گزارش دفاع پرس از اولین پهپاد آفندی ایران

زمین، دریا و آسمانی امن با پهپادهای خانواده "کرار"

توانمندی خانواده پهپادهای کرار طی ۴ سال افزایش یافته و این توانایی را یافته است که دشمن را در زمین، دریا و اینک در هوا غافل‌گیر و ناکام نماید.
کد خبر: ۲۵۹۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹ - 25August 2014

زمین، دریا و آسمانی امن با پهپادهای خانواده

گروه دفاعی امنیتی دفاع پرس: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امروز در حوزه طراحی و ساخت پرندههای هدایتپذیر از دور (پهپاد) با پشتوانه تجربیات دوران دفاع مقدس، خود را به عنوان قدرت برتر منطقه معرفی کردهاند.
 
در سالهای پایانی جنگ بود که رزمندگان ایرانی توانستند پهپادهایی را برای شناسایی مواضع دشمن بسازند، ولی امروز پهپادهای جدید با برد، سرعت و مداومت پرواز بالا و همچنین توانایی حمل موشک، به عنوان یکی از توانمندیهای ایران در دکترین دفاع ناهمطراز مطرح شدهاند.
 
یکی از پهپادهای استراتژیکی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در اختیار دارند، پهپاد کرار است.
 
 
این پهپادها در نمونههای مختلفی طراحی شده است؛ از هدف پرنده سریع (برای آزمایش سامانههای موشکی) گرفته تا اجرای عملیات ضربتی در عمق خاک دشمن در زمره مأموریتهای این گونههای مختلف است.
 
پهپاد کرار سیویک مردادماه ۸۹ با حضور رئیسجمهور وقت، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و فرماندهان عالی رتبه نیروهای مسلح رونمایی شد. رونمایی از پهپاد کرار از این جهت بااهمیت بود که از آن به عنوان «اولین هواپیمای بدون سرنشین جت ایرانی» یاد میشود. کرار همچنین اولین پهپاد ایرانی است که مأموریت آفندی در طراحی آن لحاظ شد.
 
سرعت: ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت، برد: ۱۰۰۰ کیلومتر

پهپاد کرار که ۴ متر طول دارد، ۱۰۰۰ کیلومتر برد داشته و سرعت آن حدود ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت است. سقف پرواز کرار نیز حدود ۲۵ هزار تا ۴۰ هزار پا (۷۵۰۰ تا ۱۲۰۰۰ متر) در نمونههای مختلف بیان میشود.

نحوه پرواز این پهپاد به صورت پرتاب از روی پرتابگر با یک پیشران راکتی است که پس از اتمام انرژی آن، پیشران راکتی رها شده و موتور جت خود پرنده روشن میشود.

توانایی حمل بمب و موشک
 
هرچند در اطلاعات اولیه این پهپاد از توانایی حمل دو بمب صد کیلوگرمی، و یا یک بمب ۲۰۰ کیلوگرمی سخن به میان آمده است، اما گفته میشود محموله قابل حمل کرار حدود ۵۰۰ کیلوگرم است.

«کرار» قابلیت حمل ۴ موشک ایرانی کروز را نیز دارا است.
 
حمل بمب توسط پهپاد کرار

موشک شهاب ثاقب
 
«شهاب ثاقب» یکی از موشکهایی است که توانایی نصب روی پهپاد کرار را داراست.
 
این موشک دارای مشخصاتی از قبیل طول ۲.۹۳ متر، جرم ۸۴ (یا ۸۵. ۱) کیلوگرم، سرعت ۷۴۰ (یا ۷۵۰) متر بر ثانیه، برد ۵۰۰ تا ۸۶۰۰ متر در برابر اهدافی با سرعت ۴۰۰ متر بر ثانیه (۱.۱۷ ماخ در ارتفاع پائین و دمای ۲۵ درجه سانتیگراد۱۰ کیلومتر در برابر اهدافی با سرعت ۳۰۰ متر بر ثانیه (۰.۸۸ ماخ در شرایط فوق) و ۱۱ کیلومتر در برابر بالگردها است.
 
موشک شهاب ثاقب
 
این موشک توانایی درگیری با اهدافی تا سقف پرواز ۵۵۰۰ متر و بیشینه سرعت ۴۴۰ متر بر ثانیه (۱.۳ ماخ) را دارد. همچنین این موشک تا ۲۵ برابر شتاب جاذبه قابلیت مانور دارد که برای درگیر شدن با هر هواپیمای جنگنده عادی کاملاً کافی است.
 
گرین (سوخت جامد) مورد استفاده در این موشک بدون دود است که به دیده نشدن مسیر آن توسط دشمن و در نتیجه غافلگیر شدن و کاهش زمان وی برای واکنش نشان دادن منجر میشود.

موشک هوشمند شفق
 
شفق، موشکی هوشمند است که با استفاده از جستجوگر IIR روی هدف خود قفل میکند و با برد ۸ تا ۱۰ کیلومتر، سرعت آن ۲ تا ۲.۷ ماخ است. این موشک ۶۰ کیلوگرمی توانایی نفوذ ۱ تا ۱.۵ متر در انواع زره تانک و شناور را دارد و دقت اصابت آن ۳۰ سانتیمتر مربع در فاصله ۱۰ کیلومتر است.
 
موشک شفق نصب شده زیر پهپاد کرار
 
بیشترین سرعت ۲.۷ ماخ موشک شفق نیز میتواند مربوط به حالت شلیک آن از بیشترین ارتفاع و سرعت ممکن مثلاً با شلیک آن از پهپاد کرار باشد.
 
هرچند در تصاویر منتشر شده، تنها یک موشک شفق زیر پهپاد کرار نصب شده است، اما این پهپاد توانایی حمل تعداد بیشتری از این موشک ۶۰ کیلوگرمی را داشته که در مأموریتهای رزمی ضد شناور و ضد اهداف محافظت شده میتواند بسیار مفید باشد.

موشک کروز کوثر
 
پهپاد کرار قابلیت حمل بمبهای نقطهزن و موشک کروز کوتاه برد ضد کشتی را دارد. موشک کروز دریایی کوثر که میتواند در ۳ وضعیت ساحل به دریا، دریا به دریا و هوا به دریا اهداف خود را مورد اصابت قرار دهد، نیز روی پهپاد کرار نصب میشود.
 
موشک کروز هوا به سطح کوثر
 
موشک «کوثر» با تجهیز به سیستم کنترل از راه دور و استفاده از سیستم جستجوگر در جنگهای الکترونیکی، علاوه بر توانایی دفاع از خطوط ساحلی و جزایر میتواند با هرگونه تهاجمی خارج از منطقه مقابله کند.

آسمان ناامن دشمن با پهپاد رهگیر «کرار»
 
پهپاد کرار ۴ یکی از پروژههایی است که صبح دیروز (یکشنبه ۲ شهریور) با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع رونمایی شد. این پهپاد که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طراحی و ساخته شده، یکی از نسلهای جدید پهپادهای جت جمهوری اسلامی ایران با مأموریت «رهگیری هوایی پرندههای متجاوز» و قابلیت عملیاتی متنوع برای «پدافند هوایی در ارتفاع بالا» و دفاع از حریم هوایی کشور است.
 
به این ترتیب توانمندی خانواده پهپادهای کرار طی ۴ سال افزایش یافته و این توانایی را یافته است که دشمن را در زمین، دریا و اینک در هوا غافلگیر و ناکام کند.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار