نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:

میزان در رأی اعتماد به وزرا بیانیه گام دوم انقلاب باشد/ عملکرد جهادی، شاخصه وزرای پیشنهادی

آیت‌الله «علم‌الهدی» گفت: نمایندگان مجلس وزرای پیشنهادی را با خط‌کش وزرای قبلی ارزیابی نکنند بلکه بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و فعالیت جهادی، آنان را تأیید یا رد کنند.
کد خبر: ۴۷۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۲ - 20August 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» در خطبه دوم نمازجمعه امروز مشهد که در حرم امام رضا (ع) برگزار شد، اظهار داشت: افغانستان کشور همسایه و مجاور ماست و بخش عمده‌ای از عزیزان افغانستانی در این کشور و در شهر مشهد زندگی می‌کنند و ما نمی‌توانیم نسبت به مسئله افغانستان بی‌تفاوت باشیم.

وی با بیان این‌که در مسئله افغانستان سه نکته وجود دارد، ادامه داد: نکته اول، آنچه عامل اصلی به وجود آمدن این جریان بود، شکست فاحش آمریکا بعد از ۲۰ سال اشغال افغانستان بود، یعنی آمریکا در جریان جهان‌خواری و استکباری شکست خورد و نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد و به‌زودی باید نیروهایش از عراق را هم خارج کند و از منطقه هم برود. جنبه جهان‌خواری آمریکا رو به اضمحلال است و نابودی‌اش شروع شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با یک عده مزدور سیاسی در جریان‌های سیاسی افغانستان و یک عده سرباز جنگ نیابتی به‌عنوان داعش در افعانستان، آمریکا چیزی از پیش نمی‌برد. این مردم قهرمانی که بعد از ۲۰ سال اشغال، آمریکا را مجبور به خروج کردند، از پس مزدوران سیاسی و جنگ نیابتی آمریکا نیز ‌بر خواهند آمد و این‌ها را نیز نابود خواهند کرد اما آنچه مسلم است، آمریکا در این حادثه شکست خورد.

امام جمعه مشهد، تصرف افغانستان توسط طالبان را دومین نکته در این موضوع دانست و گفت: طالبان اگر فکر می‌کنند امروز با اسلحه بر افغانستان مسلح شدند و می‌توانند حکومت اسلامی تشکیل دهند، باید بدانند «حکومت اسلامی» غیرمردمی محقق ‌شده. مردم باید حکومت را بپذیرند، با زور و سرنیزه نمی‌شود به‌عنوان اسلام بر مردم حکومت کرد.

علم‌الهدی با بیان این‌که حکومت پیغمبر (ص) نیز در مدینه با پذیرش مردمی شکل گرفت، افزود: قبل از این که رسول اکرم (ص) به مدینه بیایند و تشکیل حکومت بدهند، در پیمان عقبه اول و دوم با انصار و مردم مدینه بیعت کردند. وقتی نبی مکرم اسلام (ص) به‌عنوان این که رهبر شهر مدینه باشند به مدینه آمدند، اساسنامه‌‌ای که شامل ۱۸ بند بود تنظیم کردند، یهودیان مدینه این اساسنامه را امضا کردند و رهبری حضرت محمد (ص) را به‌عنوان شهروند مدینه پذیرفتند.

وی تصریح کرد: کسانی که امروز مخالف طالبان هستند، نه طالبان از پیغمبر (ص) بالاتر هستند نه مخالفین این‌ها از یهودیان مدینه بدتر، مردم باید حکومت اسلامی را بپذیرند و حکومت اسلامی غیر مردم قابل تحقق نیست؛ اگر می‌خواهد حکومت پیغمبر (ص) باشد، باید مردمی باشد ولی اگر می‌خواهد حکومت بنی‌امیه و بنی‌عباس باشد که همینطور می‌شود به اسم اسلام حکومت کرد!

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی، درس گرفتن از ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط آمریکا و نتایج آن را سومین نکته قابل توجه در مسئله افغانستان برشمرد و بیان داشت: مردم افغانستان به این نکته توجه کنند که ۲۰ سال اشغال آمریکا و قبل از آن نیز روس‌ها، ثابت کرد جریان کفر نمی‌تواند به‌نفع مردم افغانستان در آن کشور مستقر باشد. سلسله جریان‌های سیاسی که در افغانستان وارد فعالیت شدند وابسته به غرب هستند و باید بدانند اگر بخواهند پیروز شوند، به غرب توجه داشته باشند و جریان‌های غرب‌گرا بر مردم مسلط شوند، به سر مردم افغانستان همان خواهد آمد که در این ۲۰ سال بر سر افغانستانی‌ها آمد.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: یک اشرف غنی را با ۹۰۰ هزار رأی به‌عنوان رئیس جمهور بر مردم تحمیل کردند و به‌عنوان مزدور آمریکایی بر مردم مسلط شد، اگر بخواهند جریان‌های سیاسی غرب‌گرا در افغانستان قدرت را دست بگیرند، سرنوشت، همان سرنوشت ۲۰ سال اشغال آمریکا در افغانستان خواهد بود.

وی در ادامه به موضوع بررسی صلاحیت و رأی اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی اشاره کرد و ابراز داشت: هفته آینده، هفته تأیید وزرای پیشنهادی ریاست جمهوری در مجلس شورای اسلامی است که مقارن با هفته دولت، وزرای این دولت با تأیید مجلس قطعی می‌شوند.

علم‌الهدی افزود: بر اساس اعلام رئیس جمهور، دولت سیزدهم «دولت تحول مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب» است، دولتی را که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم معرفی کردند و فرمودند «دولت جوان حزب‌اللهی که باید در تحقق خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی گام‌های اساسی و بلند بردارد»، این دولت، دولتی است که در بیانیه گام دوم آمده؛ رئیس جمهور نیز در مراسم تنفیذ گفت دولت من، دولت تحول مبتنی بر بیانیه گام دوم است.

امام جمعه مشهد افزود: نمایندگان مجلس بدانند این دولت را می‌خواهند تصویب کنند، خود این وزرا نیز بدانند در چنین دولتی می‌خواهند کار کنند، باید ببینند واقعأ می‌توانند در این دولت جهادی خستگی‌ناپذیر فعالیت و خدمت کنند یا آمادگی ندارند، اگر این‌ها آماده هستند در این دولت پا به پای این رئیس جمهور جهادگر بدوند، کار و فعالیت کنند، مسؤلیت را قبول کنند.

عضو خبرگان رهبری با تأکید بر این‌که این دولت، دولتی نیست که آقای وزیر در پشت میز وزارت تکیه بزند و فقط بخشنامه صادر کند، تصریح کرد: این دولت، دولتی است که وزیر باید بیاید در میدان و پا به پای رئیس جمهور بدود، جهادی و جهادگرانه فعالیت کند، آن هم در عین ساده‌زیستی بدون چشم داشت به پول و حقوق گزاف، بدون چشم داشت به رانت‌ها و بهره‌برداری‌ها از مقام و قدرت، فقط بدود و کار کند؛ اگر این آقایان وزرا حاضر هستند چنین وزارتی را عهده‌دار بشوند، بیایند و اگر حاضر نیستند اینطور در آینده فعالیت کنند، خودشان برگردند.

وی بیان داشت: نمایندگان مجلس‌ مراقب باشند این وزیر با خط‌کش و الگوی وزرای سایر دولت‌ها قابل اندازه‌گیری نیست، با آن الگو وزیر را ارزیابی نکنند و بگویند آری یا نه، با الگوی بیانیه گام دوم ارزیابی کنند و ببینند فرد جهادگر و خستگی‌ناپذیر هست یا نه؟ مسئله قوی و ضعیف بودن وزیر در اداره یک اتاق وزارت‌خانه مهم نیست، قوی بودن و ضعیف بودن وزیر در دویدن، در فعالیت و خسته‌نشدن و نداشتن چشم‌داشت به تمام مزایای قدرت و مقام وزارت قابل ارزیابی است.

علم‌الهدی اضافه کرد: نمایندگان اینطور ارزیابی کنند و بعد بگویند فرد شایستگی وزارت را دارد یا نه، نه این‌که با خط‌کش وزارت قبلی یک آقای وزیر را بگذارند، اتاق وزارت‌خانه و کاخ وزارت را در نظر بگیرند و بگویند این آقا ضعیف است یا قوی، ضعف و قوت بر اساس جهادگر بودن و فعالیت جهادی قابل توجه هست.

امام جمعه مشهد متذکر شد: این وزیر باید جهادی بدود، باید خسته نشود، ماشین و اتاق وزارت، دکور و مبلمان اتاق وزیر و مسئله امتیازات و رانت‌هایی که در حاشیه وزارت هست جلوی چشمش نباشد. اگر یک آقایی این‌ها مقابل چشمش هست، فقط مسئله کاخ وزارت مطرح است که سوار چه ماشینی بشود، با چه اسکورتی حرکت کند و خانه‌اش کجا باشد، با این کیفیت برای دولت تحول نمی‌شود وزیر تصویب بشود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر این‌که مردم به رئیس جمهوری جهادی اعتماد کردند، اظهار داشت: این مردم نمی‌توانند دولتی را تحمل کنند که آقای وزیر برود در وزارتخانه بنشیند و از زیر دست این آقای وزیر، اختلاس‌گرها و رانت‌خورها با اختلاس میلیاردها دلار بیرون بیایند، مردم به این دولت و رئیس جمهور رأی دادند چون رئیس جمهور را جهادگر تشخیص دادند و نمونه عملی‌اش را در قوه قضاییه در مبارزه با فساد دیدند.

علم‌الهدی ادامه داد: الان نیز وزرا باید در همین خط انتخاب باشند. این وزرا پیشنهاد رئیس جمهور به مجلس بود، ارزیابی، تأیید و رد مربوط به مجلس است. اگر در این ارزیابی‌ها فرد نالایقی رأی اعتماد گرفت، مردم گریبان نمایندگان خود را می‌گیرند و دیگر به دولت ناسزا نخواهند گفت چون دولت، این رئیس جمهور است و این رئیس جمهور را هم با بصیرت انتخاب کرد؛ عزیزان ما در مجلس مراقب باشند نیروی جهادی تأیید کنند، ضعیف بودن و قوی بودن، تلقینات بیرونی از خارج که در فضای مجازی چه می‌نویسند و آدم‌ها را پس و پیش معرفی می‌کنند، ملاک نیست.

علم‌الهدی افزود: یک رئیس جمهور جهادگر آمده و این‌ها را به‌عنوان وزیر انتخاب کرده، باید ببیند این‌ها واقعأ پا به پای رئیس جمهور هستند یا نیستند، این را ارزیابی کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها