به مناسبت هفتاد و هشتمین سالگرد شهادت آیت الله مدرس؛

پیش ­بینی شهید مدرس از شهادتش/ماجرای شوخی رضا خان و جواب دندان شکن شهید مدرس

آیت ­الله مدرس یک روز قبل از شهادتش به پاسبانش می­گوید: تو را از اینجا عوض می کنند. پاسبان می­ گوید: مگر از من خلافی دیده­ اید و یا از رفتارم ناراضی هستید ؟ او با حالتی عاطفی پاسخ می دهد: خدا نکند، اینطور نیست. تو مأموری و به تو دستور می­ دهند. ولی وقتی مجدداً به اینجا مراجعت می­ کنی­، دیگر مرا زنده نخواهی یافت.
کد خبر: ۶۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳ - 01December 2015

پیش ­بینی شهید مدرس از شهادتش/ماجرای شوخی رضا خان و جواب دندان شکن شهید مدرس

به گزارش دفاع پرس از مشهد، شهید آیت­ الله سید حسن مدرس پارسایى پایدار و بزرگوارى ثابت قدم بود که لحظه ­اى با استبداد و استعمار سازش نکرد و در تمامى مدت عمرش ساده ­زیستى، تواضع، قناعت و به دور بودن از هرگونه رفاه طلبى را شیوه زندگى خویش ساخت و از طریق عبادت، دعا و راز و نیاز با خدا، کمالات معنوى را کسب نمود. به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت این عالم مجاهد فرصتی دست داد تا به گوشه­ای از زندگی سراسر مبارزه او بپردازیم.

داستانهایی از زندگی شهید مدرس(ره)

سفارش استخدام

روزی طلبه ­ای نزد آیت­ الله مدرس آمد. او در نامه­ ای نوشته بود: اجازه بفرمائید در وزارت معارف به عنوان معلم استخدام شوم. مدرس روی یک قطعه کاغذ نوشت: آقای وزیر معارف ، حامل نامه یکی از دزدان است و قصد همکاری با شما را دارد . گردنه ­ای به وی واگذار کنید .

طلبه نامه را گرفت و رفت. پس از چند لحظه خجالت زده بازگشت و از آیت­ الله مدرس پرسید که چرا در نامه او را دزد خوانده است ؟ مدرس گفت : اگر بگویم که تو شخص فاضل و متدینی هستی، تو را راه نمی دهند. برو نامه را ببر. او نامه را برد و فردای آن روز خدمت مدرس رسید و گفت : آقا استخدام شدم و مدیریت یک مدرسه را هم به من دادند.

حمایت آیت ­الله مدرس از دزدان

 زمانی که نصرت الدوله وزیر دارایی بود، لایحه ­ای تقدیم مجلس کرد که به موجب آن دولت ایران یکصد سگ از انگلستان خریداری کند. او ضمن توضیح درباره خصوصیت سگها گفت: این سگها شناسنامه دارند پدر و مادرشان معلوم است، نژادشان مشخص است و از جمله خصوصیات آنها این است که به محض دیدن دزد او را می­ گیرند . مدرس طبق معمول، دست روی میز زد و گفت: مخالفم . وزیر دارایی گفت: آقا ! ما هر چه لایحه می آوریم شما مخالفید. دلایل مخالفت شما چیست ؟ مدرس جواب داد : مخالفت من به نفع شماست مگر نگفتید که این سگها به محض دیدن دزد او را می گیرند ؟ خوب آقای وزیر! به محض ورودشان اول شما ر ا می گیرند، پس مخالفت من به نفع شماست. نمایندگان مجلس با صدای بلند خندیدند و لایحه مسکوت ماند.     

جیب بی ته

یک روز در مجلس شورا رضا خان با شوخی و مزاح دست روی جیب مرحوم مدرس گذاشت و گفت: آقا عجب جیب بزرگی دارید. مدرس در حالی که متبسم بود گفت: درست است که جیب من بزرگ است، ولی ته دارد. این جیب شما است که ته ندارد.

صفای باطن

مدرس به دلیل وارستگی و پرهیزگاری و شایستگی در رفتار و اعمال و نیز عبادت و ارتباط با خداوند از قدرت روحی و معنوی بالایی برخوردار بود و به خاطر این کمالات روحانی صفای باطن داشت. یک روز قبل از شهادتش به پاسبانش می­ گوید: تو را از اینجا عوض می کنند. پاسبان می­ گوید: مگر از من خلافی دیده ­اید و یا از رفتارم ناراضی هستید ؟او با حالتی عاطفی پاسخ می دهد: خدا نکند، اینطور نیست. تو مأموری و به تو دستور می­ دهند. ولی وقتی مجدداً به اینجا مراجعت می­ کنی­، دیگر مرا زنده نخواهی یافت.

این پیش بینی شهید مدرس که از کمال معنوی وی منشا می گرفت، درست از آب در آمد و صبح آن روزی که بنا بود مدرس را به شهادت برسانند آن پاسبان را عوض می­ کنند، بطوری که در پرونده این فاجعه منعکس است، پاسی از شب گذشته همان روز، پاسبان مزبور را بر سر جنازه مدرس می­ آورند.

سخنان برگزیده شهید آیت الله مدرس (ره)

* اگربرای عظمت اسلام و سعادت و آزادی ملت و سر زمین ایران زندگی و هستی خودرا فدا کنم. تنها به وظیفه انسانیت عمل کرده ام .

* شجاع آن است که موافق عقیده اش بگوید و عمل کند

* باید جان انسان از هرگونه قید و بندی آزاد باشد تا مراتب انسانیت و آزادگی خویش را حفظ نماید .

* من با سیاستهایی که آزادی و استقلال ملت ایران و جهان اسلام را تهدید می کند مبارزه می کنم .

* عاقل تا بصیرت پیدا نکند سزاوار نیست سخن بگوید .

* تا علم در مملکت ما قدر و قیمت پیدا نکند مشکل ما حل نمی شود و از دنیا عقب می مانیم .

* ارشاد از روی جهل غیر از فساد و ظلالت نتیجه ندارد

* حقیقت زندگی آزادی است اگر انسان آزاد نباشد مرگ و زندگی اش یکسان است .

* من دوست ندارم  در زندگی به کسی محتاج شوم زیرا چیزی که استقلال و آزادی عقیده را از میان می برد احتیاج است .

* امور مملکت با اظهار عقیده و ایراد حل نمی شود باید به عمل پرداخت .

* تا وقتیکه ظلم هست . همه جا زندان است .

* علت اینکه من هرحرف حقی را بدون ترس به زبان می آورم به خاطرآنست که از کسی چیزی نمی خواهم .

*  نیروی ملت قوی ترین نیرویی است که می تواند با هر دسیسه و تهاجمی مقابله کند .

* قبر من هر کجا باشد زیارتگاه خواهد شد ، ولی تو در جایی میمیری که نه آب باشد و نه آبادانی . ( خطاب به رضا خان)

نظر شما
پربیننده ها