برنده سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

اقتباس از ادبیات دفاع مقدس به تولیدات جنگ کمک می‌کند/ سینمای کودک و نوجوان در جشنواره فجر دیده نمی‌شود

کشاورز اقتباس را نجات‌دهنده سینما دانست و با بیان اینکه در این مسیر کتاب‌های دفاع مقدس منابع غنی برای تولید فیلم می‌باشند، گفت: سینمای کودک و نوجوان در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر دیده نشده‌ است.
کد خبر: ۶۵۲۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲ - 20February 2024

«رضا کشاورز» که برنده سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به دلیل اقتباس از یک متن داستانی برای فیلم «باغ کیانوش» است، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس اظهار داشت: قطعا که جایزه گرفتن از جشنواره فیلم فجر که ویترین سینمای ایران است، خصوصا سیمرغ خیلی خوشحال‌کننده است.

وی افزود: در مرحله‌ی اول این مسئله برای من یک افتخار است. سیمرغ ما برای دستاورد فنی و هنری است، یک برکت بود که مربوط به جایگاه ساخت اثر است. عنوان این جایزه بیشتر یک عنوان هنری است که خوشحال‌کننده است اما اینکه در بخش‌های دیگر جشنواره فیلم ما نامزد نبود، ناراحت‌کننده بود.

این فیلمساز در پاسخ به اینکه باغ کیانوش در چه بخش‌های دیگری توانایی نامزد شدن داشت، عنوان کرد: انتظار اول این بود که هیئات انتخاب فیلم «باغ کیانوش» را در بخش سودای سیمرغ قرار می‌داد و در این بخش قطعا اتفاقات بهتری برای بخش‌های مختلف فیلم رقم می‌خورد. مثلا در بخش‌های فیلمبرداری، تدوین، موسیقی حرف برای گفتن داشتیم و حتی صدا و جلوه‌های ویژه ما بخش‌هایی بودند که شانس سیمرغ داشت. 

اقتباس از ادبیات دفاع مقدس به تولیدات جنگ کمک می‌کند/ سینمای کودک و نوجوان در جشنواره فجر دیده نمی‌شود

سوال: فیلم «باغ کیانوش» که در بخش فیلم اولی‌های جشنواره بود، چرا در هیچ بخشی نامزد نشد، نظر شما در این خصوص چگونه است؟
این مسئله برای ما خیلی عجیب بود. در حالی که فیلم ما توسط منتقدین و مخاطبین تحسین شده بود ولی در داوری عملا نادیده گرفته شد و ما خیلی از این مسئله ناراحت شدیم. البته فیلم‌های دیگری وجود داشتند که در هیچ بخشی نامزد نشدند و انتخاب‌ها عجیب بودند. 

کشاورز به مسئله اقتباس پرداخت درخصوص روند تولید این فیلم عنوان کرد: سال گذشته از دوستانمان در باشگاه فیلم سوره کتاب «باغ کیانوش» را به من معرفی کردند تا مطالعه کنم و قرار شد نظرم را درباره کتاب بیان کنم. البته من قبلا کارهایی در زمینه کودک و نوجوان انجام داده بودم و این کتاب با فضایی که من کار کرده بودم ارتباط تنگاتنگی داشت. من کتاب را خواندم و برایم جالب بود چراکه قصه‌ی یک خطی داشت. اقتباس به طور کلی یک مسیر خیلی درست برای فیلمسازی است چون آزمون و خطای کمتری دارد و در این زمینه کتاب‌های مختلف از سال‌های دفاع مقدس وجود دارد چراکه قبلا متن یک جا جواب خودش را پس داده است و از این جهت ظرفیت‌های بیشتری دارد و قطعا اقتباس از کتاب‌های مربوط به فرهنگ خودمان ایران که مظلوم واقع شده‌اند و کمتر به سراغ آن‌ها رفته شده است، راه نجات‌اند. با توجه به اینکه ما در سینما متن خوب کم داریم، باید به سراغ اقتبال رفت. 

کارگردان فیلم «باغ کیانوش» درباره اینکه در این فیام چقدر به متن وفادار داستان وفادار بوده است، گفت: من به میزان زیادی به کتاب و قصه آن وفادار بودم اما دقیق نمی‌توان درباره آن گفت که چقدر وفادار بوده‌ایم و چقدر تخیل کرده‌ایم اما کتاب یک خط داستانی داشت که ما در فیلم کاملا به این خط داستانی وفادار بودیم.

این کارگردان به دشواری‌های سینمای کودک و نوجوان پرداخت و گفت: فیلمسازی در حوزه کودک و نوجوان انگیزه و عشق می‌‌خواهد یعنی فارغ از تمام حواشی که می‌تواند وجود داشته باشد باید علاقه وجود داشته باشد چراکه همواره این دیالوگ وجود دارد که «کار با بچه خیلی سخت است» مخصوصا این حجم از بچه که در فیلم ما وجود داشت اما این مسئله برای من متفاوت است و این کار برای من خیلی جذاب‌تر هم هست چراکه کلا بچه‌ها دارای یک روحیه و رفتار صادقانه هستند که به کار کمک می‌کند و من بخاطر همین مشتاق به این نوع سینما هستم. آن نگاهی که مقداری شاید همراه با کاسب‌کارانه باید در کار با بچه‌ها از ذهن حذف کرد و صرفا با انگیزه شخصی کار کرد که من شخصا انگیزه شخصی زیادی برای کار در این زمینه دارم و این فضا و دنیایی که بچه‌ها دارند، زندگی می‌کنم.

کشاورز در پاسخ به اینکه چراکه فیلمسازان کودک و نوجوان در سینمای ایران به جایگاه خودشان نرسیده‌اند، گفت: این مسئله قطعا وجود دارد و این یک اتفاق عجیب در سینمای ایران است که خیلی وحشتناک است. امسال ما چند فیلم کودک در جشنواره فیلم فجر داشتیم و فکر کردیم نگاه‌ها به این سینما متفاوت است و حرف از این مسئله زیادی بود که جشنواره امسال یک جشنواره رنگا رنگ است اما این فقط در عرصه حضور در جشنواره بود چراکه در طول برگزاری جشنواره این فیلم‌ها به راحتی کنار گذاشته شدند و زعم خودشان به فیلم‌های جدی پرداخته شد! 

اقتباس از ادبیات دفاع مقدس به تولیدات جنگ کمک می‌کند/ سینمای کودک و نوجوان در جشنواره فجر دیده نمی‌شود

وی ادامه داد: امسال فیلم‌‌های کودک نوجوان بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم؛ فیلم نوروز، ملکه آلیشون، باغ کیانوش و آثار انیمیشنی در جشنواره داشتیم که هیچ اهمیتی به هیچ کدام از این فیلم‌ها داده نشد و درباره آن‌ها حتی درست صحبت نمی‌شد که این یک اتفاق به شدت برای سینمای ایران است. سینمای کودک و نوجوان یک سینمای مهم است و بی توجهی به آن برای آینده سینما خطرناک است. 

کارگردان «باغ کیانوش» تصریح کرد: من حس می‌کنم این نوع سینما در جشنواره فیلم فجر جدی گرفته نمی‌شود و اگر این هیئات داورن نبودند و افراد دیگری هم جای آن‌ها بودند شاید این برخورد وجود داشت. عدم توجه به سینمای کودک و نوجوان هیچ واکنشی به همراه ندارد و انگار اقشار مختلف و حتی رسانه‌ها نسبت به آن واکنشی ندارند و اعتراض به عدم جایزه گرفتن برخی فیلم‌ها بخاطر این بود که فیلم سلبریتی محور بود و اعتراض نسبت به فیلم‌های دیگر وجود نداشت.  

کشاورز درباره بازخوردهای مخاطبین نسبت به این فیلم عنوان کرد: ما تمام بازخوردهایی که از فیلم داشتیم، مثبت بود. ما در برج میلاد (کاخ جشنواره) وقتی فیلم را با اهالی رسانه دیدیم، سومین فیلم پرتشویق‌ترین جشنواره بودیم. اولین فیلم از این نظر فیلم «مجنون» و «پرویزخان» و سومین فیلم «باغ کیانوش» پرطرفدار و پرتشویق شد. حتی در سینماهایی که فیلم ما نمایش داده شد، بازخوردهای خوبی را دیدیم و حتی نقدهایی که نوشته شد، مثبت بود. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار