"ر" پیام‌بر بیداری اسلامی به بوسنی

"ر" بزرگی که روی کتابی با رنگ قرمز نقش بسته است، حکایت از یک راه عاشقانه دارد. راهی که به شهادت ختم می شود.
کد خبر: ۴۸۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۹ - 10June 2015

گروه فرهنگ وهنر دفاع پرس، مهدیس میرزایی: گاهی اوقات نامها ذهن و تمام وجودت را مشغول می کنند. "ر" یکی از همان هایی است که تو می خواهی بدانی اول کدام واژه است.

"ر" بزرگی  با رنگ قرمز روی کتاب نقش بسته است، حکایت از یک راه عاشقانه دارد. راهی که به شهادت ختم می شود.

طرح جلد کتاب سادگی خاصی دارد. یک "ر" بزرگ با قرمزی که دارد نظرت را جلب می کند. این "ر" جایگزین تمام "ر" هایی است که جا افتادهاند و نشان از عاشقانههایی دارد که روزی شهید "رسول حیدری"  در نامه هایش برای همسرش نوشته است.

خواندن کتاب را با مقدمهی نویسنده شروع می شود. مقدمه ای که از اصرار مهدی پسر شهید به مریم برادران برای نوشتن کتاب حکایت دارد.

سه برش از یک زندگی

نویسنده زندگی شهید رسول حیدری را در سه قسمت روایت کرده است. قسمت اول مربوط به زمان برگشتن شهید از بوسنی در سال 1371 است. در این قسمت وی حال و هوای خانه و دلتنگی های همسر شهید و فرزندان او را ترسیم کرده است.

روایت بعدی وارد دوران دانشجوی شهید رسول حیدر می شود. روزگاری که وی در دانشگاه امام حسین (ع) می گذرانده است و هر جا فرصتی به دست می دهد  به گذشته و خاطرات کودکی و روزهای منتهی به انقلاب را ورق می زند. این روند به به ازدواج و شروع جنگ تمیلی ادامه دارد.

قسمت دوم کتاب به تشکیل قرارگاه رمضان تا پایان جنگ را در بر می گیرد.

نویسنده ادعا می کند که در این فصل به دنبال روایتی انسانی از حضور رسول در تمام مراحل زندگی است و آن را بیش از چهرهی عملیاتیاش تصویر می کند. زیرا برای مخاطب شناخت مردان جنگ و نه صرفاً شاهکارهای جنگی آنان اهمیت دارد.

در قسمت سوم کتاب به سفر شهید رسول حیدری به بوسنی اشاره دارد. در واقع نه ماه اخر زندگی از مهر 1371  تا خرداد 1372 در این قسمت نوشته شده است.

برادران علت پرداختن عمیق به این قسمت را چند دلیل عمده از جمله تمایز شهادت شهید حیدری، توجه به حضور ایران در حمایت از مسلمانان در جنگهای بوسنی و دیگر اینکه 9 ماه اخر عصاره ای از زندگی وی بوده است، می داند. همچنین شخصیت شهید رسولی به گونهای بوده است که در کنار کارهای عملیاتی در کارهای عام المنفعه، فرهنگی و ارتباط با مردم عادی نیز شرکت داشته است که یکی از وجوه مثبت به حساب می آید.

همچنین نویسنده در کتاب به نقل و قول هایی متوسل شده تا مخاطب روایت را از زبان گوینده بخواند. اما در بعضی از قسمتها سردردگمی خاصی برای پیدا کردن راوی وجود دارد.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن اشاره کرد استفاده از تصاویر به همراه شرح آنها است که از دیگر نقاط قوت محسوب می شود. اما این عکس ها در میان صفحات به تکرار استفاده شده و باعث می شود سر رشته کلام را از مخاطب بگیرد. شاید اگر عکس ها در صفحات پایانی هر فصل و یا در انتهای کتاب اورده می شد، مخاطب را با دشواری کمتری روبرو می کرد.

اما نباید قلم روان نویسنده را فراموش کرد که به موقع شخصیتهای ایرانی و بوسنیایی را وارد داستان  کرده  و هر جا که لازم باشد آنها را در لابه لای صفخات بیرون می کشد. ذکر این نکته نیز لازم است که شخصیت های زیادی در کتاب گرد هم امده اند که شاید تفکیک انها از هم کمی برای مخاطب دشوار به نظر برسد. از دید دیگری نیز می توان به این قضیه نگاه و آن تلاش بی وقفه نویسنده در مصاحبه با افراد مختلف است و کتاب را تنها با حضور یک راوی به پیش نبرده است.

یاد آور کتاب "ر" نوشته مریم برادران از سوی انتشارات "آرما" روانه بازار نشر شده است.

همچنین این کتاب عصر روز 19 خرداد با حضور خانواده شهید در فرهنگسرای سرو رونمایی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار