در گفت‌وگوی امیر عطایی با دفاع مقدس صورت گرفت

تحلیل فنی ادعای فرمانده ناو امریکایی وینسنس برای حمله به ایرباس ایرانی

اولین منهدم کننده هواپیمای دشمن در جنگ تحمیلی و از پیشکسوتان نیروی هوایی گفت: دلایل متعدد فنی چون سرعت فوق صوت هواپیمای جنگی و وضوح در صفحه رادار بر رد ادعای فرمانده ناو امریکایی وینسنس وجود دارد.
کد خبر: ۲۲۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹ - 29June 2014

تحلیل فنی ادعای فرمانده ناو امریکایی وینسنس برای حمله به ایرباس ایرانی

امیر سرتیپ خلبان محمد رضاعطایی پیشکسوت نیروی هوایی با معرفی طبقهبندی هواپیماهای جنگی در ماموریتهای مختلف در دوران جنگ تحمیلی به خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس گفت: در جنگ تحمیلی هواپیماهای فانتوم، اف 5 و اف7 برای بمباران اولیه و هواپیماهای اف 14 و میگ 29 در رهگیریهای هوایی و شکار هواپیماهای دشمن به کار گرفته می شدند.

وی با اشاره به فاجعه غیر انسانی حمله ناو امریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس گفت: زمانی که هواپیمایی در فضای آسمان پرواز کند صفحه رادار یک نقطه را بر اساس طول موج فرستاده شده دریافت می کند و فاصله آن پرنده با ناو و زمان رسیدن به هدف مشخص می شود.

امیر عطایی افزود: در دوران جنگ تحمیلی هواپیماهای اف 14 در بندرعباس و جنوب ایران وظیفه پوشش هوایی را برعهده داشتند و هیچگاه با هواپیمای دیگر اشتباه گرفته نمی شدند.

خلبان هواپیمای اف 14 با بررسی فنی ادعای ناو امریکایی برای به اشتباه گرفتن هواپیمای ایرباس مسافربری با هواپیمای جنگی گفت: در صفحه رادار ناو، بزرگی هواپیمای مسافربری و تفاوت آن با هواپیمای جنگی به وضوح مشخص بوده است.

وی افزود: از طرف دیگر زمانی که هواپیمای مسافربری از فرودگاه بندرعباس بلند می شود مکاتبات خلبان شنود شده و نحوه پرواز و بلند شدن و گردش به چپ همه نشانه هایی است که فرمانده ناو امریکایی از آنها مطلع بوده که هواپیمای مورد نظر مسافربری است.

امیر عطایی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سرعت هواپیمای جنگی با هواپیمای مسافربری قابل مقایسه نیست؛ چرا که هواپیمای شکاری با سرعت فوق صوت پرواز می کند که در مقایسه با هواپیمای مسافربری بسیار زیاد است که این مطلب دلیل دیگری بر رد ادعای باطل فرمانده ناو وینسنس است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار