در حال بروز رسانی؛

واکنش‌های جهانی به اعدام رهبر شیعیان عربستان

انتشار خبر اعدام شیخ "نمر باقر النمر"، عالم مجاهد و مبارز عربستانی، موجی از واکنش‌ها و اعتراضات را در فضای بین‌المللی و منطقه‌ای به صورت گسترده ایجاد کرد.
کد خبر: ۶۴۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۵ - 02January 2016

واکنش‌های جهانی به اعدام رهبر شیعیان عربستان

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، سعودیها سرانجام با وجود همه مخالفتهای شدید با اعدام شیخ «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان، صبح امروز شنبه 12 دیماه دست خود را به خون پاک این شیخ آغشته کردند؛ امروز آلسعود دست به جنایتی زد که خشم جهانیان را برانگیخت و این اقدام باعث شد، که آلسعود نسخه خود را زودتر از موعد درهم پیچید.

انتشار خبر اعدام شیخ «نمر باقر النمر»، عالم مجاهد و مبارز عربستانی، موجی از واکنشها و اعتراضاتی را در فضای بینالمللی و منطقهای ایجاد کرد، که در ادامه بخشی از این واکنشها از منظر مخاطبان میگذرد:

** جنبش انصارالله یمن طی بیانیهای اعدام شهید «نمر باقر النمر»، روحانی شیعه عربستانی را شدیدا محکوم کرد.

** برادر شیخ نمر: این اقدام «شنیع» را محکوم میکنیم، اما به سازمانهای بینالمللی مراجعه نمیکنیم، چراکه میدانیم کاری نمیکنند.

** ائتلاف حاکم عراق ضمن محکومیت اعدام شیخ «نمرباقرالنمر»، اعلام کرد که این اقدام «منطقه را به آتش میکشد.»

** شورای عالی شیعیان لبنان این اقدام را محکوم کرده و آن را «اشتباهی بزرگ» توصیف کرد.

** وزارت خارجه ایران: دولت عربستان «تاوان سختی» بابت پیگیری این سیاستها خواهد پرداخت.

** هزاران بحرینی ساعتی بعد از انتشار خبر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان، تظاهرات کردند.

** جبهه خلق برای آزادی فلسطین: اعدام شیخ «نمر باقر النمر» اصرار سعودیها را برای دامن زدن به اختلافات مذهبی نشان داد.

** «شیخ بدر الدین حسون» مفتی اعظم سوریه هم با محکوم کردن اعدام شیخ «نمر باقرالنمر»، این اقدام عربستان را یک جنایت توصیف کرده است.

** «هادی العامری»: خبر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» توسط مسؤولان سعودی، به سبب مخالفت با رژیم حاکم، ما را به شدت اندوهگین کرد.

** «هیثم الجبوری» رئیس جریان «کفاءات» در پارلمان عراق، اعدام آیتالله النمر را پیامی برای «رضایت صهیونیستها» دانست و ادامه داد: زمان اعدام شیخ النمر به گونهای بود که گویی در جهت انتقام گرفتن از «اعدام صدام» بوده است. وی از جامعه بینالمللی خواست حکام سعودی را برکنار کنند.

** سید «شفقت الشیرازی» نائب رئیس شورای وحدت مسلمانان پاکستان: اعدام شیخ «نمر باقر النمر» احساسات میلیونها مسلمان را جریحه دار کرده است. با اعدام این روحانی شیعه عربستان جنایتی دیگری را بر جنایات خود افزود و به همین علت، رژیم آل سعود در آستانه سرنگونی قرار گرفته است. 

این واکنشها در حالی است که در مقابل، هیئت علمای ارشد عربستان (علمای وهابیت) با صدور بیانیهای از اجرای حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی بارز و رهبر شیعیان عربستان استقبال کرد.

گفتنی است؛ شیخ نمر النمر در پی اعتراضات شیعیان عربستان در سال 2012 بازداشت شد و در 23 مهرماه 1393 دادگاه جنایی عربستان سعودی شیخ نمر را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم کرد.

بر اساس بیانیه صادره از وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شدهاند، صبح امروز شنبه 12 دیماه 1394 اجرا شد.

با اعلام خبر اعدام شیخ نمر النمر، شهرهای شیعهنشین عربستان به ویژه «القطیف» به حالت آماده باش در آمده و تمامی پاسگاهها و پایگاههای پلیس در پی ترس از خشم شیعیان، بسته شده است.

پایگاه خبری "العهد" نیز نوشت: صدها خودروی زرهی به سمت شهر القطیف حرکت کردهاند تا با اعتراضات مردمی مقابله کنند.

نظر شما
پربیننده ها