در گفت‌‌وگو با دفاع‌پرس؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان: یادمان‌های شهدا نماد و هویت یک ملت است

سرهنگ رشیدی گفت: یادمان‌های شهدا نماد و هویت یک ملت است و نشانه‌ای از یک پیشینه غنی است و تنه برای یادبود شهدا نیست
کد خبر: ۶۴۳۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۳ - 10January 2024

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس لرستان: یادمان‌های شهدا نماد و هویت یک ملت استگروه استان‌های دفاع‌پرس: یادمان‌های شهدا از جمله مراکز معنوی، فرهنگی  هستند که پاسداری از تاریخ پر افتخار دفاع مقدس را در ذهن تداعی می‌کند. یادمان‌های شهدا مکان‌های مقدسی هستند که عاشقان مشتاق را با پای دل به نزد خود فرا می‌خوانند.

برهمین اساس، با سرهنگ پاسدار «محسن رشیدی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در خصوص اهمیت احداث یادمان‌های شهدای گمنام گفت‌وگویی انجام شده است که در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: علت گمنام بودن برخی از شهدا چیست؟

موقعیت جغرافیایی مناطق جنگی و هم چنین شرایط  سخت جنگ، تبادل آتش فراوان، نبود امکانات حمل و نقل کافی در برخی عملیات‌ها و ... باعث عدم انتقال پیکر مطهر تعدادی از شهدا به پشت جبهه می‌شد. همچنین نبود علائم هویت‌یاب همچون پلاک در حین تفحص اجساد مطهر، شهدا باعث گمنامی آنها می‌شد. همچنین در برخی از عملیات‌ها انفجارهای مهیب باعث تکه تکه شدن پیکر شهدا می‌شد و شناسایی را دشوار می‌کرد.

دفاع‌پرس: یادمان‌های شهدا چه نقشی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند؟

یادمان‌ها باعث حفظ تاریخ پرافتخار ملت قهرمان پرور و شهیدپرور ما می‌شود. همچنین مفاهیم مرتبط با دفاع مقدس را بیان می‌کنند که بارِ ارزشی و حماسی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند. این یادمان‌ها رد پای تاریخ یک ملت با پیشینه‌ای غنی است و تنها برای یادبود شهدا نیست، احداث یادمان‌ها سبب الگوسازی از شخصیت، سیره و حماسه ایثارگرانه‌ آن‌ها خواهد شد.

دفاع‌پرس: محل احداث یادمان‌ها براساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟

در شهرستان‌ها براساس درخواست‌های مردمی یک مکان که فضای کافی و مناسب برای حضور زائران، اجرای برنامه‌های فرهنگی و مناسبتی داشته باشد در نظر گرفته می‌شود و با همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، یادمان شهدا ساخته می‌شود و پس از ساخت جهت حفظ و نگهداری شهر داری ایفای نقش می‌کند.

دفاع‌پرس: ویژگی‌های معماری بنا باید چگونه باشد؟

طرح معماری‌ باید سرشار از معنویت باشد و ذهن را به سمت ارزش‌ها سوق دهد. طراحی یادمان‌های شهدا، نشأت گرفته از نحله فکری و اعتقادی قوی است و همین امر طراحی یادمان شهدا را از بنایی که فقط جنبه تاریخی دارند متفاوت می‌کند. هر بنای یادمانی را می‌توان از پنج منظر جغرافیایی، هنری، جهان‌بینی، انسان‌شناسی و معرفت شناسی بازنمایی کرد که مفهوم وطن را تقویت کند. شکل ظاهری یادمان‌ها  مهم‌ترین مسئله در فضایی است که می‌خواهد حس تعلق‌خاطر را به‌وجود آورد. یادمان شهدای گمنام به‌منظور بیانِ بخشی از خاطرات هشت سال دفاع مقدس است

دفاع‌پرس: تدفین شهدای گمنام در دانشگاه‌ها دارای چه اهدافی است؟

فرهنگ مقاومت مختص به زمان خاصی نیست که به فراموشی سپرده شود؛ یادآوری رشادت‌ها و ایثار شهدا در دفاع از اسلام، تمامیت ارضی و ... نیازمند گسترش فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت و الگوسازی شهدا برای نسل حال و آینده  است. از طرفی یادمان‌های شهدا مکانی برای تجدید میثاق با شهدا و ایجاد فضایی تعاملی با مخاطب در راستای نشان دادن  عظمت جایگاه رفیع جهاد در برابر دشمن و تقدس مراکز علمی به نام شهدا است.

دفاع‌پرس: استقبال مردم لرستان از مراسم تشییع و تدفین شهدای گمنام را که هر ساله همزمان با ایام فاطمیه برگزار می‌شود و حضور آنها را در یادمان‌های چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مردم لرستان همواره نشان داده‌اند که در مقابله با دشمن متجاوز با تمام توان به میدان می‌آیند و تا آخرین قطره خون مدافع ارزش‌ها و سرزمین  خود هستند. سابقه مبارزاتی مردمان این دیار در دوره رضاخان و دفاع مقدس و همچنین آمار شهدای مدافع امنیت این استان دلیلی بر این مدعاست.

هر ساله نیز در مراسم استقبال، تشییع و تدفین شهدای گمنام شاهد حضور کم نظیر اقشار مردم لرستان هستیم. همچنین استقبال مردم لرستان در یادمان‌ها قابل تامل است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار