میرکریمی در نشست نقد انیمیشن "مصطفی و عباس" مطرح کرد

قهرمان ملی نجات‌دهنده سینمای ایران است

کارگردان مجموعه انیمیشن «نام‌ها» گفت: اگر بر اساس نیاز واقعی، قهرمان ملی مردم نمایش داده شود و سینما دارای قهرمان‌سازی شود به گیشه سینما کمک می‌شود.
کد خبر: ۲۰۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۹ - 26May 2014

قهرمان ملی نجات‌دهنده سینمای ایران است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نشست نقد و بررسی مجموعه انیمیشنهای رضا میرکریمی به نام های مصطفی و عباس، در افتتاحیه سینما روایت برگزار شد.

میرکریمی در خصوص پرداختن به فرم اینگونه آثار گفت: یک نیاز و خلأ در ارتباط با نسلی که حوادث دوران جنگ را ندیدهاند و روایت های درستی از آن نشنیدهاند وجود دارد. این نیاز باعث شده تا راههای بسیاری را تجربه کنیم.

وی افزود: سعی من این است که موضوعاتی که به سمت آنها میروم را ابتدا از درون خانواده خود نیازسنجی کرده و سپس به آنها بپردازم.

میرکریمی اضافه کرد: همه معتقدند سینما به گونهای ارتباط برقرار میکند که با هیچ رقیب دیگری قابل مقایسه نیست و ما باید از این راه پیامهای خود را منتقل کنیم.

کارگردان انیمیشن «نامها» یادآور شد: در رسیدن به نقش قهرمان تا قبل از فیلم «امروز» تردید داشتم اما احساس میکنم که این تردید بیشتر میشود و اصل را از بین میبرد و در واکنش به آن به این رسیدیم که در سینمای ایران به قهرمان نیاز داریم.

میرکریمی تصریح کرد: جامعه بیقهرمان امروز که تردید در آن به طور فزایندهای موج میزند بین  خواص، نخبگان، فرهیختگان و عامه فراگیر شده است. پرداختن به قهرمانان همانند لنگرهای کشتی است که مقداری جلو سرعت را میگیرد و کاری عاقلانه محسوب میشود.

کارگردان «امروز» گفت: من قصد داشتم تا با تولید فیلمهای کوتاه مجموعه بیشتری از شخصیت ها و قهرمانان را معرفی کنم. انتخاب این نوع از روایت کمک کرده است تا این اثر خروجی مناسبی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بر اساس نیاز واقعی قهرمان سازی در سینمای ایران شکل بگیرد و براساس قهرمان ملی فیلمها تولید شوند به گیشه سینما کمک میشود و فیلمهای قهرماندار در سینمای ایران مورد توجه قرار میگیرد.

میرکریمی اضافه کرد: اگر سازوکارهای ساخت فیلم اصلاح شود و براساس تعهد درست و نیاز اجتماعی ساخت فیلمها انجام شود هیچگونه لطمهای به فیلم وارد نمیشود.

وی با بیان اینکه قهرمان فیلمها باید ناامیدی را از جامعه بردارد، گفت: نفی کردن قهرمان به معنای وجود جبر اجتماعی، فلسفی، تاریخی و مادی است که فیلم را نابود میکند.

کارگردان مجموعه انیمیشن «نامها» افزود: در انیمیشن من مصطفی چمران فردی است که به درجهای از عرفان میرسد که دنیا در مقابل آن تحقیر شده و او جان خود را به خطر میاندازد، در حالی که در انیمیشن عباس خاستگاه شهید دوران فرق میکند. دیدگاه این دو انیمیشن با یکدیگر متفاوت است.

میرکریمی در پایان خاطرنشان کرد: در فیلم «شهید همت» قصد دارم تا فصل جدیدی از قهرمانسازی را تولید کنم و در آن قصه اصلی ما از عملیات دوکوهه تا فتح خرمشهر است که امیدوارم به تولید برسد.

نظر شما
پربیننده ها