شهید مهدی‌برزی: «آزادی» باید راه انسان را برای رسیدن به خدا باز کند+ دست‌نوشته

بسیجی شهید «فخرالدین مهدی‌برزی» در یکی از دست‌نوشته‌های خود، آورده است: آزادی کامل این است که انسان را هیچ‌چیز به خود مشغول نکند و فقط راهش باز باشد تا به خدا نزدیک شود؛ زیرا هر زنجیری یا قید و بندی که انسان را از نزدیک شدن به خدا باز دارد، آزادی را از انسان گرفته است.
کد خبر: ۶۳۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۴۲ - 19November 2023

به گزارش خبرنگار ساجد دفاع‌پرس، بسیجی شهید «فخرالدین مهدی‌برزی» متولد ۱۲ فروردین سال ۱۳۴۹ در تهران، با آغاز جنگ تحمیلی لباس رزم به تن کرد و از طریق بسیج عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد، تا این‌که این رزمنده دلیر اسلام سرانجام در تاریخ ۱۲ بهمن سال ۱۳۶۶ در منطقه «ماووت» به درجه نائل آمد.

این شهید والامقام در یکی از دست‌نوشته‌های خود، به تعریف واژه «آزادی» پرداخته و نوشته است: آزادی کامل این است که انسان را هیچ‌چیز به خود مشغول نکند و فقط راهش باز باشد تا به خدا نزدیک شود؛ زیرا هر زنجیری یا قید و بندی که انسان را از نزدیک شدن به خدا باز دارد، آزادی را از انسان گرفته است.

شهید مهدی‌برزی: «آزادی» باید راه انسان را برای رسیدن به خدا باز کند

شهید مهدی‌برزی: «آزادی» باید راه انسان را برای رسیدن به خدا باز کند

«آزادی چیست؟

این کلمه که هر ملت یا هر فردی به‌نوعی آن را تعریف می‌کند، کلمه‌ای است که از آغاز زندگی بشر تا کنون هرکسی آزادی را برای خود خواسته است؛ ولی ما می‌بینیم که آزادی واقعی چیست؟ ما وقتی که کتاب می‌خوانیم، باید از تاریخ، از گذشتگان عبرت بگیریم که از این کلمه چگونه استفاده کنیم. آزادی کامل این است که انسان را هیچ‌چیز به خود مشغول نکند و فقط راهش باز باشد تا به خدا نزدیک شود؛ زیرا هر زنجیری یا قید و بندی که انسان را از نزدیک شدن به خدا باز دارد، آزادی را از انسان گرفته است [...] آزادی من نباید آزادی دیگران را بگیرد؛ زیرا وقتی که من مثلاً کتاب می‌خوانم، به‌خاطر این‌که آزاد هستم؛ [لذا] نباید آن‌قدر بلند بخوانم تا همکلاسی‌های من که در کنار من نشسته‌اند، نتوانند درس خود را حاضر کنند. ما از همین جا نتیجه می‌گیریم که چون شاهان همیشه برای آزادی خود و همه بستگانشان آزادی را از دیگران می‌گرفتند، به‌همین جهت همیشه مورد توجه ملت‌های خود بودند و ملت ایران هم چون آزادی از آن‌ها گرفته شده بود و هیچ‌کس حق قیام کردن نداشت، قیام کردند و با از دست دادن بسیاری از عزیزان خود، آزادی را به‌دست آوردند و همچنان که حضرت علی (ع) می‌فرماید:

«لا تَكُن عَبدَ غَيرِكَ وَقَد جَعَلَكَ اللّه ُ حُرّا»

معنی: حضرت علی (ع) فرمود: بنده دیگری مشو که خدا آزادت آفریده است و امام حسین (ع) فرمود [که] اگر دین ندارید، لااقل در دنیای خود مردمی آزاده باشید».

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها