دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نابغه‌ای که به دنبال شهادت بود+فیلم

شهید فخری‌زاده استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع)، دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیرو‌های مسلح که لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران را رسانه‌های غربی به او دادند.
کد خبر: ۶۳۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۸ - 30November 2023

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آمریکایی‌ها «محسن فخری‌زاده» را صندوقچه اسرار برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه، ولی مؤثر داشته است. وی که نامش در قطعنامه ۱۷۴۷ شورای امنیت در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ علیه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران جزو افراد تحریم شده بود، عضویت در هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین (ع) و ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را در کارنامه خود داشت. فخری‌زاده همچنین در زمینه‌هایی، چون هسته‌ای، موشکی، زیستی، فناوری کوانتومی، هوش مصنوعی، آکوستیک، فیزیک، الکترومغناطیس، اپتیک و فلسفه فعالیت داشت و به عنوان «پدر علم هسته‌ای ایران» شناخته می‌شود.

نابغه‌ای که به دنبال شهادت بود! +فیلم

او متولد سال ۱۳۳۶ در شهر قم بود. استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه امام حسین (ع)، دانشمند ارشد وزارت دفاع و لجستیک نیرو‌های مسلح که لقب پدر برنامه هسته‌ای ایران را رسانه‌های غربی به او دادند. محسن فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان در نشریه آمریکایی فارن پالیسی درج شد.

فخری زاده پس از تشکیل واحد تحقیقات ویژه اتمی از ابتدای تشکیل این مرکز فعالیت خود را آغاز کرد، او همچنین سابقه همکاری با شهید طهرانی مقدم در زمینه صنعت موشکی ایران را داشت. امیر حاتمی وزیر دفاع ایران عنوان کرده بود که شهید فخری‌زاده از افرادی بود که با وزارت بهداشت در جهت ساخت «کیت تشخیص کرونا و واکسن کرونا» همکاری داشته است. او تنها دانشمندی بود که نتانیاهو در یک برنامه رسمی از او نام برد و رسانه‌های صهیونیستی اعلام کرده بودند اوایل سال ۱۳۹۷، سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) تلاش کرده یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند، اما عملیات او ناموفق بوده است.

در دوران دفاع مقدس نیز فخری زاده حضور یافت و ابتدا در جبهه غرب نقش آفرینی کرد و سپس به عنوان نیروی لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب در عملیات‌های مختلف شرکت کرد. این دانشمند هسته‌ای و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع، روز جمعه هفتم آذر سال ۱۳۹۹ به‌دست عوامل تروریستی موساد در آبسرد تهران ترور شد و به شهادت رسید.

او به همراه همسرش و سه خودروی تیم حفاظت از شهر رستمکلای مازندران به سمت تهران حرکت می‌کردند که در منطقه آبسرد دماوند مورد سوءقصد قرار گرفت.

او نه تنها در بعد علمی بلکه در بعد اخلاقی و معرفتی نیز سرآمد بود و علم و معنویت را بهم پیوند زده بود چانچه در سخنرانی‌ای در خصوص شهادت می‌گوید: «بکشند، هرچه می‌خواهند بکشند، ما از جا نمی‌نشینیم، این‌ها نشان دادند جهادگران علمی را می‌کشند، پس ماهم امید داریم که روزی شهید شویم ولو نرویم عراق، ولو نرویم سوریه. آن‌ها نشان دادند که این امید وجود دارد اگر طالب شهادت هستیم. ولی باید ببینند که چقدر خلوص در ماست. به میزان خلوص آن مقام (شهادت) حاصل می‌شود.»

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار