در نشست خبری اولین دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار عنوان شد؛

عباسی: بازی فقط یک سرگرمی نیست /جلیلی: بچه‌های انقلاب در این عرصه فرصت‌های خوبی به دست آورده‌اند

اولین نشست خبری نخستین دوره از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای عمار در حسینیه هنر برگزار شد.
کد خبر: ۵۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۱ - 31October 2015

عباسی: بازی فقط یک سرگرمی نیست /جلیلی: بچه‌های انقلاب در این عرصه فرصت‌های خوبی به دست آورده‌اند

به گزارش خبرنگار فرهنگی دفاع پرس، اولین نشست خبری نخستین دوره از جشنواره بازیهای رایانهای عمار با حضور دکتر حسن عباسی دبیر جشنواره، وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار و رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره در حسینیه هنر برگزار شد.

منفرد با اشاره به برگزاری اولین دوره جشنواره بازیهای رایانهای عمار گفت: برای اینکه جشنواره بازیهای رایانهای زیر سایه جشنواره فیلم عمار قرار نگیرد تصمیم گرفتیم آن را به صورت جداگانه و در اردیبهشت ماه برگزار کنیم. بازینویسان و بازیسازان میتوانند تا 15 اسفندماه آثار خود را در 6 موضوع استقلالخواهی و استقلالستیزی، بیداری اسلامی، تحولات منطقه و مسئله فلسطین، فناوری هستهای، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سبک زندگی ایرانی - اسلامی و بازیهای اقتباسی ارسال کنند.

وی درباره قالبهای بازیها این دوره از جشنواره گفت: قالبهای مسابقه اولین دوره بازیهای جشنواره عمار بازینامهنویسی، بازیهای اندروید و بازیهای تک مرحله و چند مرحله پی سی است.

دکتر عباسی در ادامه نشست گفت: موضوع بازیهای رایانهای عصارهای از هفت هنر است و کمتر از 10 سال آینده تحولات ساختاری، نظامسازی جوامع را بوجود میآورد. ثقل کلاسداری در آموزش و پرورش در بازی تمرکز میکند و در مفهومسازی اخیر از  آموزش، اصالت در بازی قرار گرفته است. در حوزه علوم دانشگاهی هم در آینده شاهد خواهیم بود که نظام سازی از طریق سازوکارهای بازیها رقم خواهد خورد.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات مختلفی که مراکز تحقیقات استراتژی در اروپا اعلام شده است تلویزیون، رادیو و سینما با ریزش شدید مخاطب روبرو خواهند شد امروز این  مسئلهای را در سینمای ایران هم شاهد هستیم. یکی از دلایل چنین امری این است که آثار سینمایی و تلویزیونی یک سویه هستند و امکان تعامل وجود ندارد.

دبیر اولین دوره جشنواره بازی های رایانه ای عمار افزود: بازیهای رایانهای 3 ویژگی دارند که در سایر رسانهها نیست اول قهرمان بازی است که نقش آن را بازی کننده بر عهده دارد. دومین ویژگی این است که در اثر سینمایی و فیلمنامه نمیتوان هیچ دخل و تصرفی داشت ولی در بازی کامپیوتری این امکان برای کاربر است که سناریوهای مختلف را اعمال کند. مسئله سوم اینکه کارگردانی کار در بازیهای رایانهای به دست مخاطب است و خودش صحنه را کارگردانی میکند.

وی گفت: کنشگری و آزادی شخص بازی کننده در بازیهای رایانهای سبب شده که رسانههای دوره قبل مثل سینما، رادیو و تلویزیون مخاطبانشان را از دست دهند. چون نسل جدید درگیر قابلیت کنشگری و تعامل شده است.

وی با تاکید بر اینکه جهتگیری جشنواره بازیهای رایانهای عمار به خاطر امنیت نظامسازی این رسانه است گفت: بر اساس تحقیقاتی که موسسه «ترند وان» انجام داده است دگردیسی در جامعه به 5 مرحله تقسیم شده است. جامعه صنعتی، جامعه اطلاعاتی، جامعه دانشپایه که از جمله ویکیها و تعامل اشتراک بین دانشها در آن دیده میشود و جامعه چهارم جامعه مجازی است که بر مبنای اصالت و کاراکتری است که مخاطب خلق میکند. برای اولین بار است که این اتفاق در تاریخ مدرن تحقق یافته است و فرد در قالب آواتار اسطوره خودش را میسازد و این کنشگری در طول تاریخ بشری سابقه نداشته است.

دبیر بازیهای رایانهای به پنجمین مرحله دگردیسی جامعه از منظر موسسه تحقیقاتی «ترند وان» اشاره کرد و گفت: جامعه الحاقی در کمتر از 10 سال آینده فراگیر خواهد شد و ثقل آن در بازی است. بازی فقط یک پدیده هنری، رسانهای و سرگرمی نیست. اهمیت بازی در سیاستگذاری فرهنگی به عنوان ثقل اقدامات فرهنگی محسوب میشود.

وی درباره هدفهای جشنواره بازیهای رایانهای عمار در این دوره تصریح کرد: ایجاد حساست در بدنه جامعه و مسئولین نسبت به این مسئله و اینکه مسئولان بازی را به عنوان پدیده نوظهور و گران بپذیرند و حمایتهای جدی کنند هدف اولیه این جشنواره است.

عباسی ادامه داد: در جشنواره تلاش داریم ارزشگذاریهای مناسبی در آثار صورت بگیرد تا زیرساختهای فنی بازیهای کامپیوتری فراهم شود ضمن اینکه هنرمندان حوزه گرافیک و هنر باید ورود جدی به این حوزه داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: مهمترین مسئله برای بازیهای رایانهای مسئله توزیع است. عمده بازیهایی که در کشور تولید میشوند بیشترین صدمات مالی و اقتصادی را از این حوزه میخورند. یکی از موضوعاتی که در جشنواره پیگیری میکنیم این است که عقبه پشتیبانی بازیهای رایانهای قوی شود چون متفاوت از انواع دیگر رسانهای است.

وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در ادامه نشست گفت: در مواجهه با جهان غرب 3 رویکرد متفاوت وجود دارد؛ عدهای از ابزار و فناوری جدید فرار میکنند و برای مصونیت گوشه گیری را انتخاب میکنند گروهی دیگر هستند که فقط نقد میکنند اما رویکرد سوم بنا به تعبیر شهید آوینی این است که تکنیک را در اختیار میگیرند و ابزارها را به نفع آرمانهای ملکوتی مصادره میکنند.

وی با اشاره به موضوع ساخت بازیهای رایانهای گفت: بچههای انقلاب در این عرصه هم فرصتهای خوبی به دست آوردهاند ضمن اینکه فضای بازی ابعاد فلسفی و منطقی دارد و جامعه ایرانی با همان عقبه فرهنگی و فلسفی خود میتواند قابلیتهای چشمگیری را فراهم کند.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار عنوان کرد: در زمینه بازیهای رایانهای گنجینه بسیار بزرگی در اختیار داریم چون اسطورهها و ماجراهای بسیاری در کشور داریم که میتوان از آنها بازی ساخت. جشنواره بازیهای رایانهای میتواند این بستر را فراهم کند که بازیسازان و مهندسان جوان کشور نظریهپردازان و هنرمندان به هم نزدیک شوند. تا به امروز آثار نسبتا خوبی تولید شده است و امیدواریم این جشنواره فرصتهای دیگری را فراهم کند.

وی در مورد حمایتهای مالی که از ساخت بازیهای رایانهای صورت خواهد گرفت گفت: من از سمت مدیریت فرهنگی مشهد این وعده را میدهم که پروژهها و موضوعاتی که در مورد واقعه مسجد گوهرشاد ساخته شود، حمایت مالی کنیم و از کسانی که در موضوع واقعه مسجد گوهرشاد و 7 سال دفاع مقدس (سالهای 1313 تا 1320 از زمان صدور فرمان کشف حجاب تا کنار رفتن دیکتاتوری رضا خان) حمایت مالی میکنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار