معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطرح کرد:

اجرای ۱۰۰۰ برنامه در گرامی‌داشت سالروز آزادسازی خرمشهر

دکتر علی‌اصغر جعفری گفت: ویژگی‌ مهم عملیات بیت المقدس، وحدت فرماندهی و مشارکت همه نیرو‌های مسلح بود. همه دست به دست هم دادند و توانستند افتخار آزادسازی خرمشهر را بیافرینند.
کد خبر: ۶۶۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۹ - 19May 2024

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «علی‌اصغر جعفری» معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صبح امروز (یکشنبه، ۳۰ اردیبهشت) در نشست خبری برنامه‌های سراسر کشور برای گرامیداشت چهل‌ودومین سالروز آزادسازی خرمشهر که در سالن قصر شیرین موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد دهه کرامت و گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا اظهار داشت: عملیات بیت‌المقدس در سال ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابیطالب (ع)» انجام و طی آن خرمشهر آزاد شد از این‌رو روز سوم خرداد به‌عنوان روز ملی ایثار و پیروزی و چهارم خرداد هم به‌عنوان روز مقاومت مردم دزفول در تقویم نام‌گذاری شده است.

اجرای ۱۰۰۰ برنامه در گرامی‌داشت سالروز آزادسازی خرمشهر/ وحدت فرماندهی یکی از ویژگی‌های مهم عملیات «الی بیت‌المقدس» بود

جعفری ادامه داد: آزادسازی خرمشهر از نظر نظامی، نقطه عطفی در تاریخ دفاع مقدس به حساب می‌آید و به همین خاطر این روز را در تقویم به‌عنوان روز ایثار، مقاومت و پیروزی نام‌گذاری کرده‌اند.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار داشت: امام (ره) از سوم خرداد به‌عنوان نصر عظیم و افتخار ابدی یاد کردند و فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد. آزادسازی خرمشهر شوک بزرگی ایجاد کرد به طوری که دشمنان ابتدا نمی‌پذیرفتند و سکوت کرده بودند و اظهارنظری در مورد آن نمی‌کردند و صدام سعی می‌کرد وقت بگیرد، اما امکان این کار برایش نبود.

جعفری در مورد ویژگی بزرگ عملیات بیت‌المقدس افزود: یکی از ویژگی‌های بزرگ این عملیات، وحدت فرماندهی و مشارکت همه نیرو‌های مسلح بود. همه دست به دست هم دادند و توانستند این افتخار را بیافرینند لذا گرامیداشت روز آزادسازی خرمشهر، حداقل ادای دین به شهدا، ایثارگران و خانواده شهدا و شکرگزاری به درگاه خداوند است. 

وی در مورد ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت گفت: ملت ما، نیرو‌های مسلح و تمام دستگاه‌های لشکری و کشوری هر سال روز سوم و چهارم خرداد را گرامی می‌دارند و از سال ۱۳۹۹ با تدبیر و دستور سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح، ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در کشور شکل گرفته و مناسبت‌های مختلف از جمله سوم خرداد هر سال توسط این ستاد‌ها گرامی داشته می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اظهار کرد: گرایش برنامه‌های بزرگداشت سوم و چهارم خرداد به‌سمت فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی با محوریت مردم و توجه به نوجوانان و جوانان است که امسال هم ما این برنامه‌ها را با شعار «در راه فتح قله هستیم» برگزار می‌کنیم.

وی در مورد محور فعالیت‌های روز‌های سوم و چهارم خرداد افزود: محور فعالیت‌ها در روز پنج‌شنبه (سوم خرداد) که روز مقاومت، ایثار و پیروزی است، تبیین اهداف و نتایج عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر و محور فعالیت‌های روز جمعه (چهارم خرداد) که در تقویم به‌عنوان روز دزفول، مقاومت و پایداری نام‌گذاری شده، تبیین مقاومت و پایداری مردم دزفول است.

جعفری در مورد اداره ستاد‌های گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت در سراسر کشور گفت: ستاد مرکزی گرامیداشت مناسبت‌های ملی دفاع مقدس و مقاومت با مسئولیت سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اداره می‌شود که نمایندگی‌های این ستاد در هر وزارتخانه و سازمان با ریاست یکی از معاونان هماهنگ‌کننده آنها، در نیرو‌های مسلح با معاون هماهنگ‌کننده مسئول ستاد است. مسئولیت در این ستاد در استان‌ها با استاندار، در شهرستان با فرماندار و در دهستان‌ها با دهیاران و دبیری این سازمان برعهده اداره‌کل‌های حفظ آثار همان شهرها و در شهرستان‌ها برعهده فرماندهان سپاه شهرستانی است.

وی افزود: برای سوم خرداد ۱۴۰۳ در قالب ۴۷۷ ستاد کشوری، ۸۴ برنامه کلی را در کل کشور در نظر داریم که برای آن بیش از هزار فعالیت پیش‌بینی شده که در مجموع میان دستگاه‌های مختلف تقسیم شده است.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ادامه داد: در این ایام از ۱۵۰ کتاب جدید در حوزه دفاع و مقاومت رونمایی می‌شود. ۳۲ نماهنگ، تولید شده است که از رسانه‌های مختلف و فضای مجازی آنها پخش خواهد شد، ۲۵۰ مراسم یادبود شهدا و تکریم رزمندگان و خانواده‌های معظم ایثارگران در کل کشور و سازمان‌های لشکری و کشوری برگزار و ۹۰ نمایشگاه کتاب، آثار هنری، گرافیک و نقاشی و خوشنویسی و عکس در سطح کشور برپا می‌شود.

وی در مورد نشست‌های تخصصی برای تبیین عظمت عملیات آزادسازی خرمشهر خاطرنشان کرد: بیش از یکصد نشست تخصصی برای تبیین عظمت عملیات بیت‌المقدس، ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت و نقش نیرو‌های مسلح، سازمان‌های مختلف و مردم در دفاع مقدس تدارک دیده شده است. 

جعفری در مورد شب شعر و تئاتر خیابانی مخصوص این ایام گفت: همچنین ۴۵ مراسم ویژه شب شعر و خاطره با حضور پیشکسوتان، فرماندهان و رزمندگان دخیل در آزادسازی خرمشهر و بیش از ۱۰ تئاتر خیابانی اعم از کار‌های بزرگ، حجیم و خیابانی پیش‌بینی شده است که در بخش‌های مختلف سازمان‌های هنری اجرا می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، اختتامیه ششمین جشنواره ترنم فتح و دومین جشنواره ترنم حماسه (که در مورد موزیک نیرو‌های مسلح و سرود‌های مردمی است) برگزار می‌شود. نشست هم‌اندیشی دختران فعال در عرصه دفاع مقدس و مقاومت، تجلیل از بانوان فعال مقاومت دزفول و خرمشهر با حضور هنرمندان عرصه دفاع مقدس، دیدار با خانواده شهدا مخصوصا شهدای شاخص و تقدیر از نویسندگان و راویان کتب تاریخ شفاهی پیش‌بینی شده است.

جعفری در مورد برنامه‌های ارتش برای روز سوم خرداد گفت: در ارتش جمهوری اسلامی نیز اجلاسیه ۲۱۴۴ شهید ارتش در استان تهران و شهرستان ورامین و بزرگداشت شهدای ارتش در عملیات بیت‌المقدس در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و آیین بزرگداشت شهدای نیروی زمینی با عنوان «طلایه‌داران مقاومت» برگزار می‌شود.

وی افزود: رژه موتوری، دریایی و به صدا درآمدن بوق شناور‌های سطحی در مناطق مختلف و گل‌باران مزار شهدا در سراسر کشور با راهبری بنیاد شهید و امور ایثارگران در دستور کار است.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مورد برنامه‌های سپاه پاسداران برای گرامیداشت سوم خرداد گفت: سپاه پاسداران کنگره سرداران و ۱۲ هزار شهید استان تهران در حرم امام (ره)، یادواره شهدای عملیات بیت‌المقدس و مراسم‌ متعدد شب خاطره و روایتگری را در این ایام برگزار می‌کند.

اجرای ۱۰۰۰ برنامه در گرامی‌داشت سالروز آزادسازی خرمشهر/ وحدت فرماندهی یکی از ویژگی‌های مهم عملیات «الی بیت‌المقدس» بود

وی در مورد مراسم شکرگزاری نیرو‌های مسلح در حرم امام (ره) اظهار داشت: مراسم شکرگزاری هر سال با حضور یگان‌های نیرو‌های مسلح در حرم امام (ره) برگزار می‌شود که امسال فراجا میزبان این مراسم است و مراسم صبحگاه مشترک نیرو‌های مسلح به میزبانی انتظامی کشور در سراسر کشور در روز سوم خرداد برگزار خواهد شد.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: همچنین دیدار با خانواده شهدا و برپایی نمایشگاه‌ها و برنامه‌های متعدد فرهنگی و ورزشی به‌مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر در کل کشور از دیگر برنامه‌های ایام مذکور است.

جعفری ادامه داد: در قوه قضائیه از کتاب «روایت عدل» که عملکرد قوه قضائیه در دفاع مقدس را بررسی می‌کند، رونمایی می‌شود. در وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از ایثارگران عملیات بیت‌المقدس و خانواده‌های آنها تجلیل خواهد شد. وزارت کشور نیز تشکیل ستاد‌های استانی سوم خرداد به ریاست استانداران را راهبری می‌کند و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز عطرافشانی مزار شهدا در گلزار‌های شهدا و یادمان‌های شهدای گمنام را در کل کشور برگزار خوادهد کرد. 

وی در مورد یادواره شهدای فتح خرمشهر گفت: این یادواره در شهر‌های مختلف و تکریم و تجلیل نشرآفرینان فتح خرمشهر و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری نیز در این ایام برگزار می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مورد اقدام وزارت آموزش و پرورش در این ایام گفت: در وزارت آموزش و پرورش نیز مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سطح مدارس برگزار می‌شود و از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس آموزش و پرورش از جمله معلمان و افرادی که در این نهاد بودند، تجلیل می‌شود و مسابقات فرهنگی و هنری دانش‌آموزان در سراسر کشور با عنوان «فتح خرمشهر» برگزار خواهد شد.

وی در مورد اقدام وزارت ارشاد در این ایام اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز افتتاحیه کنگره «فتح خرمشهر» و اجرای موسیقی مقامی با موضوع «فتح خرمشهر» را برگزار و فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس و مقاومت را در سینما‌های کشور اکران می‌کند که پیش از این شروع شده است.

معاون هماهنگ‌کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در مورد اقدام جهاد سازندگی در این ایام گفت: در جهاد سازندگی از ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدای جهاد تجلیل می‌شود و نمایشگاهی که دلاوری‌های عزیزان جهاد در دفاع مقدس را به نمایش می‌گذارد، برپا خواهد شد. 

وی در مورد اهمیت بزرگداشت سوم خرداد گفت: سوم خرداد یوم‌اللهی متعلق به همه است و گرامیداشت آن تقویت عزت و سربلندی ملت ما است و به تقویت هویت جمعی ما کمک می‌کند و نسل جوان را به نسلی که برای حفظ کیان کشور از جان خود گذشتند، پیوند می‌دهد.

اجرای ۱۰۰۰ برنامه در گرامی‌داشت سالروز آزادسازی خرمشهر/ وحدت فرماندهی یکی از ویژگی‌های مهم عملیات «الی بیت‌المقدس» بود

انتهای پیام/ ۱۱۸

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار