تفسیر کلام وحی13/ زنان از نگاه قرآن؛

ویژگی‌های زنان بهشتی/ چرا پیرزنان داخل بهشت نمی‌شوند؟

پیامبر(ص) از سوی خداوند متعال، درباره‌ی نعمت‌های بهشت فرموده است: «در آن‌جا چیزهایی فراهم شده است که هیچ چشمی آن را ندیده و هیچ گوشی آن را نشنیده و حتّی به قلب و فکر کسی خطور نکرده است».
کد خبر: ۸۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰ - 19June 2016

ویژگی‌های زنان بهشتی/ چرا پیرزنان داخل بهشت نمی‌شوند؟

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، پیرزن، قدخمیده و نفس زنان، در حالی که عصا به دست داشت و عرق بر پیشانیش نقش بسته بود، از کوچهی تنگ و خالی میگذشت. ناگاه چشمش به پیامبر(ص) افتاد و چون به آن حضرت نزدیک شد، سلام کرد. سپس با امیدواری از آن حضرت خواست دعا کند تا او وارد بهشت شود.

پیامبر(ص) بر خلاف انتظار او فرمود: پیرزنان داخل بهشت نمیشوند! پیرزن با شنیدن این سخن به گریه افتاد، ولی پیامبر(ص) خندید و فرمود: آیا سخن خدا را نشنیدهای که در قرآن دربارهی زنان بهشتی فرموده است:«ما آنها را آفرینش نوین و جدیدی بخشیدیم و همه را «بکر» و شوهر نادیده گردانیدهایم.»

همچنین روزی پیامبر(ص) به پیرزن دیگری از قبیله اَشجع برخورد کرد که او آهسته آهسته قدم برمیداشت. حضرت فرمود: پیرزنان به بهشت نمیروند و از کنار او گذشت. پیرزن با شنیدن این سخن سخت منقلب شد و به گریه افتاد. طولی نکشید که بلال؛ مؤذن سیاه پوست پیامبر که از آنجا میگذشت، پیرزن را گریان دید و ناراحت شد. آنگاه به حضور رسول خدا(ص) رسید و داستان نگرانی و گریهی پیرزن را برای ایشان شرح داد. آن حضرت فرمود: اتفاقاً سیاهپوست هم داخل بهشت نمیشود! بلال سیاه پوست وقتی این سخن را شنید و با پیرزن درمیان گذاشت، خود و پیرزن هر دو به گریه و زاری پرداختند.

پیرزن و بلال همچنان گریه میکردند که عبّاس، عموی پیامبر(ص)، وضع آنان را برای رسول خدا(ص) شرح داد. پیامبر(ص) به عباس فرمود: اتفاقاً پیرمردان هم به بهشت نمیروند. بدین ترتیب، عبّاس نیز ناراحت شد.

پس از چند لحظه، پیامبر(ص)، پیرزن و بلال و عبّاس را نزد خویش فراخواند و برای خوشحال کردن آنان فرمود:«خداوند، به افراد آفرینشی جدید میبخشد و آنان را بهتر از آن چه بودهاند، میگرداند. آنان داخل بهشت میشوند، در حالی که جوان و سفید و نورانی هستند. افرادی که وارد بهشت میشوند، اندام و بدنهای تمیز و صورتهای بیمو و چشمهای سرمه کشیده دارند.

سرگذشت های بالا را بدین جهت آوردیم که وقتی سخن «زنان بهشتی» و امتیازها و ویژگیهای فوقالعادهی آنان مطرح میشود، مردان نپندارند که تنها زنان دارای چنین امتیازها و برتریهایی هستند و «مردان بهشتی» از آنها بیبهرهاند. باید دانست «مردان بهشتی» نیز امتیازهای فوقالعادهای دارند. همچنان که زن و مرد، تکمیلکنندهی نیازها و لذّتهای یکدیگرند اگر ویژگیهای مثبت و لذّتبخشی در زنان، وجود داشته باشد، جز این که خود آنان از آن بهره میبرند، مردان نیز در این بهرهوریها با زنان شریک هستند.

اکنون ویژگیها و زیباییهای زنان بهشتی را با استناد به آیات قرآن کریم و احادیث دینی بیان میکنیم:

1ـ جوانی و شادابی

پیش از این گفتیم که پیامبر(ص) از سوی خداوند متعال، دربارهی نعمتهای بهشت فرموده است: «در آنجا چیزهایی فراهم شده است که هیچ چشمی آن را ندیده و هیچ گوشی آن را نشنیده و حتّی به قلب و فکر کسی خطور نکرده است» و از جمله نعمتها، زنان جوان و زیبای بهشتی هستند.

قرآن کریم دربارهی جوانی و شادابی زنان بهشتی که بر خلاف جوانی و زیباییهای دنیا، پژمردگی و فرسودگی در آن راه ندارد ( از جوانی و شادابی همیشگی برخوردارند)، فرموده است:« افرادی که نامهی عمل آنان به دست راستشان داده شده و سعادتمندند، همسران گرانقدری دارند که به آنان، آفرینش جدید (و جوانی) بخشیدهایم و همهی آنان را بکر و شوهر به خود ندیده گردانیدهایم و آنان نسبت به شوهرهای خویش، عشق میورزند و خوش سخن و فصیحاند و با آنان، همسنّ و سال بوده و در خوبی و زیبایی ظاهر و باطن نیز همانند هستند.»

پیامبر(ص) دربارهی مردان و زنان بهشتی چنین فرموده است: «همه افرادی که به بهشت وارد میشوند، جوانی پایدار و همیشگی دارند و سنّ و سال آنان هم، 30 تا 33 سال است.»

2ـ پاکی و پیراستگی

پاکی و پیراستگی از آلودگیهای فکری، اخلاقی و ظاهری و باطنی، ارزشهای لذّت بخش و دلنشینی هستند که همه انسانها برای دست یافتن به آنها تلاش میکنند و اگر بدانها رسیدند، لذّت کامیابی و سعادت را به خوبی احساس میکنند.

این ویژگیها نیز از آن زنان بهشتی است. خداوند در سه جای قرآن، با عبارت:« لَهُمْ فیها أزْواجَ مُطَّهَّرة» زنان پاک و پاکیزه از آلودگیها و زشتیها را پاداش افرادی قرار داده است که ایمان و عمل صالح دارند.

خداوند در سورهی بقره، این زنان را همچون خود بهشت و نعمتهای آن جاویدان شمرده است. در سورهی آل عمران، رضوان و رضایت خداوندی را همراه آنان آورده و در سورهی نساء، زندگی با آن زنان را زیر سایههایی توصیف کرده است که همیشه دوام دارد.

به هرحال، بر اساس روایت امام صادق(ع) «زنان بهشتی جسم و بدن و جان و روحی» پاک دارند و از حسد و ناپاکی های دیگر اخلاقی (که زنان دنیا را ناراحت و گرفتار میسازد) پیراستهاند.»

3ـ دستنخوردگی و شیفتگی

دستنخوردگی و از هر نظر بکر و دوشیزه بودن، از دیگر ویژگیهای زنان بهشتی است. قرآن کریم، این موضوع را در دو جا مطرح کرده است و با اندکی تفاوت لفظی میفرماید: «در باغهای بهشتی، زنانی هستند که جز به همسران خود چشم نمیدوزند و عشق نمیورزند و پیش از آن، هیچ انسان و جنّی با آنان تماس نگرفته است.» این زنان دوشیزه و پاکند و شیفته و دلدادهی همسران خودند و طمع نگاه و لذّتجویی از هیچ مرد دیگری را ندارند.

بر اساس روایت ابوذر غفّاری، زن بهشتی به همسر خود میگوید: «به عزّت پروردگارم سوگند! در بهشت چیزی را بهتر از تو سراغ ندارم. سپاس مخصوص خداوند است که مرا همسر تو و تو را همسر من قرار داده است.»

4ـ چشمان سیاه و درشت

چشم، از نظر ساختار فیزیولوژیکی و حرکت و نگاه، نوعی جاذبه و پیام دارد . بسیاری از معانی و مفاهیم انسانی و غیر انسانی در چشمان نمودار میگردد و بدین وسیله بر مخاطبان، تأثیر میگذارد.

قرآن کریم، به جز پاکی چشم زنان بهشتی که در بالا بیان شد، در آیات دیگر به ساختمان فیزیولوژیکی آن پرداخته و در چهار آیه با واژهی حورعین از آن یاد کرده است.

حُور کسی است که سیاهی چشم او کاملاً سیاه و سفیدی آن کاملاً سفید و شفّاف است. حورالعین گروهی از زنان بهشتی درشت چشم هستند که خداوند، آنان را برای مومنان در بهشت آفریده است. پیامبر اسلام(ص) فرموده است: «حورالعین در بهشت برای همسران خود آواز میخوانند و میگویند: ما حورالعین زیبا هستیم. خداوند این زنان زیبای سیهچشم را برای مؤمنان و بزرگواران آفریده است.»

نباید فراموش کنیم که هدف عالی انسانهای بهشتی در این جنبهها خلاصه نمیشود؛ بلکه رضوان و رضایتمندی خداوند از بهشتیان، برای آنان نعمت و هدف بزرگی خواهد بود. بدینخاطر میتوان نغمه سر داد که "باغ بهشت و سایهی طوبی و قصر حور، با خاک کوی دوست، برابر نمیکنم".

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار