یادداشت/ حجت الاسلام ابراهیمی

رجب؛ ماه غفران و مغفرت

ماه رجب، ماه مغفرت و غفران است و برای آبادانی برزخ و قیامت باید از آن استفاده کرد.
کد خبر: ۶۴۹۶۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۸ - 10February 2024

عظمت ماه رجب باعث تسریع استجابت دعا می‌شود

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ حجت‌الاسلام والمسلمین «سیّد امیر ابراهیمی»؛ مسئول نشر آثار و ارزش‌های مشارکت روحانیت در دفاع مقدس لرستان؛ سلام بر ماه مبارک رجب، سلام بر رجبیّون، سلام و تحیّات و غفران و رحمت الهی بر روزه داران این ماه، سلام بر عزیزانی که ندای «این الرجبیّون» را لبیّک گفته، و بر سر سفره رحمت خداوند متعال نشسته و از نعمت‌های بیکران آن بهره‌مند می‌شوید. بر خود ببالید ‌و به این سعادت بزرگ، افتخار نمایید، و شکر خدای منّان را به جا آورید.

رجب نام نهری در بهشت است و بر اساس روایات، رحمت خداوند در این ماه به مؤمنان، بسیار اصابت می‌کند، از این رو آن را «رجب الأصَبّ» نامیدند. شناخت حقیقی این ماه و برکات آن را فقط باید از خداوند خواستار شد، چنانکه در دعای اول ماه رجب می‌خوانیم: «عَرِّفْنِی بَرَکَةَ هذَا الشَّهْرِ وَ یُمْنَه خدایا، برکت و سعادت این ماه را به من معرفی کن.»

شرافت و بزرگی این ماه سبب شده تا استجابت دعا به تأخیر نیفتد. این ویژگی ماه رجب را مردم پیش از اسلام نیز می‌دانستند.  ماه رجب از الطاف الهی و فرصت مغتنمی است که خداوند برای بندگانش فراهم ساخته و در آن استجابت دعا را تضمین کرده است. ماه رجب، ماه استغفار است و ماهی است که «این الرّجبیون» در مورد آن وارد شده است. انسانی که به ذکر خدا و طاعت او توجه کند، می‌تواند از این ماه شریف بهره داشته باشد. انسان نمی‌داند که تا چه موقع از این فرصت‌ها نصیب او می‌شود. این ماه، ماه مغفرت و غفران است و برای آبادانی برزخ و قیامت باید از آن استفاده کرد.

خاتم الانبیا (صلی الله علیه و آله) فرمودند: «خدای تعالی فرشته‌ای به نام «داعی» دارد و هنگامی که ماه رجب فرا می‌رسد، این فرشته هر شب تا صبح ندا سرمی‌‏دهد که: خوشا به حال آنان که به یاد خدا هستند و خوشا به حال کسانی که فرمان‌بردار اویند. خدای تعالی می‌فرماید: من همنشین کسی هستم که با من همنشین باشداجابت‌کننده کسی هستم که اطاعت‌کننده من باشد و آمرزنده کسی هستم که از من طلب آمرزش و غفران نماید .»

دعاهایی که در این ماه وارد شده دارای مضامین عالی و بلند بوده و پیرامون این ماه، نکات مهمی در آنها ذکر شده است. در دعایی که خواندن هر روز آن سفارش شده، تعبیر مهمی آمده: «نَیْلُکَ مُتَاحٌ لِلْآمِلِینَ  عطایت برای امیدواران مهیا است.» نیل یعنی وصول و رسیدن؛ یعنی بشر چنان می‌تواند پرواز کند که به خداوند نائل شود. کسانی که چنین آرزویی دارند، در این ماه، راه پرواز برای آنها وجود دارد.

وقتی ما می‌توانیم هدف خود را وصول الی الله قرار دهیم، چرا ما به اهداف پایین بسنده کنیم؟ نهایت امر این است که بهشت باشد اما وصول الی الله بالاترین است و نباید آن را رها کنیم.ولادت مولی امیرالمؤمنین (علیه السلام) شرافت والایی را برای این ماه به ارمغان آورده و از همین روی، این ماه به عنوان ماه امیرالمؤمنین (علیه السلام) عنوان شده و نشان می‌دهد باید از مقام و شفاعت ایشان برای رسیدن به مقاصد خود استفاده کنیم.

قرآن به مسلمانان امر فرموده: «وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسیلَةَ ؛و در جستجوی وسیله برای رسیدن به خدا باشید.» امیرالمؤمنین (علیه السلام) در ذیل این آیه فرمودند: «من همان وسیله‌ای هستم که خدا به جست‌وجوی آن فرمان داده است .» بی‌شک تضرع در درگاه خداوند به واسطه این بزرگواران، سبب مشکل‌گشایی از از گره‌های زندگی خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها