رضا باقری در گفت‌وگو با خبرگزاری دفاع مقدس

افت و خیز جریان های بیداری اسلامی طبیعی است

دانشجوی دکترای جامعه شناسی دانشگاه ادین بورگ انگلیس گفت: جریان های بیداری اسلامی دارای نهاد و موسسه ساختارمندی نیستند بنابراین افت و خیز موجود در این جریان ها مسئله ای طبیعی است.
کد خبر: ۱۲۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵ - 01March 2014

افت و خیز جریان های بیداری اسلامی طبیعی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، رضا باقری دانشجوی دکترای جامعهشناسی دانشگاه ادین بورگ انگلیس در خصوص روند جریانهای بیداری اسلامی منطقه بیان داشت: اگرچه برخیها بر این باورند که بیداری اسلامی در برخی کشورها از جمله مصر دچار شکست شده است اما اگر جریان بیداری اسلامی را جریانی مردمی و خودجوش در نظر بگیریم میتوان گفت چون جریانها دارای نهاد و موسسه ساختارمندی نیستند بنابراین افت و خیز موجود در این جریانها مسئلهای بسیار طبیعی است.

وی افزود: جریان بیداری اسلامی شکل گرفته در منطقه برگرفته از اصول و اعتقادات اسلامی مردمی است که در این کشورها زندگی میکنند، بنابراین تا زمانی که مردم این کشورها بر این باور باشند که این اصول میتواند در سطح دولت و حکومت مفید واقع شود و حرفی برای گفتن داشته باشد جریان بیداری اسلامی ادامه خواهد داشت.

رضا باقری با اشاره به آسیبهایی که جریان بیداری را در اکثر مناطق تهدید میکند اظهار داشت: جریانها با تهدیدشناسی درست و تلاش برای انسجام داخلی رویکرد مناسبی را به سیاست مداران ارائه می دهند تا بتوانند با تهدیدها و آسیبهای موجود مقابله کنند. همایش بیداری اسلامی و بسیج جامعه مستضعفین به دنبال همین هدف و کمک به این کشورها است.

دانشجوی دکترای جامعهشناسی در دانشگاه ادین بورگ انگلیس یکی از دستاوردهای طبیعی همایش بیداری اسلامی و بسیج جامعه مستضعفین را افزایش اگاهی افراد در کشورهای اسلامی دانست و تصریح کرد: هنوز هم جمهوری اسلامی ایران با گذشت بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی دچار چالشها و تهدیدها است و ما نباید احساس کنیم تنها کشورهایی همچون مصر، اردن و بحرین دچار تهدید هستند و جمهوری اسلامی ایران با هیچ گونه تهدیدی مواجه نیست.

رضا باقری گفت: این همایشها میتواند با تولید گفتمان، آسیبشناسی و آینده پژوهی به پیشبرد اهداف جریان بیداری اسلامی کمک کند تا بتوان نگاه و درک بهتر و دقیقتری از مفهوم بیداری اسلامی داشته باشیم. با شناسایی آسیبها میتوان جریان بیداری اسلامی را بیمه کنیم و با ارائه مشاوره به کشورهای دیگر الگویی از انقلاب اسلامی را در این کشورها عرضه کرده و بتوان در مقابل تهدیدها و برخوردها ایستادگی و مقابله کرد.

وی نقشهای اصلی ایران را الهام دهی به کشورهای منطقه دانست و افزود: در دهههای گذشته ایران نیز جریان بیداری اسلامی به رهبری امام خمینی اتفاق افتاد و در سال ۱۳۵۷ به پیروزی رسید. در حال حاظر کشورها و جریانهای بیداری اسلامی اطراف ایران میتوانند از تاکتیکها و رویکردهایی که جمهوری اسلامی ایران درطول سی و پنج سال از آغاز انقلاب به کار گرفته است استفاده کرده و برای مقابله با تهدیدها و آسیبهایی که جریان بیداری اسلامی را تهدید میکند در سطوح مختلف امنیتی، دانشگاهی، نظامی و اجتماعی مشاوره بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها