وحید جلیلی:

از نگاه شهید آوینی سینمای ایده آل یک سینمای آرمانگرا است

دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: شهید آوینی در حوزهٔ تخصصی خودش جانش را بر سر عمل گذاشت.
کد خبر: ۱۶۱۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۴ - 15April 2014

از نگاه شهید آوینی سینمای ایده آل یک سینمای آرمانگرا است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، همایش ردیابی اندشیههای سید مرتضی آوینی در آثار سینمای بیست ساله داستانی و مستند ایران با عنوان "تصویر قلم" عصر امروز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این همایش "وحید جلیلی" دبیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: یکی از نکاتی که شهید آوینی در حوزه سینمای داستانی مطرح کردند این است که به جامعه اسلامی یا جامعه بعد از انقلاب توجه ویژهای داشتند.

وی افزود: انقلاب اسلامی مهمترین واقعیت چند صد سال اخیر کشور ایران است. ما اگر به سینمای ایران دقت کنیم مثالهای رثایی میبینیم که نشان از بیتوجهی به فرهنگ انقلاب است. به عنوان مثال ما ۱۶ هزار شهید ترور داریم که برای هیچ کدام فیلمی ساخته نشده است.

جلیلی تصریح کرد: اگر به فیلمهای سینمایی خارجی نگاه کنیم میبینیم که به کلیسا زیاد توجه شده است ولی اگر به فیلمهای ایرانی دقت کنیم متوجه میشویم با اینکه هر هفته نمازجمعه در هفتصد شهر کشورمان برگزار میشود، نمازجمعه در هیچ کدام از سریالهای ما وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: شهید آوینی در حوزهٔ تخصصی خودش جانش را بر سر عمل گذاشت و تفکرات آوینی همانند پمپ بنزین است و نه پارکینگ.

وی با اشاره به این نکته که سینمای ایده آل از نگاه آوینی یک سینمای آرمانگرا است، اذعان کرد: در این عرصه ما در مقابل سینمای غیر انقلابی و غرب زده قرار داریم که از واقعیتهای بعد از انقلاب فرار میکند.

جلیلی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۳۵ سال از عمر انقلاب میگذرد باید با صداقت گفت که در سینمای ایران، سانسور وجود دارد. سینمای سانسور یعنی اینکه از بزرگترین وقایع چند دهه گذشته میگذریم. ما بالغ بر هزاران شهید تقدیم انقلاب کردهایم و چرا نباید درباره مادران شهید فیلمی ساخته شود.
 

نظر شما
پربیننده ها