دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

عدم توزیع درست آثار سینمای انقلاب و دفاع مقدس

روند فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد با وجود تولید آثار مختلف فاخر در موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اما عدم توزیع درست آثار استراتژیک سینمایی همواره پاشنه آشیلی برای این آثار قرار گرفته شده که لازم است مدیریت فرهنگی ورود جدی و تاثیرگذار در راستای رفع این خلا داشته باشد.
کد خبر: ۶۳۸۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۸ - 17December 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس؛ فروش سینمای ایران از ابتدای آذر تا ۲۴ این ماه به بیش از ۱۲۲ میلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان رسید که جمعه ۲۴ آذر با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۷۱۷ میلیون تومان، پرفروش‌ترین روز این ماه محسوب می‌شود. همچنین سه‌شنبه، ۲۱ آذر با ۲۶۳ هزار و ۱۱۰ نفر، پرمخاطب‌ترین روز هفته گذشته و این ماه بوده است.

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته به ترتیب، فیلم‌های «هتل» بیش از ۱۲ میلیارد و ۱۰۴ میلیون تومان، «ویلای ساحلی» بیش از ۹ میلیارد و ۴۸۴ میلیون تومان، «ورود و خروج ممنوع» بیش از ۳ میلیارد و ۳۱۶ میلیون تومان، «فسیل» بیش از دو میلیارد و ۵۸۷ میلیون تومان، «بچه زرنگ» بیش از دو میلیارد و ۳۶۴ میلیون تومان، «جوجه تیغی» بیش از یک میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان، «مسافری از گانورا» بیش از ۷۴۵ میلیون و ۶۹۲ هزار تومان و «نارگیل ۲» ۶۳۰ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان فروش داشتند.

فیلم‌های «حدود ۸ صبح» بیش از ۵۳۳ میلیون و ۷۴۲ هزار تومان، «گیج‌گاه» بیش از ۴۳۲ میلیون و ۶۲۸ هزار تومان، «عامه‌پسند» با فروش ۳۹۳ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان، «سلفی با رستم» با فروش بیش از ۳۷۸ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان، «ضد» با فروش ۳۳۹ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان، «شهر هرت» با فروش ۳۰۴ میلیون و ۴۳۲ هزار تومان و «جنگل پرتقال» با فروش بیش از ۱۲۱ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان به ترتیب در رتبه نهم تا پانزدهم جدول فروش هفته گذشته جای گرفتند.

آمار فروش‌های این روزهای سینمای ایران، تداوم روند فروش‌های بعد از همه گیری کرونا را نشان می‌دهد. عموم مخاطبان سینما فارغ از مضامین آثار به‌دنبال تجربه‌ی لحظاتی شاد در کنار خانواده و دوستان هستند؛ این ذائغه را مدیران فرهنگی می‌تواند در تولید آثار سینمایی موردنظر قرار دهند. نظرسنجی و توجه به ذائغه مخاطبان حتماً در موفقیت روند تولید آثار کمک کننده خواهد بود. 

غریب یکی از فیلم‌های موفق سال گذشته جشنواره فیلم فجر بود که امسال به اکران رسید. این فیلم به کارگردانی محمدحسین لطیفی و نویسندگی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا محصول سال ۱۴۰۱ است. غریب فیلمی درباره‌ی محمد بروجردی است که نقش او توسط بابک حمیدیان ایفا شده‌ است. این فیلم نخستین‌بار در چهل و یکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و سپس در هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به اکران درآمد.

غریب در بین اهالی سینما و منتقدان با استقبال روبرو شد ولی این اثر مهم سینمایی در گیشه سینما نتوانست موفقیت‌های لازم را کسب کند درحالی که فیلم غریب و دیگر آثاری که در حوزه دفاع مقدس ساخته می‌شوند باید حتما توسط مجموعه‌های مختلف مورد حمایت قرار گیرند تا مخاطبان بیشتری را درگیر کنند. 

از دیگر فیلم‌های درحال اکران این روزها فیلم سرهنگ ثریا است که از فیلم‌های مهم جشنواره چهل و یکم فجر بود. لیلی عاج یکی از فیلم اولی‌های آن جشنواره، با دستمایه قرار دادن موضوع پادگان اشرف مقر سازمان منافقین سعی کرد با یک پروژه بزرگ وارد عرصه فیلمسازی شود. جلیل شعبانی تهیه‌کننده سرهنگ ثریا پیش از این نیز از فیلم اولی‌ها حمایت کرده و سال ۹۹ فیلم منصور را که به زندگی سرلشگر ستاری می‌پردازد، به عنوان تهیه‌کننده در کارنامه دارد.

روند فروش فیلم‌ها نشان می‌دهد با وجود تولید آثار مختلف فاخر در موضوعات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اما عدم توزیع درست آثار استراتژیک سینمایی همواره پاشنه آشیلی برای این آثار قرار گرفته که ضروری است مدیریتتتتت فرهنگی ورود جدی و تاثیرگذار در راستای رفع این خلا داشته باشد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار