مسئول کانون فرهنگی مسجد جامع ثارالله در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مضامین نمایش‌های «جشنواره شبستان» تربیتی و سازنده بود

یزدی با بیان اینکه گروه‌های هنری در مساجد بخاطر آشنایی با مضامین دینی، انقلابی و مذهبی به موضوعات مهمی می‌پردازند، گفت: مضامین نمایش‌های جشنواره شبستان مناسب مخاطب کودک و نوجوان و دارای ابعاد تربیتی و سازنده بود.
کد خبر: ۶۵۷۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶ - 15March 2024

«ناهید یزدی» مسئول کانون فرهنگی مسجد جامع ثارالله تهران که میزبان اجراهایی از نخستین جشنواره ملی تئاتر شبستان بود، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس اظهار داشت: جشنواره ملی شبستان اولین دوره خود را سپری کرد که اتفاق خوب و تاثیرگذاری بود؛ البته در سال‌های دهه شصت مساجد بستر فعالیت‌های فرهنگی و هنری بود و چنین تجربه‌های مشابه‌ی را داشتیم. خوشبختانه دوباره تئاتر با جشنواره شبستان به مسجد برگشت که بیشتر مخاطبان آن کودکان و نوجوان هستند.  

وی مسجد را خاستگاه هنرمندان متعهد دانست و با تاکید براینکه اگر  زندگی هنرمندان را مطالعه و بررسی کنیم می‌بینیم که تئاتر را از مسجد شروع کردند، افزود: تئاتر  علاوه بر وجه دینی خود  بار آموزشی دارد  که  می‌تواند اثر گذار باشد؛ وقتی تئاتر در حوزه مسجد می‌آید، رشد تعالی و روحی آن مهم است. مسجد جامع ثارالله در جریان برگزاری جشنواره ملی شبستان میزبان ۱۱ نمایش بود که در  هر ساعت نمایش یک استان اجرا شد و سه شب هم برای بزرگسالان اجرا صورت گرفت و در حقیقت ۸ اکران برای کودک ونوجوان بود.  

مسئول کانون فرهنگی مسجد جامع ثارالله به مضامین نمایش‌های جشنواره پرداخت و عنوان کرد: خوشبختانه گروه‌های هنری جشنواره تئاتر شبستان بخاطر اینکه برآمده از دل مسجد هستند، با مضامین دینی و ملی و مذهبی به خوبی آشنایی دارند و به موضوعاتی می‌پردازند که مسئله روز مردم باشد و بتواند تاثیری بر مخاطب داشته باشد لذا در جریان این جشنواره شاهد مضامین متعهدانه‌ای بودیم که هرکدام از آن‌ها پیام‌های سازنده‌ای را به مخاطب هدف منتقل می‌کرد.

یزدی استمرار جشنواره شبستان را موجب رونق بخشیدن به مساجد دانست و با بیان اینکه مساجد بهترین کانون و محل برای حضور و تربیت کودک و نوجوان در کنار خانواده و مدرسه است، تصریح کرد: هر مسجد باید به عنوان پایگاه علم و تربیت و هنر محور فعالیت‌های هر محله قرار گیرد؛ متاسفانه در سال‌های گذشته این کانون مهم تربیتی مورد غفلت قرار گرفته بود که باید اقدامات فرهنگی و هنری را برای رونق بخشیدن به مساجد، گسترده برگزار کرد.

وی با بیان اینکه خانواده‌ها حتما مساجد را بهترین محل برای حضور فرزندانشان می‌دانند، گفت: در طول تاریخ شاهدیم مساجد پایگاه مورد اعتماد خانواده‌ها بوده‌اند؛ در شرایط کنونی هم مسجد بهترین و امن‌ترین جا برای تربیت است. اینکه فکر کنیم مسجد فقط محلی برای نماز و عبادت است، یک فکر کامل نیست. مسجد محل هرنوع فعالیت اجتماعی و فرهنگی است؛ اتفاقی که در دوران دفاع مقدس وجود داشت و فعالیت‌های مختلف پشتیبانی جنگ و فعالیت‌های هنری وجود داشت بخاطر ظرفیت مساجد است.

گفتنی است؛ جشنواره تئاتر ملی شبستان از سوی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد و رونق بخشیدن به مساجد که مراکز و کانون‌های اصلی در اجتماعات مردمی در شهر‌های کوچک و بزرگ و روستا‌ها هستند، برگزار شده است.

در نخستین دوره از برگزاری این جشنواره گروه‌های نمایشی و هنری که وابسته به مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند از سراسر کشور به تهران آمدند و در ۱۴ مسجد منتخب شهر تهران برای مخاطبان و اهالی مساجد به اجرای نمایش پرداختند.

این جشنواره در ۴ بخش عمومی، مهر ویژه بانوان، کودک و نوجوان و تئاتر کاغذی برگزار شده که امید است در دوره‌های آینده آثار ارسالی به جشنواره توسعه کمی و کیفی یابد.  

داوران این جشنواره نیز از چهره‌های شناخته شده عرصه تئاتر هستند که برخی از آن‌ها پیش از برگزاری جشنواره در قالب مدرسه تئاتر شبستان در تعدادی از استان‌ها حضور یافتند و به برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پرداختند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها