حجت‌الاسلام موسوی هوایی مطرح کرد

ارسال ۱۸۰۰ مقاله به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز/داعش؛ خروجی نماز بدون ولایت

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی گفت:نمازی که تحت ولایت الهی نباشد، اصلاً نماز نیست، افضل اینها ولایت است وقتی ولایت نباشد، نماز، نمازی می‌شود که بعد از سلام دادن جنایات بسیاری انجام می‌شود به‌عنوان مثال خروجی نماز بدون ولایت، داعش می‌شود.
کد خبر: ۳۵۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵ - 09December 2014

ارسال ۱۸۰۰ مقاله به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز/داعش؛ خروجی نماز بدون ولایت

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، در راستای برگزاری بیست و سومین اجلاس سراسری نماز، پنجمین و آخرین اجلاس منطقهای نماز در سال جاری با حضور استانهای فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، یزد، بوشهر و اصفهان، ۱۶ آذر در محل سالن اجتماعات بانک ملی ایران در شیراز برگزار شد.

در آغاز این مراسم، حجتالاسلام سیدولیالله محمودینژاد، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان، عنوان کرد: این اجلاس مقدمهای برای برگزاری اجلاس سراسری نماز که در خوزستان برگزار میشود، است.

وی با بیان اینکه در این اجلاسیه، استان فارس میزبان ۵ استان جنوب کشور است، افزود: در این اجلاسیه مدیران تبلیغات اسلامی و رابطان اقامه نماز استانهای فارس، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، یزد، بوشهر و اصفهان حضور دارند.

بنابر این گزارش، حجتالاسلام والمسلمین سیدجواد موسویهوایی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و مسئول کمیته علمی و پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز، نیز در این اجلاس گفت: این اجلاسهایمنطقهای پیشزمینه برای بیست و سومین اجلاس سراسری نماز است.

ارسال ۱۸۰۰ مقاله به دبیرخانه اجلاس سراسری نماز
حجتالاسلام موسویهوایی با اشاره به تعداد مقالات ارسال شده به اجلاس سراسری نماز در سال جاری عنوان کرد: تقریباً یک هزار و هشتصد مقاله به دبیرخانه اجلاس ارسال شده است که قریب 600 مقاله آن احتمالا متناسب و قوی باشد.

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مبنای تحقیق و آموزش ما بحث فرهنگ و نماز است، زیرا فعالیت اصلی سازمان تبلیغات اسلامی تعالی فرهنگی است لذا هدفمند وارد این موضوع شدیم، گفت: بعد از برگزاری اجلاس سراسری نماز نیز پیگیریهای خاص خود را خواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به موارد تغییر سبک زندگی عنوان کرد: برای تغییر صحیح سبک زندگی باید فرهنگ سبک زندگی را تغییر دهیم. چنانچه در مقابل جریان انقلاب اسلامی، دشمنان ما سعی در تغییر فرهنگ سبک زندگی اسلامی در سطوح مختلف دارند.

تبیین ابعاد مختلف فرهنگ
حجتالاسلام موسویهوایی با بیان اینکه فرهنگ بر ۵ پایه استوار است که از درون تا کنش بیرونی ما را شامل میشود، افزود: رکن اساسی فرهنگ، دانش است و بعد بینش و نگاه انسان به تمام مسائل هستی، خود و دیگران.

وی سومین نکته بعد از دانش و بینش را مسئله ارزشها دانست و افزود: ارزشهایی که ایجاد میشود بر مبنای آن دانش و بینشی است که به وجود آمده است و بعد گرایش درونی نسبت به این ارزشها ایجاد میشود و در مرحله بعد کنش بیرونی را مشاهده خواهیم کرد.

فرهنگ؛ مجموعهای فطری و درونی
معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تأکید بر اینکه فرهنگ مجموعه است که فطری و درونی است، گفت: کسیکه اعتقاد به خداوند دارد، نگاهش به عالم عوض میشود و میفهمد که ماهیت عالم «... إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ؛... ما از آن خدا هستیم و به سوى او باز مىگردیم» (آیه ۱۵۶ سوره بقره) است و مدبر آن خداوند است لذا سلسله ارزشهایی بر مبنای توحید به وجود میآید که رضایت خداوند بر هر چیزی مقدم و قدرت او حاکم بر عالم است.

وی ادامه داد: در این نگرش و فرهنگ، وظایفی که خداوند برای انسان تعیین کرده، عالیترین نسخه حیات است. لذا نسبت به این ارزشها گرایش پیدا میکند و در صحنه عمل نیز مشاهده میکنیم که آنها را انجام میدهد. مانند اقامه نماز، حج، جهاد و تبعیت از ولایت که مبنای تمام اینها توحید است.

حجتالاسلام موسوی هوایی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مواقع این سیر در درون ما، مسلمانان و شیعیان بهصورت طبیعی انجام میشود. چون از نهاد خانواده و طفولیت بخشهایی از این علم و بینش و ارزشها به صورت اجمالی و تفصیلی تعیین میشود و بعد در انتخاب و گرایشها و کنشهای مان در مقابل دشمنان ما که میخواهند دنیا را آلوده به فرهنگ شیطانی کنند، تأثیر میگذارد.

اثر حرکت دشمن؛ تنها در کنشها و گرایشها اثر
معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: حرکت دشمن ما در مرحله کنش و گرایشها مقداری تأثیر گذاشته است. اما هنوز نتوانسته رخنه کند و ارزشها را آنگونه که میخواهد تغییر دهد یا اینکه بالاتر رود و بینش و نگاه ما را تغییر دهد و البته در اقل قلیل از جامعه توانستند این کار را انجام دهند.

مسئول کمیته علمی و پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز خاطرنشان کرد: چیزی که این مسئله را حفظ کرده، همان نماز است و آنچه که ما نتیجه میگیریم این است که قبول داشتن نماز و عشق به آن، فرد را میسازد.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی هوائی با تأکید بر اینکه باید فرهنگ دینی را به دانشهای خود تزریق کنیم، گفت: این حرف صحیحی است که ما فیزیک و علوم اسلامی داشته باشیم و قابل بحث است و علاوه بر اینکه از علوم روز دنیا استفاده میکنیم، ما علوم اسلامی مستخرج از منابع خود داریم و میتوانیم آنها را ارائه دهیم.

توحید، ولایت و نماز؛ اساس معارف الهی
وی با بیان اینکه معارف الهی و اسلام بر سه محور توحید، ولایت و نماز استوار است، گفت: اگر انسان بر این سه محور خوب کار کند و به عمق آن پی برد و مراتب آن را بفهمد، راه سلوک را پیدا کرده است.

حجتالاسلام موسوی هوایی با تأکید بر اینکه ارتباطات انسانی در بحث توحید، ولایت و نماز تأثیرگذار است، گفت: ارتباطات انسان سبک زندگی او را تشکیل میدهد که این ارتباطات خود به چند دسته تقسیم میشود مانند ارتباط انسان با خدا و خود که در ارتباط انسان با خود، فرهنگ توحید، ولایتمداری و نماز تأثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه تمام ارتباطات انسان در پرتو فرهنگ نماز تعیین میشود، اظهار کرد: ارتباطات ما با جهان پیرامون و خودمان، سبک و چگونگی زندگی ما را ترسیم میکند و همه را از مقدمات و مقارنات و تعقیبات نماز در افعال و اقوال میتوان استخراج کرد. لذا وقتی نگاه اینگونه باشد، روش زندگی ما تغییر خواهد کرد.

به گفته وی ارتباط انسان با دیگران، خانواده و تأثیرگذاری آن در نماز، ارتباط با جوامع خاص مانند دانشگاهیان، روحانیت، پزشکان، ارتباط با جوامع عام مانند مردم و همچنین ارتباط با مسئله حاکمیت، حکومت و سیاست نیز از دیگر ارتباطات انسانی است.

داعش؛ خروجی نماز بدون ولایت
حجتالاسلام موسوی هوایی با تأکید بر اینکه نمازی که تحت ولایت الهی نباشد، اصلاً نماز نیست، گفت: افضل اینها ولایت است چون ولایت دلیل حافظ است و وقتی ولایت نباشد، نماز، نمازی میشود که بعد از سلام دادن جنایات بسیاری انجام میشود بهعنوان مثال خروجی نماز بدون ولایت، داعش میشود.

معاون پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، ارتباط دیگر را درباره مسائل اقتصادی دانست و گفت: دانش، بینش و ارزشهای اقتصادی در این مسئله مطرح است. مثلاً انفاق در جامعه ما کجاست؟

ارتباط با رسانه از دیگر ارتباطاتی بود که حجتالاسلام موسوی هوایی از آنها نام برد و گفت: نماز ارتباط ما را با رسانههای مختلف تنظیم میکند، بهعنوان مثال اهل نماز، اهل ماهواره نیستند و ارتباط بعدی ما ارتباط با طبیعت است که خیلی با آن درگیر هستیم و به لحاظ شرعی کسی که اهل نماز است نمیتواند بیمحابا مصرف کند.

وی با بیان اینکه ارتباط هشتم، ارتباط با موجودات ماورایی است، گفت: اینها هم سبک زندگی ما را تشکیل میدهد. مانند ارتباط با ارواح اهل بیت عصمت و طهارت بهعنوان مثال کسی که با اشتیاق به کربلا میرود که به دنبال جسم امام حسین(ع) نیست.

در ادامه سید محمد عبدالهی، معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور و دبیر اجلاسهای سراسری نماز با طرح این سئوال که در عرصه توسعه و ترویج فرهنگ نماز بعد از ۲۰ سال در کجا قرار داریم و چقدر تا وضعیت مطلوب فاصله است؟ گفت: علیرغم تمام تلاشهایی که در عرصه توسعه و ترویج فرهنگ نماز تاکنون انجام شده است میتوان گفت از ۱۰۰ قدم قریب ۲۵ الی ۳۰ قدم تاکنون برداشتهایم.

وی اظهار کرد: امروزه بیش از ۳ هزار عنوان کتاب نماز در گروههای مختلف الف، ب، ج و د منتشر شده و در دسترس و اختیار مردم قرار دارد در حالی که در ۲۰ سال قبل تعداد اندکی کتاب در عرصه نماز داشتیم.

اقامه نماز ظهر عاشورا؛ سند زنده توسعه فرهنگ نماز در کشور
معاون فرهنگی ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: همچنین در سوگواریهای حسینی که در سالهای گذشته مشاهده میکردیم، اقامه نماز حتی در ظهر عشورا بسیار کمرنگ بود که به برکت تلاشهای دلسوزانه مجموعه فرهنگی کشور، اقامه نماز ظهر عاشورا بهعنوان یک سند زنده امروزه در اکثر هیئات مذهبی نهادینه شده است که این نشان از فرهنگسازی قوی برای نسل نویی که در هیئات مذهبی حضور مییابند، دارد.

وی با بیان اینکه حرکت رو به رشدی در عرصه هنر نمایشی و دیداری در قالب سریالها و فیلم حتی فیلم های سینمایی نسبت به فرهنگ و مسائل نماز دیده میشود، البته نمیگوییم ایدهآل است اما این حرکت وجود دارد، گفت: ستاد اقامه نماز بیش از ۵ سال است که در عرصه داور بینالمللی فیلمهای کودک و نجوان شرکت میکند تا در زمینه نماز و ارزشهای انقلاب اسلامی این فیلمها را رصد کند و در این زمینه صحبتهایی نیز با کارگردانان و فیلمسازان نیز انجام میدهد.

معاون ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به برگزاری نخستین اجلاس سراسری نماز در سال ۷۳ که در شیراز برگزار شد، اشاره کرد و گفت: اگر پیام رهبر معظم انقلاب به این اجلاس را بخوانیم، مشاهده خواهیم کرد که فاصله فراوانی تا دستیابی به منویات معظمله داریم و ایشان فرمودند نظام اسلامی باید به دنبال حقگذاری نماز باشد و چند نشانه نیز برای آن بیان فرمودند.

تبیین شاخصهای حقگذاری نماز
وی با طرح این سئوال که علامت حقگذاری نماز چیست؟ افزود: یکی از نشانههای حقگذاری نماز، همگانی کردن آن است که یکی از شاخصهای این مسئله نیز، میتواند نماز جماعت باشد.

عبدالهی خاطرنشان کرد: طی پیمایشی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام شد، علیرغم اینکه وضعیت نمازخوانی را در جامعه خوب توصیف میکند اما نماز جماعت که بهعنوان یک شاخص و نماد رصد فعالیتی اقامه نماز در سطح جامعه است، توصیف خوبی از آن ندارد.

وی با بیان اینکه سطح نمازهای جماعت از مسجدها فراتر رفته است، افزود: یعنی اگر ما خوش بینانه بگوییم امروز ۹۰ هزار مسجد داریم و در کنار این مساجد، صدها هزار مسجد کوچک و بزرگ داریم که نماز جماعت در آنها اقامه میشود، پس به لحاظ کمی این جماعتها توسعه پیدا کرده است اما به لحاظ کیفی و عدد شرکتکنندگان کارمندان خیلی اقناع کننده نیست.

عبدالهی با تأکید بر اینکه همگانی کردن نماز در جامعه اسلامی، آبادی مساجد و افزایش نماز جماعت هم به لحاظ معنوی و هم مادی است، گفت: مطرح شدن نماز در عرصه مطالعات و تحقیقات علمی، رسانهها، فضای اینترنت، سایبری، کتابهای درسی، کتب و دانشگاه از دیگر موارد این همگانی شدن نماز است.

نماز، یک کار حاکمیتی
این مقام مسئول، کار نماز را یک کار حاکمیتی دانست که به تمام مجموعهها بستگی دارد، گفت: نشانه دیگر همگانی شدن نماز، دسترسی آسان به اقامه نماز در تمام مراکز تجمعی است که البته تا حدود قابل توجهی میسر شده است. اما هنوز در جادههای میان راهی برای دستیابی به مکانی مناسب برای خواندن نماز، فاصله زیادی باید طی شود.

به گفته وی، راه دیگر همگانی شدن نماز، دیده شدن بزرگان جامعه در مراکز همگانی نماز است. ضمن اینکه مسئولان نیز باید به داشتن بازار اسلامی و باز بودن مساجد به خصوص برای نماز صبح توجه داشته باشند.

این گزارش میافزاید، حجتالاسلام والمسلمین علی دارابی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشهای تخصصی معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان تبلیغات اسلامی و جانشین کمیته علمی و پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز، آخرین سخنران این اجلاس بود که گفت: این پنجمین و آخرین اجلاس منطقهای نماز در سال جاری بود که در سومین حرم اهل بیت(علیهمالسلام) برگزار شد.

حجتالاسلام دارابی اظهار کرد: از اواخر مهرماه اجلاسهای منطقهای نماز آغاز شد و تا امروز ۵ اجلاس منطقهای برگزار شد و خود را برای برگزاری اجلاس سراسری نماز که در تاریخهای ۱۰ و ۱۱ دی در استان خوزستان و شهرستان اهواز برگزار میشود، آماده میکنیم.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: از مجموعه مقالاتی که به دبیرخانه کمیته علمی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز رسید که تا ۳۰ آبان آخرین مهلت ارسال آن بود و به دلیل استقبال گسترده تا ۱۰ آذر ماه جاری تمدید شد، ۴۶ درصد از آقایان و ۵۴ درصد از بانوان ارسال مقاله داشتند.

وی ادامه داد: نسبت شخصیتهایی که ارسال مقاله به این اجلاس سراسری نماز داشتند اساتید و معلمان حوزه دین ۲۳ درصد ارسالکنندگان مقاله بودند، شخصیتهای حوزوی ۷ درصد، دانشگاهیان ۶۸ درصد و دانشآموزان که عمدتاً پیش دانشگاهی هستند ۲ درصد را تشکیل دادند.

جانشین کمیته علمی و پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز عنوان کرد: در مقاطع تحصیلی نیز ۱۷ درصد دکترا، ۵۲ درصد کارشناسی ارشد، ۲۴ درصد کارشناسی و ۶ درصد مدرک کاردانی در میان مقالات ارسال شده به اجلاس سراسری نماز بود.

وی در ادامه سخنان خود به وضعیت استانهای شرکتکننده در پنجمین اجلاس منطقهای اشاره کرد و گفت: در این اجلاسیه استان فارس محوریت استانهای دیگر را بعهده داشته است که با ۱۲ درصد از مجموع مقالات در زمره برترین استانهای کشور قرار گرفته است و جای تقدیر هم در حوزه اطلاعرسانی و اهتمام ویژه به امر شایسته نماز دارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشهای تخصصی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: در میان مجموعه مقالات ارسال شده به اجلاس سراسری نماز، اصفهان ۲ و نیم درصد، بوشهر نیم درصد، کهگیلویه و بویراحمد یک درصد، یزد ۳ درصد و چهارمحال بختیاری ۴ درصد مقالات را به خود اختصاص دادهاند.

یادآور میشود، در بخش پایانی این اجلاس، مدیران کل تبلیغات اسلامی ۶ استان منطقه جنوب کشور و شرکتکننده در این اجلاس به تشریح فعالیتهای خود در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ نماز پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار