پژوهشگر مسائل راهبردی در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس:

مدیریت جهادی نیازمند فرهنگ سازی درحوزه مدیریت است

ادبیات انقلاب اسلامی از همان ابتدا به دنبال عزت ملی بوده است و دشمنان انقلاب اسلامی با این آگاهی در پی فشار همه جانبه بر نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند تا عزت ملی به ذلت تبدیل شود.
کد خبر: ۱۶۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱ - 17April 2014

مدیریت جهادی نیازمند فرهنگ سازی درحوزه مدیریت است

خبرگزاری دفاع مقدس، بسیاری از کارشناسان سیاسی، فرهنگی و تحلیلگران اقتصادی، «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملى و مدیریت جهادى» را که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال 1393 اعلام فرمودند، نقطه عطفى در حلقه تکمیلى شعارهاى راهبردى کشور طی چند سال گذشته می دانند. تعیین لفظ جهاد در شعار امسال نشان از اهمیت و وزن اجراى طرح هاى بزرگ راهبردى در سطوح فرهنگ و اقتصاد کشور را دارد.

اهمیت موضوع ما را برآن داشت تا در این زمینه گفت و گویی را با رضا مهرعطا، استاد دانشگاه و  پژوهشگر مسائل راهبردی و روابط بین الملل انجام دهیم که در ادامه می خوانید.

خبرگزاری دفاع مقدس: چه ضرورتی موجب شد تا رهبر معظم انقلاب «فرهنگ و اقتصاد با عزم ملى و مدیریت جهادى» را به عنوان شعار سال اعلام فرمایند؟

چند سالی است که فشارهای بین المللی به دلیل استقامت ایران دربرابر زیاده خواهی های  نظام سلطه برروی امنیت اقتصادی تمرکز یافته است واز سال 88 تمرکز شعارهای راهبردی رهبر معظم انقلاب نیز برحوزه اقتصاد، در نظام الگوی مصرف، حرکت جهاد گونه دراقتصاد وتولید داخلی وملی بوده است. سال گذشته ایشان آحاد مردم ومسئولین را به حماسه اقتصادی دعوت کردند لذا حلقه تکمیلی این شعارها درعزم ملی ومدیریت جهادی درفرهنگ سازی درحوزه اقتصاد ملی است و مدیریت جهادی نیازمند فرهنگ سازی درحوزه مدیریت است. مدیریتی که می تواند آحاد مردم را به تحرک درآورد، تحرکی که کشور را بسوی تولید ملی و فرهنگ جهادی دراین حوزه هدایت می کند.


خبرگزاری دفاع مقدس: برای ایجاد زمینه ها و تحقق این شعار چه تدابیری لازم و ضروری است تا اندیشیده شود؟

فرهنگ جهادی باید مدیریت جهادی را درحوزه اداره کشور بوجود بیاورد و این مدیریت جهادی با عزم ملی در داخل کشور تولید قدرت ملی نماید. لذا تحول اول، ایجاد فرهنگ جهادی درکشور است چرا که فرهنگ جهادی عزم ملی را تولید کرده و این عزم ملی برمولفه اقتصاد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت. محصول این حرکت اقتصاد مقاومتی است که مقام معظم رهبری برآن تاکید دارند.


خبرگزاری دفاع مقدس: تحقق این شعار چه تاثیراتی را در داخل و نیز در عرصه بین الملل برای کشور به دنبال خواهد داشت؟

عزت ملی مهمترین دست آورد عزم ملی و مدیریت جهادی است. ادبیات انقلاب اسلامی از همان ابتدا به دنبال عزت ملی بوده است و دشمنان انقلاب اسلامی با این آگاهی در پی فشار همه جانبه بر نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده اند تا عزت ملی به ذلت تبدیل شود همان ادبیاتی که درنظام طاغوت شاهنشاهی بوده و تحقق این شعار(اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت  جهادی) یعنی عزت واستقلال ملی.


خبرگزاری دفاع مقدس: به نظر شما نزدیک ترین راه برای رسیدن به شاخصه های اصلی این شعار کدام است؟

فرهنگ سازی وفراهم کردن بستر این فرهنگ جهادی، مدیریت جهادی است که تمام نهادها وقوای حکومتی باید این فرهنگ را با کمک مردم واصحاب رسانه درکشور ایجاد کنند. جهاد یعنی کار وکوشش زیاد وطاقت فرسا لذا این مهم با فرهنگ سازی بدست می آید و نیاز به زمان و یک فرآیند زمانی و مشخص دارد. فرهنگ مدیریت جهادی با مصرفگرایی، اشرافیگری و شیوههای تکنوکراتی که مولود فرهنگ سرمایهداری است مغایرت دارد. فرهنگ مدیریت جهادی با خودباوری، نوآوری، ماموریت پذیری ازخودگذشتگی، ایثار و فداکاری و روحیه تلاش به دست می آید.

بنا به تعبیر مقام معظم رهبری «اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشارهای  ناعادلانه قدرتهای جهانی، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.» لذا این همان فرهنگی است که با همت مسئولان و مردم میتوان سمت و سوی حرکت بزرگ کشور و ملت ما را معین کند.


خبرگزاری دفاع مقدس: در این راستا چه توصیه ای به مردم و بویژه مسئولان دارید؟

عزم ملی را باید در فرهنگ نهادینه کرد. تا عزم ملی نباشد مدیریت جهادی درکشور اجرا نمی شود. باید فهمید که برای عزت کشورعزیز ایران اسلامی جهد و کوشش فراوان لازم است. رونق گرفتن تولید ملی و حماسه اقتصادی با کوشش فراوان بدست می آید.

بی شک مهمترین روش برای پیاده سازی و معرفی این سبک به جامعه، عمل به آن و فرهنگ سازی  توسط مدیران کشور است و مردم نیز به همراه مدیران ومسئولین آن را اجرا نمایند.

نظر شما
پربیننده ها