در نشست خبری؛

سردار طلایی‌نیک: ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی/ محصولات‌ جدیدی در حوزه هوش مصنوعی عملیاتی خواهد شد 

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از رونمایی محصولات جدید دفاعی تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: محصولات‌ جدیدی در حوزه هوش مصنوعی عملیاتی خواهد شد.
کد خبر: ۶۵۲۴۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۷ - 20February 2024

سردار طلایی‌نیک: ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی/ محصولات‌ جدیدی در حوزه هوش مصنوعی عملیاتی خواهد شد به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «رضا طلایی‌نیک» سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: بیش از ۲۰۰ جوان نخبه به جمع نخبگان وزارت دفاع پیوستند؛ زیرا جامعه نخبگانی این وزارتخانه از سرمایه‌های جامعه و دانشی کشور محسوب می‌شوند.

سردار طلایی‌نیک در ادامه به حماسه‌آفرینی ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اشاره کرد و افزود: در ماهی که گذشت، شاهد بزرگترین حماسه حضور اقتدارآفرین مردم در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بودیم که پیام‌های زیادی داشت؛ از جمله اینکه عمق مردمی نظام را نشان داد و اینکه اتکا به نقش مردم در مجموعه نظام، یک اصل بنیادی است که باید از آن صیانت کرد.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: البته با وجود سمپاشی‌هایی که توسط رسانه‌های بیگانه صورت گرفته بود و علی‌رغم تحولات منطقه و اقدامات تروریستی و ناامن‌سازی که در مقاطع مختلف رخ می‌دهد، مردم نقش بی‌بدیل خود را در راهپیمایی ۲۲ بهمن نشان دادند.

وی با بیان اینکه انتخابات از دستاورد‌های نهادینه‌شده نظام اسلامی جهت شکل‌گیری قدرت برای همه ارکان نظام است، گفت: انتخابات آثار وضعی مستقیم و غیرمستقیم در قدرت ملی کشور دارد و در این بین نیروهای‌ مسلح کشورمان علاوه بر اینکه تکلیف و حق قانونی را در انتخابات ایفا خواهند کرد، در تأمین انتخابات هم نقش خود را خواهند داشت.

سردار طلایی‌نیک یادآور شد: در ۱۱ ماه گذشته وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ۸۳ درصد طرح‌های تحقیقاتی خود را به مرحله اتمام رسانده که ۴۱ درصد از این‌ طرح‌ها به چرخه تولید وارد شده است.

وی‌ افزود: هزار و ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان در طرح‌های پژوهشی وزارت دفاع مشارکت عملیاتی دارند و در حوزه‌های هوش مصنوعی و سامانه‌های دفاعی، شناوری، پهپادی و موشکی حوزه‌های نوینی هستند که به تدریج محصولات آن‌ها به چرخه عملیاتی وارد خواهند شد.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: سال آینده و به صورت ماهانه دستاورد‌های جدید دفاعی به‌ویژه در حوزه‌های نوظهور برای رسیدن به قدرت دفاعی خواهیم داشت؛ زیرا دستیابی به دانش ایرانی، اصلی‌ترین علل این موفقیت‌هاست.

سردار طلایی‌نیک اظهار داشت: سرریز دانش دفاعی را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم که بر همین اساس، سازمان مشارکت ملی دفاعی بر اساس مصوبه ششم توسعه شکل گرفته است.

وی‌ ادامه داد: دو هزار محصول غیرنظامی با کمک فناورانه وزارت دفاع و دانش دفاعی در حال تولید و عرضه است؛ البته در این حوزه‌ها تصدی‌گری نداریم و فقط انتفال دانش صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بیان کرد: اولین موافقت ایجاد بوستان علم و فناوری دفاعی را از وزارت علوم دریافت کردیم که به صورت تخصصی در قطب‌های گوناگون ایجاد خواهد شد و اولین مرحله آن تولید محصولات چندمنظوره در شیراز و تهران است.

سردار طلایی‌نیک افزود: همچنین مقدمات چند قطب صنایع چندمنظوره را در نقاط دیگری از جمله شاهین‌شهر اصفهان به منظور ایجاد منطقه ویژه هوایی در سال آینده پیش‌بینی کردیم که ایجاد خواهد شد و در همین راستا برای صنعت دیزل سنگین و قابلیت صادراتی کردن آن نیز در حال طراحی و هماهنگی با بخش خصوصی هستیم که با مشارکت استان مازندران در شهرستان آمل احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه صادرات اقلام دفاعی با کمک بخش خصوصی از برنامه‌های این وزارتخانه است، گفت: در بخش صادرات و تولید اقلام دفاعی در سال جاری رشد داشتیم؛ به عبارت دیگر رشد ۴۰ درصدی محصولات و خدمات دفاعی را در وزارت دفاع داشتیم؛ همچنین مرکز استاندارد دفاعی داریم که محصولات دفاعی را تحت استاندارد قرار می‌دهد.

سخنگوی وزارت دفاع عنوان کرد: ما در حوزه‌های مهندسی هم تحرک بیشتری داشتیم که قانون حدنگار را برای ۹۴ درصد اراضی نیرو‌های مسلح انجام دادیم و در این رابطه ۸۰ درصد اراضی نیرو‌های مسلح به لحاظ ثبتی به مرحله صدور سند رسیده و برخی اختلاف‌های اراضی برطرف شده است؛ از سوی دیگر در سال جاری تاکنون مالکیت دو هزار و ۳۶۰‌ هکتار از اراضی نظامی را که قابلیت معاوضه داشتند، جهت ساخت مسکن ملی انتقال دادیم.

سردار طلایی‌نیک در خصوص پاکسازی میادین مین باقی‌مانده از دوران جنگ تحمیلی هم اظهار داشت: یکی از مشکلات مناطق مرزی پاکسازی نشدن میادین مین است؛ زیرا هرچند پاکسازی سطحی به اتمام رسیده، اما پاکسازی عمقی باقی مانده است؛ چرا که تا نزدیک دو متر باید پاکسازی شوند؛ با این حال تاکنون ۲۶ هزار مین و گلوله به جای مانده از جنگ کشف و منهدم شده است.

وی سپس با اشاره به اینکه در حوزه تأمین اجتماعی در نیرو‌های مسلح نیز سعی کردیم‌ که حقوق بازنشستگان را در زمان خود پرداخت کنیم، گفت: ۶۳۳ میلیارد تومان مطالبات قانونی بازنشستگان امسال پرداخت شد و برای خدمات نوین نیز ۹۰ درصد نسخ درمانی به صورت اینترنتی صورت می‌گیرد و پرداخت هزینه‌های درمان هم به هشت روز رسیده است؛ همچنین در شبکه فروشگاهی اتکا بخش خصوصی را مشارکت داده‌ایم که ۷۱ فروشگاه به نمایندگی از اتکا در کشور افتتاح شده است.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه به جنایات متعدد رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین و به‌ویژه مردم غزه اشاره و عنوان کرد: مهم‌ترین مسئله جهانی و منطقه شرارت‌های رژیم صهیونیستی است؛ حمایت و شرارت صهیونیست‌ها با پشتیبانی آمریکا صورت می‌گیرد که این باعث شده کارنامه ننگین این رژیم سنگین‌تر شود.

سردار طلایی‌نیک همچنین درباره رونمایی محصولات دفاعی جدید هم بیان کرد: تا آخر سال رونمایی‌هایی خواهیم داشت، اما اینکه اطلاع‌رسانی عمومی داشته باشیم، هنوز برای آن تصمیمی گرفته نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاع‌پرس درباره دیوارکشی در مناطق مرزی شرق کشور گفت: تأمین امنیت مرز‌ها مطالبه‌ای ملی است؛ البته هرچه سطح امنیت را افرایش دهیم به نفع دو کشور همسایه است؛ لذا در شرق از دو دهه قبل تقویت مرزبانی در دستور کار قرار گرفته و فعالیت‌هایی هم صورت گرفته است، اما به دلیل اینکه منابع بودجه‌ای آن به‌هنگام پرداخت نشد، برنامه تقویت مرزی طولانی‌تر شد و در زمان‌بندی لازم به نتیجه نرسید.

سخنگوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح افزود: بنابراین اگر مصوبات و منابعی که در این رابطه پیش‌بینی شده به‌موقع پرداخت شود، امنیت مرز‌ها را به صورت پایدار خواهیم داشت؛ زیرا اقدامات تروریسی که بعضاً در کشورمان صورت می‌گیرد به واسطه وجود حفره‌های مرزی است؛ لذا انجام این کار در اولویت قرار دارد.

سردار طلایی‌نیک همچنین عنوان کرد: هیچ‌کدام از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص همکاری نظامی ایران و روسیه صحت نداشته و این همکاری‌ها ارتباطی به جنگ در اوکراین ندارد. ما طبق قرار و توافق‌های قبلی همکاری‌های خود را با هدف ثبات امنیت منطقه ادامه می‌دهیم؛ البته آمادگی داریم که برای خاتمه جنگ در منطقه بالکان و جنگ‌های منطقه‌ای هم کمک کنیم.

وی‌ بیان کرد: در حوزه ساخت شناوری با محصولات متنوعی از یک تن تا ۱۰ هزار تن هدف‌گذاری شده است که زمان‌بندی مشخصی دارد؛ بدین ترتیب تا قبل از پایان سال جاری الحاق جدیدی نخواهیم داشت؛ همچنین در حوزه پهپادی انواعی از محصولات را در دست ساخت و طراحی داریم که در زمان مشخص خود رونمایی می‌شوند.

سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه صادرات اقلام دفاعی با رعایت قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد، گفت: بخشی از افرایش بودجه دفاعی در سال آینده مربوط به افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارکنان و بازنشستگان است؛ اما در بخش تقویت بودجه دفاعی پنج درصد بودجه عمومی است؛ البته از درآمد‌های صادراتی بخشی را برای تقویت بنیه دفاعی و طرح‌های راهبردی و دفاعی هم استفاده می‌کنیم.

سردار طلایی‌نیک گفت: ما همه مقررات بین‌المللی و کشور‌های هدف صادراتی را بررسی می‌کنیم و کشور‌هایی در هدف صادرات قرار می‌گیرند که مداخله‌ای در جنگ‌افروزی‌های جنایتکارانه نداشته باشند.

وی‌ با بیان اینکه قیمت محصولات صادراتی ایران از مزیت بالایی برخوردارند، ادامه داد: صادرات اقلام دفاعی باید به نحوی باشد که به قدرت بازدارندگی ما آسیبی وارد نشود.

سخنگوی وزارت دفاع با بیان اینکه آزمون سامانه‌های دفاعی را در رزمایش‌های عملیاتی انجام نمی‌دهیم، گفت: هزار طرح بومی‌سازی محصولات دفاعی را در یک سال اخیر در دستور کار قرار دادیم که این موجب می‌شود افزایش قدرت خنثی‌سازی خرابکاری‌ها، تحریم‌ها و کاهش ارزبری را شاهد باشیم؛ به نحوی که با ساخت محصولات دفاعی در کشورمان موجب صرفه‌جویی ارزی برای کشور به میزان ۲۵۰ میلیون دلار شده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار