"30 پرسش و پاسخ" پیرامون دفاع مقدس

کتاب 30 پرسش و پاسخ پیرامون دفاع مقدس به نگارش سید مهدی سنقانی در 142 صفحه به سوالاتی در خصوص دفاع مقدس پاسخ داده است.
کد خبر: ۲۲۶۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۸ - 29June 2014

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب "۳۰ پرسش و پاسخ پیرامون دفاع مقدس" نوشته سید مهدی هاشمی سینقانی با گردآوری ۳۰ سوال در موضوع دفاع مقدس سعی کرده است تا با نگاهی دوباره به دفاع مقدس سوالاتی که ممکن است در ذهن هر فردی ایجاد شود را به سادگی پاسخ دهد. سوالاتی چون دفاع مقدس چه دستاوردهایی برای ملت ایران در پی داشت؟ آیا پیشگیری از جنگ امکان داشت؟ و...

در بخشی از کتاب می خوانیم:

از نظر اقتصادی عمده درآمدهای ایران و عراق از صادرات نفت بود ولی کشور عراق در اپک معادل سهم ایران اجازه تولید و فروس نفت داشت. یعنی از نظر درآمد سرانه، تقریبا سه برار ایران درامد نفتی داشت، چون جمعیت و وسعت جغرافیایی عراق تقریبا یک سوم ایران بود. بنابراین از نظر اقتصادی دولت عراق درآمد و توان بالایی برای آغاز و ادامه جنگ داشت. اما در مقابل ایران که در حال گذر و تغییر ساختار حکومت بود از نظر اقتصادی و صنعتی هم با توجه به وابستگی زیاد به خارج با مشکلات زیادی مواجه شده بود. خروج مستشاران آمریکایی و اروپایی نیز باعث شد در کوتاه مدت صنایع مهم نفتی و نظامی با مشکلاتی مواجه شود که با تلاش متخصصان ایرانی بسیاری از این موانع و مشکلات برطرف گردید.

در قسمتی دیگر آمده است:

یکی از خواسته های نامشروع حاکمان عراق در گذشته، تسلط بر اروندرود و تجزیه منطقه نفت خیز خوزستان بود. دولت عراق می خواست با سلطه بر این دو منطقه، خلاء ژئوپلیتیکی خود را مرتفع سازد و بستر و زمینه جغرافیایی را جهت کسب جایگاه ژاندارمری منطقه به دست آورد. از این رو صدام با ادعای مالکیت بر اروندرود، قرارداد الجزایر ۱۹۷۵م را که خود آن امضا کرده بود چند روز قبل از تهاجم به ایران در جلوی دوربین پاره و در ۳۱ شهریور سال ۵۹ جنگ را به صورت رسمی آغاز کرد.

در بخشی دیگر میخوانیم:

صدام با استفاده از کارشناسان نظامی خارجی تغییرات اساسی را در آرایش نظامی، ارتقای سیستم دفاعی و مسلح کردن زمین مناطق عملیاتی صورت داد. از جمله با ایجاد کانال هایی به عرض و عمق 3 تا 5 متر و طول ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر در خطوط مقدم جبهه های میانی و جنوبی و آبگیری از کانال ها در برخی از مناطق و نصب سیم خاردار، نبشی های نیزه ای و خورشیدی و تله های انفجاری در درون کانال ها و نفوذ به خطوط مقدم دشمن را غیر ممکن می نمود. همچنین با مین گذاری گسترده و انواع سیم خاردار و موانعی که مکمل هم بودند و با ساخت سنگرهای مستحکم بتونی ایجاد کمین ها و خاکریزهای متعدد عملیات مهندسی بی نظیر و با طرح های پیچیده، همچون خاکریز هلالی، مثلثی و پنج ضلعی در مناطق وسیعی از جبهه ها خطوط پدافندی خود را متفاوت و غیر قابل نفوذ کر و سیستم دفاعی هوشمند را با تجهیزات پیشرفته اهدایی کشورهای غربی و شرقی به کار گرفت تا پیشروی و عملیات های رزمندگلن ما را متوقف کند.

در بخشی دیگر می خوانیم:

در سال اول جنگ اوضاع نابسامان سیاسی و نظامی، کارشکنی و شایعه پراکنی منافقین، تبلیغات و تهدیدات رسانه ای دشمن، اختلاف میان رییس جمهور و نخست وزیر، رقابت تنش زای جناح های مختلف و برخی مسئولان کشور که معلول شرایط پس از انقلاب بود، فضای سیاسی کشور را ملتهب ساخته بود و حوادثی نیز مثل ترور مسئولین کشور، بمب گذاری ها توسط منافقین مزدور دشمن در داخل کشور اجرا می شد. هر کدام از این مسایل به طور مستقیم یا غیر مستقیم می توانست در موفقیت رزمندگان و وضعیت جنگ مشکل ایجاد کند. امام خمینی (ره) با تدبیر مناسب و هوشیارانه، تاثیرات منفی و شکننده ی حوادث را بر عرصه های سیاسی، نظامی و روحیه رزمی و معنوی رزمندگان اسلام خنثی می کرد. 

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب  می توانند به نشانی قم، بلوار ۱۵ خرداد، ۱۸ متری سوم خرداد، ک۱، پ ۴۵ مراجعه و یا با شماره ۰۲۵۳۷۷۳۱۲۵۲ تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها