لاریجانی در همایش استحکام ساخت درونی قدرت ملی:

باید نقاط ضعف و قوت عناصر استحکام ساخت قدرت ملی را با رویکرد عقلانی کشف کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی بر کشف نقاط ضعف و قوت عناصر استحکام ساخت قدرت ملی، با رویکرد عقلانی تأکید کرد و گفت: موضوع استحکام ساخت درونی قدرت ملی نیاز به بررسی تطبیقی دارد.
کد خبر: ۵۸۲۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۹ - 16November 2015

باید نقاط ضعف و قوت عناصر استحکام ساخت قدرت ملی را با رویکرد عقلانی کشف کنیم

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، در همایش «استحکام ساخت درونی قدرت ملی جمهوری اسلامی ایران» که صبح امروز در دانشگاه عالی دفاع ملی برگزار شد، اظهار داشت: باید نقاط ضعف و قوت عناصر استحکام ساخت قدرت ملی را با رویکرد عقلانی مکشوف کنیم.

وی افزود: موضوع استحکام ساخت درونی قدرت ملی نیاز به بررسی تطبیقی دارد؛ زیرا این موضوع در مورد دیگر کشورها هم صدق میکند؛ لذا میتوان با بررسی تطبیقی این موضوع نقاط مشترک را پیدا کرد.

لاریجانی ادامه داد: اما در بخشیهایی دیگر مثل حوزه انقلاب اسلامی که مختص به جمهوری اسلامی است، خصوصیات منحصر به فردی در مولفههای قدرت کشور ما ایجاد شده؛ که دیگر کشورها آنرا ندارند؛ مثلا «جهاد» خصوصیتی مختص به فرهنگ انقلابی ما است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله دیگر پرداختن به این موضوع از نظر محتوایی است، و تشخص یا شخصیت یک جامعه به حوزه فرهنگ و سابقه تاریخی یک ملت بستگی دارد، گفت: مردم با فرهنگ، عرفیات و مسایل اجتماعی زندگی می کنند؛ نه با مسایل امنیتی. پرداختن به مسایل امنیتی وظیفه دولت است.

وی در ادامه به بررسی تأثیر دین بر استحکام ساخت درونی قدرت ملی کشور پرداخت و اظهار داشت: دین در جامعه ما به بار نشسته و بر بسیاری از مسائل تاثیرگذار است؛ اگرچه در طول زمان برداشتهای مختلفی از آن شده است. بنابراین مولفههای قدرت در استحکام ساخت درونی قدرت ملی امری سیال است

رئیس قوه مقننه تصریح کرد: اگر بخواهیم استحکام ساخت درونی قدرت ملی را قوت بخشیم باید به اشکالات توجه کرده و برای رسیدن به این هدف راهکارهای مناسب را در بستر فرهنگ و اجتماع تبیین کنیم.

لاریجانی تأکید کرد: در تغییرات اجتماعی باید به فرهنگ صیانتبخش امر به معروف و نهی از منکر که مورد غفلت قرار گرفته است، توجه کنیم. امربه معروف و نهی از منکر باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود؛ اما دین عناصر ثابت خود را حفظ کرده است.

وی بیان کرد: امروز جنسهای مختلفی از آسیبهای اجتماعی در کشور ما وجود دارد؛ که برخی در قبل از انقلاب ریشه دارد و برخی دیگر ریشه در بعد از انقلاب دارد؛ مثلا طلاق و اعتیاد در کشور ما رو به رشد است، و اگر بخواهیم در یک نگاه کلان در موضوع آسیبشناسی معدل بگیریم، باید بگوییم که روند رو به رشد دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آسیبهای اجتماعی زود بروز نمیکنند؛ اما مثل خوره از درون قدرت یک کشور را ضایع میکنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار