نگهداری عکس‌های ارزشمند دفاع مقدس در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

مجموعه‌ای از اسناد تصویری با موضوع دفاع مقدس در آرشیو مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۸۹۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۷ - 22September 2016

نگهداری عکس‌های ارزشمند دفاع مقدس در مرکز اسناد آستان قدس رضوی

به گزارش دفاع پرس از خراسان رضوی، کارشناس مسئول بخش اطلاعرسانی مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی در خصوص اسناد تصویری با موضوع دفاع مقدس، اظهار داشت: در حال حاضر 950 قطعه عکس و فایل دیجیتالی در آرشیو این مرکز نگهداری میشود که بیش از 90 درصد این عکسها بهصورت اهدایی گردآوری شده است.

مهدی حسامی با اشاره به تنوع بسیار بالای این مجموعه، بیان کرد: مصاحبهشوندگان بخش تاریخ شفاهی که هر یک با عنوانی همچون رزمنده، عکاس، امدادگر و... در دفاع مقدس حضور داشتند، همچنین روزنامه قدس، از جمله اهداکنندگان عکسهای دفاع مقدس این مجموعه به شمار میروند.

وی این عکسها را نماد مقاومت و دفاع از ایران اسلامی دانست و افزود: همه آثار این مجموعه ارزشمند جهت حفظ و ماندگاری بهتر و همچنین دسترسی آسانتر، به صورت دیجیتال درآمده است.

حسامی ابراز کرد: اعزام و بدرقه رزمندگان به جبهه، مناطق مختلف جنگی دوران دفاع مقدس، ادوات و تجهیزات نظامی و جنگی، عکسهای یادگاری رزمندگان در جبهه، تجمع رزمندگان در حرم مطهر امام رضا(ع) قبل از اعزام به جبهه، کمکهای مردمی به جبهه، حضور اقشار مختلف در جبهه از نوجوان گرفته تا افراد کهنسال، همکاری و همیاری زنان در دوران دفاع مقدس و برگزاری مراسم مذهبی اعم از برگزاری دعا و مداحی رزمندگان در جبهه، از جمله موضوعات این عکسها است.

وی اضافه کرد: از دیگر محورهای موضوعی عکسها میتوان به تشییع شهدای دوران دفاع مقدس، مدفن شهدای گمنام، غباروبی مزار شهدا و ادای احترام اقشار مختلف مردم به شهدا، پاکسازی مناطق جنگی آسیب دیده، زائران و راهیان نور، استقبال مردم از آزادگان، مراسم رژه و بزرگداشت هفته دفاع مقدس، آموزشهای نظامی رزمندگان و فعالیتهای آستان قدس در بازسازی شهر هویزه و ... اشاره کرد.

کارشناس مسئول بخش اطلاعرسانی مدیریت امور اسناد آستان قدس رضوی تصریح کرد: علاوه بر این عکسها، 170 برگ سند و فایل دیجیتالی در موضوعات مختلف از جمله وصیتنامههای شهدا، مشارکت و کمکهای مالی آستان قدس در دوران دفاع مقدس و بازسازی هویزه در این آرشیو وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع این آرشیو دارای بیش از یکصد هزار قطعه عکسهای آنالوگ، فایل دیجیتال، نگاتیو، کنتاکت و اسلاید در موضوعات گوناگون است، گفت: مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، با برخورداری از مجموعهای از اسناد مکتوب، عکس، نشریات و مطبوعات که بخش قابل توجهی از آن در نوع خود منحصربه فرد است، زیر نظر سازمان کتابخانهها، موزهها و مرکز اسناد این آستان مقدس در امر حفظ تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم فعالیت میکند.

یادآور میشود، محققان و پژوهشگران میتوانند با مراجعه به مدیریت امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی واقع در ساختمان بنیاد پژوهشهای اسلامی، در ضلع شرقی دوربرگردان طبرسی حرم مطهر رضوی، ضمن ارائه معرفینامه معتبر، طبق شرایط و آییننامه خاص این سازمان، از مجموعه کمنظیر عکسهای تاریخی و اسناد مکتوب دوران دفاع مقدس و اسناد بر جای مانده از گذشتگان این گنجینه گرانبها استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار