ما آماده‌ایم-44/ مسئول یادمان شلمچه عنوان کرد

اجرای رزمایش‌های محدود برای کاروان‌های دانش‌آموزی راهیان نور در یادمان شلمچه

مسئول یادمان شلمچه گفت: برای اینکه دانش‌آموزان با وضعیت دوران دفاع مقدس ارتباط نزدیکتری برقرار کنند، رزمایش کوچکی که حاکی از نحوه و شرایط نیروهای عمل‌کننده و استعداد دشمن در جبهه مقابل است، برگزار می‌شود.
کد خبر: ۷۳۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴ - 07March 2016

اجرای رزمایش‌های محدود برای کاروان‌های دانش‌آموزی راهیان نور در یادمان شلمچه

عبدالامیر عریضاوی، مسئول یادمان شلمچه در گفتگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس اعزامی به مناطق عملیاتی دفاع مقدس، درباره میزان بازدید زائران از این یادمان اظهار داشت: روز گذشته شش هزار نفر از این یادمان بازدید به عمل آوردند و در طول هفته گذشته بهطور میانگین 30 هزار نفر از این یادمان بازدید کردند.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر از یادمان شهدای شملچه بازدید کردند، افزود: حدود 7 درصد این افراد را زائران غیر ایرانی و اتباع سایر کشورها تشکیل میدادند.

عریضاوی گفت: در طول سال و در سه بازه زمانی، خادمین افتخاری ما از سراسر کشور جهت ارائه خدمات به زائران وارد این یادمان میشوند. بدین ترتیب از اسفند ماه هر سال عدهای از خادمان فرهنگی جهت بازسازی و ایجاد فضای مادی و معنوی دوران دفاع مقدس وارد منطقه شده و در این رابطه تلاش میکنند.

مسئول یادمان شلمچه ادامه داد: بیشترین آمار از حضور خادمان افتخاری در پیک سراسری اردوهای راهیان نور یعنی اواخر اسفند ماه تا پایان فروردین ماه است که این افراد از طریق ثبت نام در سایت کوله بار سازماندهی می شوند. بخش سوم خادمان افتخاری نیز در طول سال به مناطق اعزام می شوند.
 
وی در ادامه به تشریح فعالیتهای این یادمان در ارتباط با زائران دانشآموزی پرداخت و گفت: زائران کاروانهای دانشآموزی با شروع سال تحصیلی در این مناطق حضور پیدا میکنند و بخش عملی درس آمادگی دفاعی خود را در این یادمانها با حضور پیشکسوتان دوران دفاع مقدس فرامیگیرند.

عریضاوی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که برای دانشآموزان در یادمان شلمچه و دیگر یادمانها صورت میگیرد اجرای رزمایشهای متناسب با مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس است؛ یعنی طبق همان رخداد عملیاتی که در منطقه مربوطه در دوران جنگ تحمیلی حادث شده است، به همان ترتیب برای اینکه دانشآموزان با وضعیت آن دوران ارتباط نزدیکتری برقرار کنند، رزمایش کوچکی که حاکی از نحوه و شرایط نیروهای عملکننده و استعداد دشمن در جبهه مقابل است، برگزار میشود.

مسئول یادمان شلمچه با اشاره به اینکه تمام توان نظامی ایران در عملیات کربلای 5 در محور شلمچه به کار گرفته شده بود، عنوان کرد: از این رو در این یادمان از راویتگران مختلف سپاه پاسداران، جهاد، هوانیروز، پدافند هوایی، نیروی زمینی ارتش و خلبانان نیروی هوایی نیز استفاده میشود.

وی با بیان اینکه نمیتوان وقایع 8 سال دفاع مقدس را در سه روز و یا چند ساعت به مخاطب ارائه کرد، گفت: همه این فعالیتها برای این است که جرقهای در ذهن افراد نسبت به آن دوران ایجاد شود و به دنبال آن فرایندی جهت پاسخیابی و حرکت به سوی تبیین فرهنگ جهاد و شهادت و دفاع مقدس ایجاد شود؛ به همین منظور جهت تکمیل این فرآیند، نمایشگاه کتابی از آثار ارزشمند جنگ تحمیلی را در این یادمان ایجاد کردیم؛ که مخاطبان میتوانند جهت تکمیل اطلاعات خود به آن مراجعه کنند.

عریضاوی ادامه داد: در ابتدای درب ورودی این یادمان دو ایستگاه صلواتی تعبیه شده که از زائران یادمان شلمچه پذیرایی میکنند؛ همچنین فضاسازیهایی که با استفاده از نخلها و ادوات بهجا مانده از آن دوران انجام شده، فضای زیبایی را پیش روی عزیزان زائر قرار داده است.

مسئول یادمان شلمچه افزود: همچنین بخش کوچکی از دژ استحکامی که رژیم بعثی در عملیات کربلای 5 آن را مورد استفاده قرار داده بود، در این یادمان ایجاد شده است؛ که افراد میتوانند آن را از نزدیک مشاهده کنند.

وی تصریح کرد: زیارتگاه یادمان شلمچه ظرفیت پذیرایی از 4 هزار نفر بهطور همزمان را دارد و همچنین از سالن غذاخوری، امکانات و خدمات رفاهی برخوردار است؛ اما از آنجا که این یادمان در نقطه صفر مرزی قرار دارد، نمیتواند اسکان شبانگاهی داشته باشد؛ لذا زائران بعد از ادای نماز مغرب و عشا منطقه را ترک میکنند.

نظر شما
پربیننده ها