استاندار کردستان:

اشتغال عمده استان کردستان در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی است

«زارعی‌کوشا» گفت: اشتغال عمده استان در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی است و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه ورود پیدا کنند.
کد خبر: ۶۰۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹ - 09July 2023

اشتغال عمده استان در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «اسماعیل زارعی‌کوشا» استاندار کردستان امروز در سومین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری کردستان در سنندج اظهار داشت: اشتغال فارغ التحصیلان مشکل اصلی کردستان است به طوری که در آمار ثبت شده سامانه رصد در این زمینه طی سال گذشته، تنها نیم درصد از متقاضیان دارای مدرک دکتری بودند و ۱.۶ درصد به متقاضیان کارشناسی ارشد و ۶.۶ درصد نیز متقاضیان کارشناسی اختصاص داشت و ۹۱ درصد متقاضیان مدرک تحصیلی دیپلم و زیردیپلم داشتند.

وی با بیان اینکه در شهرک‌های صنعتی مناطق مرزی کردستان، کمبود نیروی کار داریم، گفت: این مسئله به معنای نبود بیکاری نیست بلکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که بخش زیادی از بیکاران را شامل می‌شوند، حاضر به هر کار نیستند.

استاندار کردستان ادامه داد: پارک علم و فناوری، دانشگاهها، بنیاد نخبگان و دستگاههای اجرایی زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان در حوزه دانش بنیان را فراهم کنند و با ظرفیت‌سازی، زمینه استفاده از اعتبار این بخش فراهم شود.

زارعی کوشا با اشاره به ثبت ۱۳۲ درصدی اشتغال در سامانه رصد طی سال گذشته، افزود: در راستی آزمایی انجام گرفته توسط شرکت‌های خصوصی، کردستان از استان‌های برتر و در ردیف هفت استان اول کشور قرار گرفت.

به گفته وی در بخش‌های معادن و صنایع برای هر رشته تخصصی، نیروی کار در استان وجود دارد و تولید کننده بهانه به‌کارگیری نیروی غیربومی ندارد.

استاندار کردستان افزود: اشتغال عمده استان در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی است و دستگاه‌های مرتبط در این زمینه ورود پیدا کنند.

زارعی کوشا خواستار به‌کارگیری گروه‌های علمی و اقتصادی دانشگاه‌ها برای بررسی راه‌های اشتغال فارغ التحصیلان شد.

وی تاکید کرد: سهم دستگاه‌های اجرایی و وضعیت پرونده‌های ابلاغی به بانک‌ها بررسی و تعیین شود و جلسات کارگروه اشتغال هر ۲ هفته یک بار برگزار شود.

استاندار کردستان با یادآوری اینکه مشکلات و مسایل پرداخت تسهیلات بانکی مختص کردستان نیست، تاکید کرد: با این وجود نسبت به مردم استان تعهد داریم و عملکردخود را نه نسبت به استانهای دیگر که نسیت به خود می سنجیم.

زارعی کوشا با بیان اینکه کردستان تا چند هفته قبل، در حوزه مسکن ملی رتبه ۳۰ کشور را داشت، افزود: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر به جایگاه ۲۳ و از نقطه قرمز به نقطه زرد آمدیم و این با اطمینان و به دور از مسیر انحرافی میسر شد، بنابراین در حوزه اشتغال نیز چنین روندی باید داشت.

وی اضافه کرد: در رابطه با آمارهای مختلف اقتصادی، چالش‌هایی وجود دارد و نسبت به آمار و شیوه‌های آماری کردستان دچار تشکیک و تردید هستم که باید برطرف شود.

استاندار کردستان ابراز داشت: حوزه سازمان مدیریت و برنامه ریزی و معاونت اقتصادی استانداری نسبت به شفاف سازی و شیوه آمارگیری اقدام کند تا فرهنگ پاسخگویی به سوالات آماری در استان نهادینه شود.

زارعی‌کوشا از دستگاه‌های اجرایی خواست تا طرح‌های دارای مشکل را به سرعت جایگزین کنند و با قدردانی از بانکهای فعال در پرداخت تسهیلات، افزود: برخی بانک‌ها جای تشکر دارد که نسبت به منابع، پرداخت مناسبی در حوزه پرداخت تسهیلات داشته و فراتر از آن هم عمل کردند ولی برخی هم که حتی منابع داشتند اقدامی نکردند که نشان از ناتوانی مدیران آن است.

وی تصریح کرد: استانی هستیم که سطح درآمد سرانه پایین است و خانواده‌ها از این بابت مشکل دارند که بانکها باید کمک کنند.

زارعی‌کوشا تاکید کرد: از استقرار هیات بازرسی در دستگاه‌های اجرایی برای نظارت بر عملکرد حوزه اشتغال استقبال می‌کنیم چرا که در جهت کمک به پیشبرد درست اهداف حوزه اشتغال است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار