یادداشت/ حجت‌الاسلام دعائی

نقش‌آفرینی در جهاد تبیین و شکستن هیمنۀ نرم‌افزاری دشمن؛ مکمل عملیات «وعده صادق»

ورود جدی به عرصۀ «جهاد تبیین» و استفادۀ هوشمندانه از ابزار هنر که تأثیر آن از موشک و پهپاد بیشتر است و شکستن هیمنۀ نرم‌افزاری دشمن عملیات «وعده صادق» را تکمیل می‌کند.
کد خبر: ۶۶۲۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶ - 22April 2024

نقش‌آفرینی در جهاد تبیین و شکستن هیمنۀ نرم‌افزاری دشمن؛ مکمل عملیات «وعده صادق»گروه استان‌های دفاع‌پرس‌- حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین «سید محمدحسین دعائی» فعال فرهنگی؛ حدود یک‌ دهه است که رهبر معظم انقلاب اسلامی، در مناسبت‌های مختلف و به بهانه‌های گوناگون، از ورود جامعۀ بین‌الملل به یک پیچ مهم تاریخی خبر می‌دهند، از شکل‌گیری نظمی نوین در جهان سخن می‌گویند و بر ضرورت آمادگی ایران اسلامی برای عبور موفق از آن پیچ و نقش‌آفرینی در این نظم تأکید می‌کنند؛ خبر، سخن و تأکیدی که تحلیل تفصیلی آن، یکی از مهم‌ترین نیازهای معرفتی امروز ماست.

بدون‌شک افول بلوک تمدنی غرب با سردمداری آمریکا، به‌موازات قدرت‌ یافتن ایران در قلب محور مقاومت، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های «نظم نوین جهانی» است؛ شاخصه‌ای که می‌توان عملیات «وعدۀ صادق» را مهم‌ترین دلیل صدق آن دانست؛ چنان‌که بعد از این عملیات، دیگر نه فقط تحلیلگران فهیم و رصدپیشگان هوشیار، بلکه حتی بخش قابل ‌توجهی از افکار عمومی نیز وجوه شفافی از «ایران قوی» را با همۀ وجود لمس کردند.

هرچند اجمالا می‌بینیم و می‌دانیم که ایران اسلامی با موفقیت در عملیات «وعدۀ صادق» توانست از موازنۀ قدرت در منطقه تعریف متفاوتی ارائه داده و به همۀ بازیگران بین‌المللی معادلۀ جدیدی را تحمیل کند، اما حقیقت آن است که جز با فاصله‌گرفتن از این نقطۀ عطف تاریخی در محور زمان، نمی‌توان عظمت و اهمیت واقعی آن را دریافت. به بیان دیگر، این آیندگان هستند که می‌توانند درک درستی از واقعیت این عملیات پیدا کرده و به نقش آن در شکل‌گیری «هندسۀ جدید جهان» پی ببرند.

اگر بخواهیم کمی به واقعیت عملیات «وعدۀ صادق» نزدیک شویم، باید اولا عقبۀ آن در گام اول انقلاب را ببینیم و ثانیا فهم شفافی از آثار و ثمرات آن در گام دوم داشته باشیم. این عملیات، نه یک اتفاق ناخواسته، اقدام انفعالی، واکنش ناگهانی یا حرکت کور، بلکه نتیجۀ طبیعی موفقیت رهبر معظم انقلاب اسلامی در به ثمر رساندن پروژۀ «ایران قوی» است؛ پروژه‌ای که بدون‌شک جایگاه کشور در «نظم جدید جهانی» را تضمین کرده و حرکت انقلاب برای رسیدن به «تمدن نوین اسلامی» را شتاب خواهد داد. آری؛ بعد از عملیات وعدۀ صادق، دیگر اثبات این‌که «نزدیک قله‌ایم» سخت نیست.

مهم‌ترین سؤالی که بعد از عملیات «وعدۀ صادق» باید به آن پاسخ داد این است که وظیفۀ ما در این مقطع تاریخی چیست؟ در پاسخ به این سؤال به تبیین و تکمیل عملیات می‌توان اشاره کرد.   

در تبیین عملیات «وعده صادق» واقعیت آن است که ما نه تنها در روایت موفقیت‌های خود، خلق «پیوست رسانه‌ای» برای آن‌ها و ایجاد ارزش افزودۀ ملی از این طریق ضعیف هستیم، بلکه حتی نمی‌توانیم جلوی وارونه‌سازی آن‌ها توسط دشمن را هم بگیریم؛ و این همان نقیصه‌ای است که جز با ورود جدی به عرصۀ «جهاد تبیین» و استفادۀ هوشمندانه از ابزار «هنر» ـ همان‌که تأثیرش از موشک و پهپاد بیشتر است ـ جبران نخواهد شد.

برای تکمیل عملیات «وعدۀ صادق» باید به این مهم توجه داشت که جمهوری اسلامی با این عملیات، هیمنۀ سخت‌افزاری آمریکا و اسرائیل را شکست و به موفقیتی بزرگ دست یافت. اما تا نتواند هیمنۀ نرم‌افزاری دشمن را هم بشکند، نه به هدف اصلی خود ـ یعنی تبدیل‌شدن به یک قطب تمدنی ـ دست خواهد یافت و نه می‌تواند انتقام حقیقی شهدایی مثل حاج قاسم عزیز را بگیرد.

آری؛ دانشمندان متعهد ایران اسلامی در عرصۀ «علوم فنی»، با راهبری نیروهای نظامی و امنیتی کشور، کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام داده‌اند. حال مبادا که دانشمندان عرصۀ «علوم انسانی» در حوزه و دانشگاه، با غفلت از اسلامی‌سازی این علوم و با ناتوانی در حل چالش‌های فرهنگی کشور ـ مثل چالش تحمیلی «حجاب» ـ از این قافلۀ نورانی عقب افتاده و در زمینه‌سازی برای طلوع خورشید ولایت عظمی ارواحنا فداه دچار کوتاهی شوند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار