واکنش‌ شخصیت‌های بین‌المللی در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله رئیسی و همرانش

خبر عروج شهادت‌گونه رئیس جمهور و همرانش بازتاب گسترده‌ای در بین مقامات کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای داشته است.
کد خبر: ۶۶۸۳۰۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۲ - 20May 2024

واکنش‌های شخصیت‌های بین‌المللی در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همرانشگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور کشورمان عصر روز گذشته (یکشنبه) در حادثه سقوط بالگرد شهادت‌گونه آسمانی شدند.

آیت الله رئیسی برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود که بالگرد حامل وی و همراهانش در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

آیت الله آل هاشم، امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، مالک رحمتی، استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان رئیس جمهور در این بالگرد از شهدای این حادثه هستند.

شهبار شریف: به نشانه احترام به رئیس‌جمهور ایران، پرچم پاکستان نیم‌افراشته می‌شود
شهباز شریفت، نخست‌وزیر پاکستان نیز با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: کمتر از یک ماه پیش در سفری تاریخی میزبان رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه بودم؛ آنها دوستان خوب پاکستان بودند. پاکستان به‌نشانه احترام به رئیس‌جمهور و همراهانش و همبستگی با کشور برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد و پرچم کشور نیمه‌برافراشته خواهد بود.

نیکلاس مادورو: برادرم رئیسی شخصی خاص و رهبری فوق‌العاده بود
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا با انتشار پیامی، شهادت رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه را تسلیت گفت. در پیام رئیس‌جمهور ونزوئلا آمده است که «از اخبار سخت در مورد فقدان فیزیکی ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. کیلیا که دوست همسرش است و من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفیم، برادر ما ابراهیم، یک رهبر فوق‌العاده جهانی بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی قید و شرط کشور ما».

مادورو همچنین به نمایندگی از مردم ونزوئلا ضمن ابراز تسلیت عمیق با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت که «امیدواریم چنین ضایعه حساسی مورد مغفرت الهی قرار گیرد».

رئیس‌جمهور ونزولا در پایان پیام تسلیت خود، ایران را «نمونه عزت و اخلاق و مقاومت» خواند.

نخست‌وزیر هند: از درگذشت دکتر رئیسی عمیقاً متأسفم
«نارندا مودی» نخست‌وزیر با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور کشورمان ا علام کرد که «هند در زمان اندوه کنار ایران است.»

از درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران، عمیقاً متأسف و متاثر شدم. سهم وی در تحکیم روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یاد‌ها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده وی و مردم ایران تسلیت می‌گویم. هند در این زمان غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

امیر قطر شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت
آل‌ثانی در پیامی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و دیگر شهدای حادثهٔ سقوط بالگرد را به دولت و مردم ایران تسلیت گفت و از خداوند متعال برای شهدا طلب رحمت و مغفرت و برای خانواده‌های آنان طلب صبر کرد.

تسلیت رئیس شورای سیاسی عالی انقلاب یمن
«محمدعلی الحوثی» رئیس شورای سیاسی عالی انقلاب یمن، تسلیت عمیق خود را به مردم ایران، رهبر معظم انقلاب و خانواده‌های رئیس جمهور رئیسی و هیئت همراه، ابراز کرد و نوشت: شهادت رئیس‌جمهور ایران نو هیئت همراه ایشان را به ملت ایران و رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت می‌گوییم.  برای خانوده‌های ایشان، صبر و آرامش را از خداوند متعال خواستاریم. همانا ما از خداییم و به او باز خواهیم گشت. مردم ایران به فضل الهی، به رهبران وفادار مردم خود پایبند خواهند ماند.

وزیر خارجه اردن برای رئیس جمهور فقید ایران و هیات همراه طلب رحمت کرد
«ایمن الصفدی» وزیرخارجه اردن: رحمت خدا بر رئیس جمهور ایران ابراهیم رئیسی و برادر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان. عمیق ترین تسلیت ما به ملت برادر ایران، رهبری و دولت آنها و ما با آنها در این فاجعه سخت اعلام همدردی می‌کنیم.

پیام مقام حکومت سرپرست طالبان در پی شهادت رئیس جمهور کشورمان
رویترز به نقل از معاون نخست وزیر حکومت سرپرست طالبان: افغانستان و تمام شهروندان این کشور نسبت به شنیدن خبر فوت رئیس جمهور ایران احساس اندوه شدید می‌کنند.

شی جین پینگ: مردم چین یک دوست خوب را از دست دادند
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به نیابت از دولت و مردم این کشور، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

وانگ وِن‌بین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: شی جین‌پینگ درگذشت (سیدابراهیم) رئیسی، رئیس جمهور ایران را به محمد مخبر، معاون اول وی تسلیت می‌گوید و به نیابت از دولت و مردم چین، مراتب تسلیت خود را ابراز می‌دارد. 

وی افزود: شی جین‌پینگ تاکید کرد که درگذشت دلخراش رئیس جمهور ایران، ضایعه‌ای بزرگ برای مردم ایران است و مردم چین نیز یک دوست خوب را از دست دادند.

ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور
تصاویر نیمه برافراشته شدن پرچم سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه و ادای احترام تعدادی از مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس جمهور.

تسلیت جبهه خلق برای آزادی فلسطین به مناسبات شهادت آیت‌الله رئیسی
جبهه خلق برای آزادی فلسطین در پیامی همبستگی و حضور خود در کنار ملت و رهبری ایران را اعلام و تاکید کرد که اطمینان دارد ایران این مصیبت را پشت سر خواهد گذاشت.

اردوغان: در این شرایط غم‌بار در کنار ایران هستیم
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه شهادت رئیس جمهور ایران و وزیر خارجه کشورمان را تسلیت گفت.

وی در پیام خود تاکید کرد: ترکیه در این شرایط سخت و غم بار در کنار همسایه خود می ایستد.

پوتین عروج شهادت‌گونه آیت الله رئیسی را تسلیت گفت
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان تاکید کرد: رئیس جمهوری فقید ایران نقشی غیر قابل توصیف در تقویت روابط تهران و مسکو داشت.

اتحادیه اروپا: درگذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را صمیمانه تسلیت می‌گوییم
«شارل میشل» رئیس شورای اروپا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت صمیمانه خود را بابت درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و دیگر اعضای هیات آنها را در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

شارل میشل همچنین با خانواده شهدا ابراز همدردی کرد.

پادشاه اردن: در کنار ایران هستیم
پادشاه اردن در واکنش به شهادت آیت الله رئیسی: در این شرایط سخت در کنار برادرانمان در ایران هستیم.

وزیر خارجه ترکیه عروج شهادت‌گونه آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت
هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه شهادت آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور کشورمان و هیأت همراه ایشان را تسلیت گفته و تصریح کرد که آنکارا هماهنگی کاملی با مقامات ایرانی بعد از این حادثه داشته است.

الهام علی‌اف: ایران یک سیاستمدار برجسته را از دست داد
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در واکنش به عروج شهادت‌گونه رئیس جمهور ایران: ایران یک سیاستمدار برجسته را از دست داد که عمر خود را در مسیر خدمت به کشورش صرف کرد.

اعلام سه روز عزای عمومی در لبنان در پی عروج شهادت‌گونه آیت‌الله رئیسی
دولت لبنان در پی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه ایشان سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

پیام تسلیت عمار حکیم به رهبر و ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش
سید عمار حکیم، رییس جریان حکمت ملی عراق در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی، و همچنین شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

پیام تسلیت رئیس جمهور مصر
ریاست جمهوری مصر در پی وقوع سانحه هوایی در ایران و شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان به همراه جمعی از یارانشان یک بیانیه صادر کرد.
در این بیانیه آمده است: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر صمیمانه فوت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را به ملت این کشور تسلیت می‌گوید.

وزیر خارجه نیوزیلند: در غم مردم ایران شریکیم
وینستون پترس، وزیر خارجه نیوزیلند با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه و همراهان‌شان را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «در غم مردم ایران شریک هستیم. به خانواده رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه‌شان تسلیت می‌گوییم.»

رئیس اقلیم کردستان عراق: درگذشت ایراهیم رئیسی و هیات همراه، ما را عمیقاً ناراحت کرد
نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق ضمن ابراز «عمیق‌ترین تسلیت‌ها به دولت و مردم ایران» بابت شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان و هیات همراه، اعلام کرد که «مرگ آنها ما را عمیقاً ناراحت کرد.»

جوزف بورل: درگذشت آیت‌الله رئیسی را خالصانه تسلیت می‌گویم
«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی در پیامی شهادت آیت الله رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

تسلیت حشد الشعبی
حشد شعبی عراق با انتشار تصویری مشترک از شهید سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت.

ادامه دارد ... 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار