در دومین جشنواره علمی شهید چمران؛

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری: اعطای کارنامه فرهنگی به دانشجویان/ کشور در مسیر علمی صحیحی قرار دارد

زلفی‌گل گفت: اعطای کارنامه فرهنگی در کنار کارنامه علمی به دانشجویان یکی از اقداماتی است که توسط وزارت علوم پی‌گیری می‌شود.
کد خبر: ۶۵۲۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹ - 21February 2024

اعطای کارنامه فرهنگی به دانشجویان/ مسیر علمی کشورمان در راه صحیحی قرار داردبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «محمدعلی زلفی‌گل» وزیر علوم، تحقیقات و فناوری امروز در دومین جشنواره علمی شهید چمران که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: بخشی از وظایف ما در وزارت علوم را بسیج اساتید دنبال می‌کند و امیدواریم بسیج دانشجویی نیز از این اقدام بسیج اساتید در برگزاری چنین جشنواره‌ای الگو بگیرند.

زلفی‌گل افزود: وزارت علوم اساس تحول را پیشینه خود قرار داده است؛ بنابر این اگر دانش و علم نداشته باشیم، نمی‌توانیم پیشرفت کنیم و این در حالی است که دانایی به تدریج حاصل می‌شود؛ یعنی دانایی به صورت «آسانسوری و رانتی» به دست نمی‌آید.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: البته در جامعه دانایی بر بستر عقل و علم به وجود می‌آید که این هم بر اساس فرهنگ خواهد بود؛ موضوعی که متاسفانه در سال ۱۳۸۳ عبارت فرهنگ‌ و آموزش عالی به علوم، تحقیقات و فناوری تغییر یافت و فرهنگ از عنوان وزارتخانه حذف شد.

وی اظهار داشت: مشکل مزمن ما در جامعه اولویت منافع فردی بر منافع ملی است؛ به عنوان مثال با دادن یارانه و بنزین با این سبک و سیاق، منافع شخصی تامین می‌شود، ولی منافع ملی تامین نمی‌شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه ۸۰ هزار عضو هیئت علمی در کشور داریم، تأکید کرد: ما باید انواع پژوهش را مد نظر قرار دهیم؛ چرا که ذائقه اساتید یکسان نیست و از سوی دیگر باید از ظرفیت دیپلماسی علمی و انتقال دانش به کشور استفاده کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: یکی از کار‌هایی که انجام دادیم، افزایش تعداد مجلات علمی کشور تحت نمایه وابسته به وزارت علوم است؛ زیرا تا قبل از این دولت تعداد ۱۰۱ مجله به ثبت رسیده بود، ولی طی این مدت دو سال اخیر ۶۰ مجله جدید به ثبت رسید و به‌زودی این تعداد هم دو برابر خواهد شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۲ هزار نیاز کشور در نمایه‌ای که تعیین شده به ثبت رسیده و طی سال گذشته ۲ هزار قرارداد با صنعت منعقد شد، افزود: برای تقویت علوم پایه با توافقنامه‌ای که با معاونت علمی ریاست جمهوری منعقد شد، با هزار و ۳۸۰ نفر از نفرات برتر و المپیادی‌ها قرارداد بستیم تا از آینده علمی خود نگرانی نداشته باشند.

زلفی‌گل اضافه کرد: از سوی دیگر، مرکز علوم انسانی را هم در وزارتخانه تأسیس کردیم و با ابتکار معاونت فرهنگی وزارت علوم، سامانه فرهنگ نما طراحی شد؛ برای اینکه هر فعالیت فرهنگی در دانشگاه‌ها در این سامانه مکلف به ثبت شوند؛ به نحوی که یکی از شاخصه‌های معرفی رؤسای برتر دانشگاه‌ها سنجش میزان فعالیت‌های فرهنگی آن‌ها خواهد بود.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از کار‌هایی که صورت گرفته، اعطای کارنامه فرهنگی در کنار کارنامه علمی به دانشجویان است، گفت: یکی از الزامات مجوز برای انتشار کتاب در دانشگاه‌ها ذکر اساتید برتر کشورمان و دستاورد‌های آن‌هاست و تا زمانی که این الزام رعایت نشود، اجازه انتشار داده نمی‌شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: تعداد دانشمندان بین‌المللی ما در سال ۲۰۰۰ به چهار نفر محدود می‌شد، ولی در سال ۲۰۲۲ این عدد به ۸۴۱ نفر رسید و این هم افتخار کل نظام است. این نشان می‌دهد که کشورمان در مسیر علمی صحیحی قرار دارد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها