جلیلی در نشست خبری ششمین جشنواره عمار

هنر انقلاب مشتری دارد/ جامعه‌ای که در مسیر مکتب شهادت قرار بگیرد غم و ترس ندارد

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار گفت: جامعه‌ای که در مسیر مکتب شهادت قرار بگیرد غم و ترس ندارد جشنواره فیلم عمار یکی از جریان‌هایی است برای حصرشکنی و در این مسیر تلاش می‌کند.
کد خبر: ۵۵۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷ - 17October 2015

هنر انقلاب مشتری دارد/ جامعه‌ای که در مسیر مکتب شهادت قرار بگیرد غم و ترس ندارد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری ششمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار در حسینیه هنر برگزار شد.

نادر طالبزاده دبیر جشنواره در ابتدای این نشست گفت: جشنواره فیلم عمار خلئی را پر کرد. از ویژگیهای این جشنواره مردمی بودن آن و آموزش فیلم مستند بهصورت جدی است، استعدادهایی که فیلمهای آنها از صدا و سیما و جاهای دیگر پخش شده است. بخش جذب و پخش در شهرهای مختلف ایران از ویژگیهای دیگر فیلم عمار است و بعد بین المللی این جشنواره رو به توسعه است و آماری در آینده اعلام میشود که نشان از گستردگی جشنواره فراتر از مرزهای ایران است.

فیلم عمار به کوره روستاها رفته است/ جشنواره به یک پختگی رسیده

وی با اشاره به لیست موضوعاتی که در فراخوان جشنواره وجود دارد، گفت: موضوعات جشنواره عمار افق وسیعی را در بر میگیرد. استعدادهای کشور ایران غیرقابل مقایسه با کشورهای دیگر است و از نکات خوب جشنواره اینکه فرهنگ به کورهروستاها رفته است. جمعیتی که برای جشنواره عمار یا موضوع فرهنگی در یک روستا جمع میشوند نشان از سطح بالای فرهنگی کشور دارد. غنی کردن سطح فرهنگی شهرهای ایران از ویژگیهای مقدس جشنواره فیلم عمار است.

دبیر جشنواره فیلم عمار ادامه داد: آثاری که به جشنواره آمدهاند هم بهلحاظ ساختار و محتوا رو به رشد هستند. از سال گذشته به این طرف به یک پختگی رسیده است.

در ادامه نشست سید رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره به مهمترین فعالیتهای جشنواره در سال گذشته اشاره کرد و گفت: اکرانهای مردمی در یک سال گذشته ادامه داشت و در شش ماه اول سال 50 درصد افزایش داشته است، بهعنوان مثال شهر نیشابور بهتنهایی دوهزار اکران داشته است.

وی به اکرانهایی با رویکرد اقتصادی جشنواره اشاره کرد و گفت: برای جشنواره فیلم عمار پیوست اقتصادی کار را در نظر گرفتیم، در اولین قدم فیلم سینمایی خانهای کنار ابرها همزمان با سینماهای کشور در شهرهای مختلفی اکران شد و هشت میلیون تومان فروش داشت. البته این فروش یکدهم درخواستهایی بود که برای نمایش این فیلم داشتیم.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار با اشاره به مشارکتهای مردمی که در جشنواره صورت گرفته است، گفت: تأمین تجهیزات و تأمین مکان اکران از جمله بخشهایی بود که با حمایت و مشارکت مردم صورت گرفت، بهعنوان مثال یک زوج جوان هزینهای معادل کفشهای خود را برای اکران مردمی دادند، یا مجلس ختمی هزینهاش را به اکران کننده جشنواره فیلم عمار داد، بهعنوان مثال بارزی از مشارکتهای مردمی اینکه حسینیه جناب آهنگران در اختیار جشنواره قرار گرفت.

منفرد افزود: 38 ستاد نمازجمعه برای نمایش فیلمهای جشنواره مشارکت داشتند و امیدواریم در آینده اکرانهایی هم در نمازجمعه داشته باشیم.

وی با اشاره به اکرانهای بین المللی جشنواره گفت: اکرانهای مردمی در کشور سوریه، روسیه و پاکستان داشتیم و امسال در چند کشور اکران همزمان با جشنواره را خواهیم داشت.

دبیر اجرایی جشنواره فیلم عمار خاطرنشان کرد: فراخوان ششمین دوره جشنواره فیلم عمار در هشت موضوع و پنج بخش است، ایران و آمریکا، موضوع شهدای هفتم تیر، واقعه گوهرشاد و کشف حجاب رضاخانی، موضوع تحریف امام و خط امام از موضوعات جشنواره است.

منفرد ادامه داد: بخش بازیهای رایانهای و بخش گرافیک امسال به بخشهای جشنواره اضافه شدند و در قالبهای مختلف مورد داوری قرار میگیرند. تا به امروز 140 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است و در روزهای پایانی این تعداد افزایش خواهد داشت. بیشترین حجم آثار مربوط به بخش مستند و امثال آثار داستانی از نماهنگ بیشتر بوده است.

هنر انقلاب اسلامی بهشکلهای گوناکون و علل مختلف بایکوت میشد

در ادامه وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: جامعهای که در مسیر آرمان و مکتب شهادت قرار بگیرد غم و ترس ندارد. رسیدن به چنین جامعه آرمانی تلاش میطلبد و فرصتی است برای شکستن محاصره آرمانهای سید الشهدا(ع). جشنواره فیلم عمار یکی از جریانهایی است برای حصرشکنی و در این مسیر تلاش میکند.

وی به سه محور حرکت جدید عمار اشاره کرد و گفت: گام اول برای جشنواره عمار پیوست اجتماعی هنر انقلاب اسلامی بود. هنر انقلاب اسلامی بهشکلهای گوناکون و علل مختلف بایکوت میشد و مخاطبیابی برای آثار بچههای انقلاب در جشنواره عمار صورت گرفت.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار ادامه داد: در گام دوم تلاش داریم پیوست اقتصادی برای هنر انقلاب اسلامی تحقق یابد. پیوست اقتصادی امکان تجهیز پروژههای مختلف را خواهد داشت و کمکهایی چون هدیه تجهیزات اکران یا مکان اکران بخشی از روشهای تأمین مالی برای هنر جبهه انقلاب اسلامی است. جشنواره فیلم عمار در گام پیوست اقتصادی بهدنبال تبدیل مخاطب به مشتری است.

وی افزود: پیوست سوم جشنواره فیلم عمار مربوط به حوزه بین الملل است، و نیاز است که بهصورت جدیتر ورود کنیم. بعضی از حرفهایترین و بهترین آثار هنری که در جمهوری اسلامی تولید شده است، متأسفانه امکان عرضه درستی را نداشتند.

جلیلی عنوان کرد: فیلم بازمانده که از بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران است بعد از 20 سال به اصلیترین بخش مخاطبش نرسیده است. این موضوع در مورد سایر حوزههای فرهنگی نیز صدق میکند.

در ادامه نشست خبرنگاران سؤالات خود را مطرح کردند.


در جبهه فرهنگی انقلاب کتابهایی در بخش خصوصی منتشر شده است که رکوردهای تیراژ کتاب را جابهجا کردند

جلیلی در مورد اضافه شدن بخش بازیهای رایانهای و گرافیک به جشنواره فیلم عمار گفت: ما هیچ برنامه ریزی برای اضافه کردن بخشهای دیگری به جشنواره نداشتیم منتها هرچه پیش میرویم جامعه میل به افزایش بخشهای جشنواره را دارد و دوست دارد از طریق جشنواره عمار؛ آثارش در معرض دید قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که پیوست اقتصادی جشنواره به رویکرد مردمی بودن آن آسیبی نمیزند، گفت: پیوست اقتصادی نه تنها موجب آسیب جشنواره نمیشود بلکه به اقتصاد آن کمک خواهد کرد. چند سال قبل به ما میگفتند: "چرا برای جشنواره بلیت نمیفروشید؟" این درحالی بود که در یک روستا و در یک شب 7میلیون جمع شد تا سینما بسازند.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار ادامه داد: جشنواره فیلم عمار در 30 استان برگزار میشود و لازم بود که پیوست اقتصادی عمیقی به وجود آید، برای چنین امری نیاز به همت اقتصادی بود.

وی با اشاره به تلاش ادبیات هنر انقلاب در بخش خصوصی گفت: در جبهه فرهنگی انقلاب کتابهایی در بخش خصوصی منتشر شده است که رکوردهای تیراژ کتاب را جابهجا کردند. خاکهای نرم کوشک به چاپ 200 رسیده است و 600هزار نسخه آن فروش رفته است، این اتفاق مهمی در حوزه فرهنگ است که کمتر دیده میشود. این نشان میدهد که این هنر و پیام انقلاب مشتری دارد. شاید اگر در قالبهای دیگر هنری و رسانهای شاهد مشتری نبودهایم بهخاطر کمکاری ما بوده است، امیدوارم چنین اتفاقی در سینمای انقلاب هم رخ دهد.

در ادامه رسول منفرد دبیر اجرایی جشنواره گفت: فراخوان جشنواره 16 شهریورماه آغاز شده است، شروع ثبت نام 25 شهریور بود و متقاضیان حضور در جشنواره تا 30 آبان ماه فرصت دارند تا آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: 8 دی ماه تا 17 دی ماه زمان برگزاری جشنواره فیلم عمار است و اکرانهای مردمی زودتر خواهد بود.

از نادر طالبزاده دبیر جشنواره درباره اکران بین المللی سؤال شد که گفت: اکران های بین المللی یکی از ضرورتهای جشنواره است، باید فیلمها در مرکز شیعه تگزاس، مرکز اسلامی واشنگتن یا لندن اکران شود. اما فارغ از حوزههای اسلامی به فکر اکرانهای مردمی فیلمهای عمار در کشورهای دیگر هستیم، خیلیها آمادگی دارند که در مورد ایران و فرهنگ ایرانی صحبت کنند.

جشنواره عمار بهدنبال نهضت تولید محتواست و لازم است که نیروهای انسانی را به کار بگیرد

در ادامه از جلیلی سؤال شد که جشنواره فیلم عمار جشنوارهای حرفهای است یا جشنوارهای آماتور و او در پاسخ گفت: عمار میخواهد جشنوارهای حرفهای باشد و هم جشنوارهای آماتور. علیرغم تلاش برای حضور حرفهای به داشتههای خودمان هم اعتماد میکنیم. جشنواره عمار بهدنبال نهضت تولید محتواست و لازم است که نیروهای انسانی را به کار بگیرد.

وی افزود: جشنواره عمار پیوند مبارکی بین سینمای حرفهای و آماتور در مدل خود ایجاد کرده است و رویشهایی را هماورد طیفهای دیگر جامعه داشته است.

در ادامه یکی از خبرنگاران در مورد رویکرد اولیهای که جشنواره فیلم عمار در زمینه روشنگری در موضوع فتنه سال 88 داشت سؤال کرد و جلیلی اینگونه پاسخ داد: وظیفه سینما و رسانه پرداخت موضوعات اختلاف برانگیزی است و البته رویکردی که برای حل مسئله به آن میپردازد مهم است، نه بایکوت مسئله. بهطور مشخص فتنه سال 88 یک اتفاق مهم در تاریخ معاصر جمهوری اسلامی است و اگر در مورد آن روشنگری نشود وحدت ملی دچار خدشه میشود. منظور از وحدت ملی اعتماد دوپینگی و سرهم بندی شده نیست بلکه بهعنوان وحدتی عمیق است.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار با اشاره به تحریفی که در مورد فتنه 88 صورت میگیرد، گفت: در خارج از کشور در مورد فتنه 88 فیلم میسازند و بعضاً در داخل کشور هم فیلمهای کثیفی چون یک خانواده محترم و فیلمهای دیگری با بودجههای دولتی ساخته میشود، حالا اگر بچههای حزباللهی فیلم بسازند میگویند چرا در این مورد فیلم ساخته است.

امسال علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی وزارت ارشاد کمکی نخواهد کرد

 وحید جلیلی در ادامه نشست از اختصاص بودجه به جشنواره فیلم عمار گفت: امسال علیرغم مصوبه مجلس شورای اسلامی وزارت ارشاد کمکی نخواهد کرد، بودجه یکمیلیاردی هم که در مصوبه سال 94 درنظر گرفته شده است، صریحاً اعلام کردند که پرداخت نمیشود. البته این کمک نکردن از جایگاههای بالادستی وزارت ارشاد است که به جشنواره فیلم عمار تعلق نگیرد.

وی با نقد این عملکرد وزارت ارشاد گفت: وزارت ارشاد اگر نگاه ویژهای به ارزشهای انقلاب اسلامی و مضامین تاریخ انقلاب دارد حداقل نگاه یکسانی همچون به نهادهای دیگری که ادعایشان وصل نبودن به انقلاب است، داشته باشند.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم عمار در انتهای صحبتهایش ضمن تقدیر از صدا و سیما بهخاطر پوشش رسانهای جشنواره فیلم عمار گفت: ما در بخش فیلمنامه رشد چشمگیری داشتیم؛ 12 فیلمنامه را هم به صدا و سیما فرستادیم متأسفانه همه این 12 فیلمنامه رد شد، دلیل رد شدن اینها برای ما مشخص نیست، مثلاً فیلمنامهای بود با مقوله نهضت تنباکو و مقابله با استعمار، دلیل رد شدن این فیلمنامه این بود که طرح مقوله سیگار و تنباکو بهعنوان مقولهای که سلامتی را تهدید میکند چندان مناسب صدا و سیما نیست.

در انتهای نشست پوستر ششمین دوره جشنواره فیلم عمار رونمایی شد.

نظر شما
پربیننده ها