گزارش دفاع پرس از مراسم رونمایی از کتاب "چادر وحدت"

داودآبادی: نوشتم تا نام شهدا گم نشود/ امینی: دانشجویانم را به کتاب "چادر وحدت" ارجاع می‌دهم

آیین رونمایی از کتاب چادر وحدت عصر دیروز با حضور جمعی از خانواده‌های شهدای چادر وحدت و نویسندگان در سازمان هنری رسانه ای اوج برگزار شد.
کد خبر: ۴۲۶۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷ - 07March 2015

داودآبادی: نوشتم تا نام شهدا گم نشود/ امینی: دانشجویانم را به کتاب

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، آیین رونمایی از کتاب "چادر وحدت" عصر دیروز با حضور جمعی از خانوادههای شهدای چادر وحدت و نویسندگان در سازمان هنری رسانهای اوج برگزار شد.

داودآبادی: نوشتم تا تاریخ دروغ نشود

حمید داودآبادی نویسنده کتاب در این مراسم با اشاره به شهدای چادر وحدت گفت: خیلیها سوال میکنند که چه شد این کتاب را نوشتی؟ من سوالم این است که چرا این کتاب را نباید مینوشتم؟ برای من افتخار است که وقتی به بهشت زهرا میروم بر قبر شهید بیوک میرزاپور بوسه میزنم.

وی ادامه داد: اگر شهید میرزاپور آن زحمات را متحمل نمیشد امروز من در این مسیر نبودم. من نوشتم تا تاریخ دروغ نشود. نوشتم تا برای ما ننویسند. نوشتم که منافقین و گرگها چگونه انقلاب اسلامی را میدریدند. آن وقتی که ما در مرزهای کردستان، سیستان و خوزستان با دشمنان و ضدانقلاب درگیر بودیم، عدهای در قلب تهران در میدان فردوسی تظاهرات مسلحانه میکردند. همان چیزی که اکنون در سوریه و عراق شاهدیم روزی در کشور ما اتفاق افتاد.

بازجویی مسعود رجوی از حزباللهیها

داودآبادی تصریح کرد: من در چادر وحدتی کودکی بودم که در کنار بزرگانی چون شهید پرویز قرایی و علی قرایی درس میآموختم. وقتی ما را در سرویس بهداشتی دانشگاه تهران بازداشت کردند و مسعود رجوی از ما بازجویی کرد و بر صورت ما سیلی زد، نقش این چادر وحدت که 35 نفر آدم حزب اللهی بودیم را نشان داد در صورتی که هیچ کدام مسئولیت و پستی هم نداشتیم.

نویسنده کتاب چادر وحدت خاطرنشان کرد: هیچ کشوری برای ما انقلاب نکرد. ما خودمان انقلاب کردیم. همین فرزندان و زنان و مردان شاه را از کشور بیرون کردند به همین دلیل خود را مالک انقلاب میدانستند و از آن محافظت میکردند.

وی ادامه داد: گاهی وقتها از سوابق مبارزاتی خودم در انقلاب و جبهه مغرور میشوم و وقتی اینگونه میشوم یاد مادر شهیدان ولیزاده میافتم که سه فرزند و همسرش به شهادت رسیدند. وقتی یکی از فرزندانش به شهادت رسید، یکی دیگر از فرزندانش از جبهه با مادر تماس گرفت که من برای تشییع برادرم بیایم اما مادر به او گفت آنجا بمان و جبهه را خالی نکن.

داودآبادی گفت: شهید حسین ارشدی 6 فرزند داشت و در جبهه بود. او خود را بدهکار انقلاب میدانست. زحمات من در برابر زحمات مادر شهیدان ولیزاده یک میلیونم هم نیست.

نویسنده کتاب از معراج برگشتگان خاطرنشان کرد: هیچ کس سراغی از مادر شهیدان ولیزاده نگرفت. او یک فرودین سال 91 درگذشت و هیچ مسئولی در مراسم تشییع جنازهاش شرکت نکرد و پیامی نداد.

وی افزود: من این کتاب را نوشتم را تا حقم را نسبت به شهدا ادا کنم. من نشانی از شهدا داشتم که باید مینوشتم. نوشتم تا نام شهدا گم نشود.

جدیدترین کتاب داودآبادی طی 10 روز آینده منتشر میشود

اکبری مدیر انتشارات یازهرا(س) نیز در این مراسم با بیان این کتاب تاکنون سه کتاب "آنکه فهمید، آنکه نفهمید"، "سید عزیز" و "چادر وحدت" به قلم حمید داودآبادی توسط این نشر چاپ شده است از چاپ چهارمین کتاب داودآبادی توسط انتشارات یازهرا(س) خبر داد و گفت: این کتاب طی 10 روز آینده منتشر میشود.

وی افزود: کتابهای داودآبادی جزو کتابهای فاخر و مرجع به حساب میآید.

جمشیدی: "چادر وحدت" بیان طلایترین دوران تاریخ انقلاب است

مصطفی جمشیدی نیز در این مراسم با بیان این که وقتی این کتاب را خواندم به حقیقت مطلب دست یافتم و جوانی که با ایمان و اعتقادش به پای مبارزه آمده بود را شناختم، گفت: بزرگترین ویژگی نویسنده این کتاب، شجاعت است. نویسنده در این کتاب به صراحت وقایع را بیان کرده است. سالهای 55 تا 60، 5سال طلایی و طوفانی در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران است.

نویسنده رمان بیداری اظهار داشت: من در رمان "بیداری" 2 سال قبل از انقلاب را به صورت داستانی بیان کردهام. کتاب "چادر وحدت" نیز میتواند منبع داستانی خوبی برای داستاننویسان باشد.

وی تصریح کرد: ما به عنوان داستان نویس به برپایی انسان در ساحت فکریاش می اندیشیم.

امینی: "چادر وحدت" مرجع خوبی برای بیان تاریخ انقلاب است

محمدرضا امینی استاد جامعهشناسی دانشگاه در ابتدای این مراسم اظهار داشت: معضلی که امروز در بحث تاریخنگاری داریم، این است که نخبگان سیاسی تنها به مسائل سیاسی انقلاب میپردازند. انگار که تنها برخی نخبگان سیاسی انقلاب را انجام دادند.

وی افزود: نکتهی برجستهی این کتاب قالب شکنی است. نویسنده آن کسی است که در بده و بستانهای سیاسی نیست و تعلق به هیچ جناحی ندارد و حوادث انقلاب از منظر یک انسان عادی به تصویر کشیده شده است.

امینی تصریح کرد: نتیجه نگرش سیاسی به حوادث انقلاب موجب حذف رهبری مملکت در تاریخنگاری میشود به غیر از مواردی مانند قضیه سلمان رشدی و پذیرش قطعنامه. این نوع نگرش موجب میشود که مردم و فرهنگ حذف شوند.

وی بیان داشت: این کتاب ما را به فضایی دعوت میکند که تاثیر کنشهای سیاسی در جامعه را میبینیم. سفر نویسنده به آمل نشان از این موضوع دارد که به نظر من یک گنجینه است.

امینی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی دانشجویان از من سوال میکنند که چرا بنیصدر رای آورد، یک خط از این کتاب که میگوید وقتی فکر میکردم به چه کسی رای بدهم حالم گرفته میشد، محل ارجاع من است.

گودینی: ویژگی این کتاب بیان جزئیات بدون تحریف است

محمدعلی گودینی نویسنده کتاب "آیت ولایت" نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: کتاب "چادر وحدت" در تاریخ شفاهی ایران ماندگار خواهد شد چون نه کهنه سربازی آن را نگاشته و نه سیاستمداری. این کتاب نوشته نوجوان خالص و مبارزی است.

وی تصریح کرد: وقتی که این کتاب را می خواندم، اتفاقات سالهای اول انقلاب برایم تداعی مییافت. من آن زمان کارگر بودم و یکی دو روز در هفته به خیابان انقلاب میآمدم. میدیدم که گروهی افراد بحث میکردند و دکههای نیز زده شده بود.

گودینی خاطرنشان کرد: ممکن است سیاسیون برخی نکات را به دلایلی حذف کنند اما این کتاب بی هیچ شیله و پیلهای است. این کتاب از زبان یک نوجوان صادق روایت شده است که پیوستهایی به همراه دارد.

وی ادامه داد: بیان جزئیات، واقعیات بدون تحریف از ارزشمندترین نکات این کتاب است. این کتاب یک مستند حقیقی است که نشان میدهد انقلاب به وسیلهی همین نیروهای مخلص تداوم یافته است.

گودینی گفت: این خاطرهنگاری ممکن است نارسا به نظر برسد و نقصهایی به همراه داشته باشد اما به عقیده من چنین کتابهایی میتواند در میان نسلهای بعدی مورد توجه قرار گیرد. با خواندن این کتاب دریچه تازهای از وقایع انقلاب به رویم باز شد بی آن که شعارنویسی و شعرگویی شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار