً تمام کردند و یک تعدادی در دست اقدام هستند و تعدادی نیز هنوز شروع به ساختوساز نکردند. مثلاً استان آذربایجان غربی در همین ایام عید مسئولانش آمدند و زمینشان را تحویل گرفتند.

با این تفاسیر احتمال دارد این ۱۳ استان بتوانند همگی سال آینده به زائران خدمترسانی کنند؟

آنهایی که هنوز دست به کاری نزدهاند یک مقری به صورت جایگزین و ذخیره دارند. یعنی تا زمانی که زمین فلان استان ساختوسازش تمام نشود در همان محلی که از قبل سرویسدهی به زائران استان خود داشتهاند خدمترسانی میکنند. تعدادی در اردوگاه شهید مسعودیان و تعدادی در اردوگاه شهید حبیب اللهی به زائران خود طبق روال سنوات گذشته خدماترسانی میکنند. آن تعدادی که جایی و مقری به این شکل به صورت جایگزین ندارند آمدند و شروع به ساختوساز کردند.

مسئولیت فرماندهی اردوگاه به عهده استان خاصی است یا اینکه تعریف جداگانهای برای آن شده است؟

درست است که این قرارگاه متعلق به سپاه عاشورا بوده، اما چون امروزه همه استانها در آن دخیل هستند فرماندهی اردوگاه و این ۱۴ استان به عهده سازمان بسیج مستضعفین است. همانطور که طرح را سازمان بسیج ارائه کرده و خود او کارهای مربوط به اجرایی کردن طرح را دنبال میکند، فرماندهی اردوگاه را نیز سازمان بسیج به عهده گرفته است.

استقبال مسئولان از این طرح در سراسر کشور و استانها چگونه بود؟

اکثر استانها اکیپهایی از مسئولان تراز اول استانی خود را به اینجا فرستادند و مراسمی گرفتند و کلنگزنی انجام دادند و در کل مراسم افتتاحیهای گرفتند. این مربوط به استانهایی است که تازه سایت خود را تحویل گرفتند. ما هم که از قبل اینجا بودیم مسئولان خودمان را کمکم آورده بودیم و آنها نیز از این طرح استقبال زیادی کردند. منتها ما یک تجربه تلخی که از این نوع طرح و برنامهها داشتیم مربوط میشد به پادگان شهید باکری دزفول که در زمان جنگ مقر لشکر عاشورا بود و سنگر شهید باکری الان نیز در آنجا محفوظ است. بعد از چندین سال با پشتوانه مردمی از شهرستانها و کمک فرمانداران و ائمه جمعه آنجا را ساخته بودیم. بعد از جنگ چون نیرویی نبود همین طور افتاده بود و وقتی تحویل دادیم و رفتیم تبریز، مشکلاتی پیش آمد. در خصوص اینجا نیز اینگونه نگرانیها در بین مسئولان بود که نکند اتفاق شهید باکری دزفول بیفتد و به همین خاطر کار کمی عقب ماند. اما وقتی مسئولان آمدند و دیدند که بقیه استانها سایتهای خود را تحویل گرفتهاند و مشغول ساختوساز هستند، دستور به شروع کار دادند و سایت سپاه عاشورا امسال نیز شروع به کار و ساختوساز میکند و مانند سایر استانها یک برنامه کلنگزنی میگذاریم و کار را شروع میکنیم.

آیا در راستای اجرایی شدن این طرح بسیار بزرگ مشکلات و کمبودهایی داشتهاید که جلوی روند سریع کار را بگیرد یا مسائلی اینگونه؟ در کل در اجرای راهیاننور امسال مشکلاتی داشتید؟

عرض کنم مشکلات یک مسئله کلی است و فقط به استان ما برنمیگردد و در واقع میتوان گفت وضعیت اجرایی راهیاننور به شکل امسال کمی نگرانکننده بود و اگر با این نگرش بخواهد در سالهای آتی اجرا شود، راهیاننور به یکی از چالشها تبدیل میشود. علت این مسئله هم این است که راهیاننور یک حرکت عظیم فرهنگی میباشد و در واقع به عنوان بزرگترین عملیات فرهنگی در سطح کشور شناخته و مورد قبول میباشد، متأسفانه با این روال کار و روندی که پیش گرفتیم، دولت اگر حمایت و پشتیبانی نکند وضعیت بهبود که پیدا نمیکند هیچ، بدتر نیز میشود. تا خواننده دعوت میشود دولت کلی پشتیبانی میکند، اما در خصوص راهیان امسال آنطور که باید پای کار نیامد و اگر دولت پای کار نیاید در آینده در خصوص این عملیات فرهنگی با نگرانیهای عظیمتری روبهرو هستیم. اگر شما در استانها چرخی بزنید و بپرسید متوجه میشوید. خود ما امسال شرمنده بسیجیها شدیم. استقبال در حد سالهای پیش بوده است و شاید بتوان گفت حتی بیشتر از سالهای گذشته استقبال شد، اما وقتی نتوانیم پشتیبانی کنیم شرمنده مردم و بسیجیها میشویم. همه مردم مانند سالهای پیش آمدند و ثبتنام کردند. ابتدا هم قولهایی مبنی بر کمک دولت برای راهیاننور به ما داده بودند، منتها تنها در حد حرف خلاصه شد و عملی چیزی ندیدیم. سپاه تقریباً در خصوص دانشآموزی از تمام توان خود استفاده کرد و در حدود ۱۵هزار نفر را به شمال غرب برای زیارت بردیم، ولی در این حد که تمام کشور را ساپورت کند در توان سپاه نیست و دولت باید مانند سالهای گذشته کمک کند.

عرض کردم چطور برای سمینارها و همایشهای مختلف که شاید در حد یک دهم راهیاننور بازدهی ندارد این قدر خرج میشود و پشتیبانی میکنند اما برای راهیاننور کمکهای دولت به استان خودمان را که حقیر در جریان بودم در حرف خلاصه شد. آیا از راهیاننور جایی بهتر سراغ داریم. اینجا هزینه کنید و نتیجه هم بگیرید. هزینهای که دولت در راهیان میکند تبدیل به پشتیبانی خود دولت میشود.

سپاه عاشورا امسال چقدر زائر داشته است؟

ما سر جمع تقریباً ۲۱ هزار نفری را با دانشآموزی به غرب و شمال غرب بردیم که تمام این کار با اعتبارات سپاه پاسداران صورت گرفت و هیچ ربطی به دولت یا هیچ کجای دیگر نداشته است. ۶هزار نفر دانشجو با حمایت از معاونت فرهنگی دانشگاهها به مناطق آوردیم و در بحث عمومی بیش از ۱۰هزار نفر نداشتیم. این هم نه اینکه مشتاقان و علاقهمندان کم بودند. خیر. ما ثبتنامی داشتیم، اما شرمنده بسیجیان و ملت انقلابی آذربایجان شرقی شدیم. چیزی در حدود حداقل ۱۵هزار نفر را نیز جا گذاشتیم. ما توانستیم ۳۵درصد در شاخه عمومی خدمترسانی کنیم و چیزی در حدود ۶۵درصد جا ماندند.

علت اینجاماندگی ۶۵درصدی چقدر بوده است؟

عدمحمایتهای دولتی و عملی نشدن وعدههای دولت به ما باعث جاماندگی ۶۵درصدی زائران در استان آذربایجان شرقی شد. اگر وعدههای دولت عملی میشد ما هم توان خدماترسانی داشتیم و هم بسیجیان ما اعلام آمادگی کرده بودند.

یکی از برنامههای اردوگاه شهید باکری، اجرای نمایش رزمی، هنری بود که مورد استقبال زائران قرار گرفت. یک توضیحی در خصوص این برنامه برای ما بدهید.

نمایش رزمی را بهتر است از مسئولان سازمان بسیج که خودشان متولی این موضوع بودند بپرسید و جویا شوید. منتها انصافاً یک برنامه بسیار خوبی است که امید است ادامه پیدا کند. سالهای گذشته در جاهای مختلف اجرا شده بود مانند شهید مسعودیان، حبیباللهی و... امسال به علت تمرکز زائران در شهید باکری یکی از زمینههای کاریشان همین اردوگاه بود که زیرساختها را در این اردوگاه به وجود آوردند و از امسال شروع شد. انشاءالله سالهای آتی هم ادامه داشته باشد. این بستر فراهم است و از این به بعد چه در دانشآموزی و چه دانشجویی و چه عمومی این یکی از برنامههای ثابت شهید باکری میباشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار